16.7 C
București
duminică, 25 februarie 2024
AcasăSpecial"Restart" la Centrul National al Dansului

“Restart” la Centrul National al Dansului

Stagiunea CND debuteaza cu patru zile incarcate.  

Sub numele Restart, timp de patru zile, CND reia stagiunea cu o retrospectiva a celor mai importante spectacole facute anii acestia, incluzand insa si spectacole apartinand unor debutanti – cum ar fi Ferenc Sinko de la Cluj, cu "SUNSET sau Gesturile indulgentei", realizat cu unj grup de studenti clujeni: "Un spectacol ce scapa modelor reprezentarii, care, sensibil si fara pretentii filosofice, ia ca partener de «joc» apusul de soare, in timp real". Spectacolul care a deschis stagiunea a fost reprezentat joi, 27 septembrie. Programul a continuat, la ora 20, cu "Unu unu" (2006) de Florin Flueras, spectacol ce extinde miscarile (si suntele) din fotbal la rangul de laborator minimalist de creatie si compozitie coregrafica. La ora 21 a fost prezentat splendidul "Atat de frageda" (2006), apartinand lui Rui Catalao, care foloseste filmarea reflectata, in care prestatia interpretilor e mascata de un ecran de hartie si proiectata video pe acelasi ecran – pentru a surprinde ce ar mai putea insemna romantismul in zilele noastre. O ora mai tarziu, spectatorii s-au bucurat de "100% Dans" (2006) de Maria Baroncea si Eduard Gabia: "O idee in spiritul vremurilor noastre postmoderne, care cauta cultura de la marginea culturii inalte. Ce poti descoperi, ca istorie socioumana, urmarind o astfel de coregrafie instinctuala e fascinant". (Observatorul Cultural)

Programul de azi se deschide cu spectacolul "8 Days a Week" (2006) de Eduard Gabia – o meditatie asupra timpului: "Momentul in care eu scriu, iar voi cititi este in prezent. Doua actiuni diferite in timpi diferiti, dar care reprezinta un prezent pentru fiecare… Acest prezent continuu, in care nu exista trecut sau viitor, vreau sa-l fac vizibil in aceasta piesa" (Eduard Gabia). La ora 20.00 publicul are posibilitatea sa arunce un ochi la avampremiera "Corporis Memoriae" (2007) de Valentina de Piante. "Corporis Memoriae" este una dintre cele doua piese produse de CNDB in 2007 ce va avea premiera in cadrul Festivalului National de Teatru din luna noiembrie, fiind un studiu despre amintirile trupului-minte, imprimate pe o carte-piele, cu care ne putem construi si descoperi treptat identitatea, descriind drumul afectiv de la invizibilitate la identitate, de la ambiguitate la constiinta, de la individualitate la relationare cu ceilalti. Spectacolul este urmat, la ora 21, de "Harta gindurilor – Last concern about fitting into the world" (2006) de Maria Baroncea. "Harta gandurilor" este un solo structurat pe gesturile comune si uneori inconstiente pe care obosesti sa le mai faci la un moment dat, Maria Baroncea cautand sa descopere din ce sunt facute clipele de intimitate. Spectacolul "nimic.precis" (2006) de Florin Fieroiu va incepe la ora 22.
"O piesa despre o intamplare petrecuta acum 28 de ani. Am incercat sa o inteleg si sa o explic. Am incercat, dar am ajuns numai la raspunsuri nesatisfacatoare, gen: revista Cutezatorii, comunismul, familia, religia (toate au un rost pe lume), asa ca am renuntat. Mai onest si reprezentativ mi s-a parut "sa fac coregrafia" acestei intamplari… Nu a iesit nimic concret, performant… sau a iesit un nimic foarte precis, nimic precis." (Florin Fieroiu)
Programul de sambata debuteaza cu "Dedublarea" (2007) de Madalina Dan, o lucrare care se distanteaza cu ironie de instrumentele de lucru specifice domeniului coregrafic si pune sub lupa schematismul gandirii, stereotipiile verbale utilizate de profesionisti si ridicolul situatiei in care se afla dansatorii deveniti victime ale procesului de creare si interpretare a unei partituri coregrafice. La ora 20, este programata o repetitie cu public la ultima lucrare a lui Ion Dumitrescu, iar la ora 21 "Eu, in versiune" (2007) de Alexandra Pirici, spectacol ce vorbeste despre cum e sa te arati fara sa te dezvalui, sa te plasezi in context, in baia de lumina, dar sa refuzi orice schimb de intimitati. Forta scenica a Madalinei Dan face posibila construirea unui spectacol jucat cu spatele la public. "preview" (2006) de Manuel Pelmus incepe la ora 22 si este o piesa hiperminimala jucata pe intuneric, in care dansatorul explica fiecare miscare pe care o executa: "Caut sa propun un spatiu pentru reflectie asupra intrebarilor legate de prezenta/absenta" (Manuel Pelmus). Ultima zi, duminica, se deschide cu "PRIVATE SHOW" (2001), de Cosmin Manolescu – spectacol pentru un singur spectator (versiunea italiana) / 30 de reprezentatii a cate 15 minute: "Incearca sa iti inchipui cum ar fi ca un dansator sa sustina un spectacol numai pentru tine." (Cosmin Manolescu). "O" (2006) de Brynjar Bandlien.
Cu un titlu "gol", "O" se concentreaza asupra efemeritatii actiunilor si valorilor, exaltand calitatile transparentei si ale provizoriului. Programul este dublat duminica de o selectie de filme de dans: "fara cuprins" de Ion Dumitrescu si, in cadrul sectiunii Kinetica, "5765 frames", de Eduard Gabia, "Studiu de timp", de Ion Dumitrescu, "Subsol", de Cosmin Manolescu, "new inhabitants", de Manuel Pelmus, "A.I.", de Alexandra Pirici, "GMT±3: Europe", de Mihai Mihalcea si "Manufacturing" de Paul Dunca.

Cele mai citite

Veniturile salariale întârziate și acuzații grave de corupție

Angajații Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) sunt în revoltă în această lună, după ce veniturile salariale nu au fost acordate la timp,...

Veniturile salariale întârziate și acuzații grave de corupție

Angajații Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) sunt în revoltă în această lună, după ce veniturile salariale nu au fost acordate la timp,...

După Transnistria, alt pericol în Republica Moldova: Autonomia Găgăuză, cu 98% la sută din locuitori pro-Rusia

În contextul în care pe 28 februarie autoritățile de la Tiraspol ar urma să ceară anexarea Transnistriei la Rusia, este posibil ca Putin...
Ultima oră
Pe aceeași temă