Piaลฃa de retail din România va creลte în acest an cu 4,3%, dupฤ ce anul trecut a înregistrat un avans de 4,9%, la 26 miliarde de euro, performanลฃa sectorului local fiind printre cele mai bune din Europa, reiese dintr-un studiu al Gfk, potrivit Mdiafax.
"Creลterea comerลฃului online pune presiune asupra formatelor de retail tradiลฃional în toatฤ Europa. De aceea, anticipฤm o creลtere moderatฤ pentru acestea din urmฤ, de 0,6% (în medie) pentru ลฃฤrile UE în 2014. Printre fruntaลi se numฤrฤ România (+4,3%) ลi ลฃฤrile baltice (+4,8-5,9%). De asemenea, creลterea puternicฤ pe care o previzionฤm pentru Turcia (9,5%) va fi contrabalansatฤ de nivelul ridicat al inflaลฃiei. Ne aลteptฤm ca situaลฃia retailului sฤ înceapฤ sฤ se stabilizeze anul acesta în special în statele din sudul Europei cu economia greu afectatฤ", se aratฤ în studiul privind piaลฃa de retail din Europa.
Scฤderi ale vânzฤrilor de retail sunt aลteptate în Grecia (-3%), dar într-un ritm mai redus decât în 2013, dar ลi în Germania (-1%, pentru prima datฤ din 2009) ลi în Olanda (-1,5%).
Creลterea pieลฃei de retail are loc în condiลฃiile în care România are printre cele mai reduse suprafeลฃe de vânzare pe cap de locuitor din România (0,67 metri pฤtraลฃi), faลฃฤ de media de 1,11 metri pฤtraลฃi în cele 32 de ลฃฤri analizate.
"Cele 32 de ลฃฤri analizate au beneficiat în 2013 de o suprafaลฃฤ de vânzare de 1,11 mp/ cap de locuitor, ceea ce înseamnฤ o creลtere de aproape 2% faลฃฤ de valoarea din 2012. Cea mai mare creลtere a avut loc în ลฃฤrile nordice ลi est europene: Finlanda, Bulgaria, România ลi Estonia. Prin contrast, suprafaลฃa de vânzare a scฤzut în unele ลฃฤri, în special în Grecia. Germania a pierdut de asemenea la acest capitol anul trecut, ca urmare a închiderii a numeroase magazine cu produse de amenajฤri pentru locuinลฃe. Cu toate acestea, suprafaลฃa de vânzare pe cap de locuitor în Germania este în creลtere datoritฤ declinului populaลฃiei", se menลฃioneazฤ în studiu.
În 2013, piaลฃa de retail din Europa a stagnat la aproximativ 3,1 trilioane de euro (-0,1%), în cele 32 de ลฃฤri analizate. Scฤderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) ลi Italia (mai bine de -3%). În topul celor mai mari pieลฃe de retail din Europa care nu au fost afectate se numฤrฤ în continuare Rusia, urmatฤ de Franลฃa ลi de Germania. România se aflฤ printre statele care se bucurฤ de creลteri semnificative (cu +4,9% ลi o valoare a pieลฃei de 26 miliarde de euro în 2013), alฤturi de ลฃฤrile baltice (+5,3%) sau Polonia (+5,1%).
Cele mai mari 10 pieลฃe de retail din Europa sunt în ordine Rusia (465 miliarde de euro), Franลฃa (417 miliarde euro), Germania (412 mld euro), Marea Britanie (365 mld euro), Italia (253 mld euro), Spania (184 mld euro), Turcia (154 mld euro), Olanda (91 mld euro), Polonia (86 mld euro) ลi Elveลฃia (83 mld euro).
Vânzฤrile înregistrate pe metrul pฤtrat din România se ridicฤ la sub 2.500 de euro/mp, la fel ca în Polonia, Ungaria ลi Bulgaria.
"În general, 2013 a fost un an în care avântul economic a încetinit, marcat de diminuarea ritmului de creลtere a puterii de cumpฤrare. Prin urmare, comerลฃul a suferit pierderi. Vânzarea ลi închirierea de spaลฃii comerciale a scฤzut vizibil datoritฤ creลterii preลฃurilor. Cu toate acestea, pentru 2014 anticipฤm o creลtere economicฤ acceleratฤ în Europa, precum ลi o stabilizare a situaลฃiei din Grecia ลi Europa de Sud. Retailul european va profita de aceastฤ dezvoltare, dar efectele vor varia de la o ลฃarฤla alta în mod substanลฃial", se precizeazฤ în studiu.
În ceea ce priveลte ponderea cheltuielilor populaลฃiei alocate pentru cumpฤrฤturi în 2013, aceasta a scฤzut din nou la nivelul ลฃฤrilor membre UE, la aproape 31%. În România 29% din cheltuielile populaลฃiei merg în retail, mai scrie Mediafax.
"Motivele pentru acest declin sunt legate de creลterea costurilor pentru energie, facturile de întreลฃinere ลi activitฤลฃi de petrecere a timpului liber. Ponderea cheltuielilor populaลฃiei în retail este scฤzutฤ în special în Italia (aproape 27%) ลi Grecia (25%), ca urmare a crizei economice. Economiile puternice din Germania, Marea Britanie ลi Elveลฃia deลฃin o pondere a cheltuielilor populaลฃiei în retail de sub 29%. Motivul principal pentru acest procent redus sunt veniturile mai mari, din care o proporลฃie relativ micฤ este suficientฤpentru a acoperi nevoile de bazฤ", se aratฤ în studiu.
Puterea medie de cumpฤrare pe cap de locuitor în 2013 la nivelul celor 28 ลฃฤri membre UE a fost de 15.017 euro anual, în creลtere cu 0,6% faลฃฤ de 2012.
Evoluลฃia totalฤ a puterii de cumpฤrare la nivel european are la bazฤ pe de o parte scฤderile importante înregistrate în Grecia (-8%), Cipru (-7%), în Cehia ลi Slovenia (câte -2%), dar ลi în Italia ลi Spania, contrabalsate de creลterile peste medie din România, Scandinavia ลi ลฃฤrile baltice, Germania.
"Pentru Marea Britanie estimฤm o creลtere robustฤ a puterii de cumpฤrare în 2014, de 6,2%, care va fi însฤ semnificativ peste media anticipatฤ pentru cele 28 de ลฃฤri din Uniunea Europeanฤ, de 2,5%. De asemenea, ne aลteptฤm la rate de creลteri peste medie ลi în ลฃฤrile baltice, Polonia, România ลi Elveลฃia în 2014", se mai spune în raport.