Rectorii a cinci dintre cele mai prestigioase universităţi din România au adoptat un document comun, prin care cer ierarhizarea clară a instituţiilor de învăţământ superior, cu efecte în planul finanţării lor.
Astfel, reprezentanţii Universităţii din Bucureşti, ai Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj, ai Universităţii de Vest din Timişoara, ai Academiei de Studii Economice Bucureşti şi ai Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi solicită ca instituţiile de elită să fie singurele care pot organiza programe de studii doctorale. Totodată, cele de categorie medie vor putea organiza studii până la nivelul masteratului, inclusiv, iar cele din categoria a treia ar trebui să aibă permisiunea de a organiza doar studii de licenţă. „Rostul consorţiului este de a susţine elita învăţământului superior românesc”, a precizat profesorul Ioan-Aurel Pop, rectorul UBB.
„Instituţiile de învăţământ superior din România sunt judecate, în mod nedrept, pe baza unor criterii egalitariste”, consideră şi omologul său de la Bucureşti, Mircea Dumitru.
Reprezentanţii consorţiului spun că în SUA, dintre cele 4000 de instituţii de învăţământ superior, doar 225 au dreptul de a organiza studii doctorale, în timp ce în Marea Britanie universităţile care pot oferi studii de doctorat reprezintă puţin peste 20% din total. „Prin comparaţie, în România toate cele 49 de universităţi publice au dreptul nediscriminatoriu de a organiza studii doctorale”, explică profesorul Vasile Işan, rectorul Universităţii din Iaşi.
În plus, instituţiile din consorţiu trag şi un semnal de alarmă referitor la subfinanţarea cronică a Educaţiei, în comparaţie cu resursele care trebuie angajate. Profesorul Pavel Năstase, rectorul ASE, susţine nevoia „reanalizării finanţării pe student, ţinându-se seama de costurile efective ale unui an de studiu”.
Fostul ministru al Educaţiei, Cătălin Baba, profesor la UBB, salută poziţia comună a celor cinci rectori: ”Este în concordanţă cu ceea ce se petrece la nivel european. Trebuie finanţate cu prioritate acele programe didactice şi de cercetare care generează performanţă”.