19.6 C
București
miercuri, 1 mai 2024
AcasăSpecialRaportul calitate/preţ în favoarea abonaţilor RAJA

Raportul calitate/preţ în favoarea abonaţilor RAJA

În ultimii opt ani, dezideratul societăţii RAJA SA Constanţa a fost şi este creşterea calităţii apei potabile. De altfel, asigurarea la parametrii optimi a calităţii apei potabile populaţiei este unul dintre obiectivele prioritare, pentru care se fac eforturi susţinute financiare şi umane zi de zi.

Încă din anul 2007, imediat după ce Organizaţia Mondială a Sănătăţii a adoptat conceptul de apă sigură, apa fiind esenţială pentru susţinerea vieţii, S.C. RAJA S.A. Constanţa a luat decizia implementării sistemului de management al siguranţei alimentului, obţinând în anul 2008 certificarea sistemului de management al siguranţei alimentului în conformitate cu cerinţele standardului ISO 22000:2005. În acest context, alimentarea cu apă numai din sursele de subteran, cu apă de cea mai bună calitate, cu caracteristici similare apei plate comercializate pe teritoriul ţării noastre, a fost obiectivul societăţii. Astfel, în ultimii trei ani, abonaţii din Constanţa au simţit la propriu diferenţa, din momentul în care alimentarea cu apă potabilă pe această zonă s-a făcut, în urma unei investiţii majore, doar din sursele de subteran.

Apa constănţenilor este extrasă de la adâncimi cuprinse între 120 şi 700 metri, fapt care presupune cheltuieli substanţiale cu energia electrică şi nu numai. În aceste condiţii, energia electrică reprezintă un factor determinant în preţul de cost al apei. Cele peste 400 de puţuri/foraje de extragere a apei de subteran amplasate pe cele 91 de surse funcţionează cu pompe electrice mari consumatoare de energie. Pe lângă acestea, pentru funcţionarea sistemului de alimentare cu apă şi, mai precis, pentru transportul apei potabile pe conducte cu o lungime însumată de peste 3.500 kilometri, S.C. RAJA S.A. Constanţa are în exploatare şi 54 de staţii de repompare a apei potabile care funcţionează tot pe baza consumului de curent electric. Tot prin intermediul energiei, S.C. RAJA S.A. Constanţa aduce apa la robinetele consumatorilor, chiar şi la etajul 10, prin reţeaua de hidrofoare, pentru cele peste 2.100 de asociaţii de proprietari din cele cinci judeţe unde RAJA operează.

Tarifele, menţinute la un nivel rezonabil

Periodic, preţul la energia electrică se măreşte, iar din 2003 şi până acum s-a triplat. În aceste condiţii şi având în vedere faptul că în preţul de cost al apei energia electrică are o pondere semnificativă, S.C. RAJA S.A. Constanţa ar fi putut în mod justificat să mărească preţul la apa potabilă tot de atâtea ori, cu atât mai mult cu cât preţurile materialelor şi combustibililor au crescut de nenumărate ori. Chiar şi în aceste condiţii, tarifele au fost menţinute la un nivel rezonabil, înscriindu-se în politica societăţii RAJA de a oferi apă de calitate la un preţ în limitele de suportabilitate pentru populaţie.

Pe lângă energia electrică, în preţul de cost al apei, RAJA Constanţa mai are o cheltuială semnificativă. În ciuda investiţiilor făcute în realizarea de foraje pentru captarea apei de la nivelul surselor de subteran, a cheltuielilor generate de echiparea puţurilor aferente, la care se adaugă cele cu personalul şi mentenanţa, pentru asigurarea funcţionării acestora, S.C. RAJA S.A. Constanţa este obligată, conform legislaţiei în vigoare, să plătească Administraţiei Naţionale Apele Române (ANAR) un tarif pentru fiecare metru cub de apă extras din sursele de subteran sau suprafaţă – numai la nivelul anului trecut RAJA Constanţa a plătit către ANAR 3.482.072 RON (aproape 35 miliarde lei vechi), deşi ANAR nu investeşte nici măcar un leu în sistemele de alimentare. Cu toate acestea, periodic ANAR majorează preţul pentru apa extrasă. Numai în anul 2005 ANAR, prin Direcţia Apelor Dobrogea – Litoral, a crescut tarifele pentru exploatarea surselor de subteran cu 420%, iar în luna decembrie a anului trecut, prin HG nr. 1202/02.12.2010, tariful pentru apa extrasă a crescut cu 978%. Nici acum RAJA Constanţa nu a mărit preţul la apa furnizată populaţiei. În plus, investiţiile în calitatea apei, investiţii ce presupun un efort financiar considerabil, au crescut de la an la an.

Serviciu de calitate

Societatea RAJA Constanţa a fost prima din ţară la nivelul căreia s-a înfiinţat un Serviciu de Calitate, ai cărui reprezentanţi monitorizează şi analizează indicatorii chimici, fizici şi biologici ai apei potabile, indicatorii care atestă potabilitatea finală a apei livrate, analize care se fac în permanenţă, chiar şi din oră în oră. Toată această activitate de monitorizare a parametrilor generează alte cheltuieli: aparatură, personal, reactivi etc. Eforturile pentru monitorizarea calităţii apei potabile nu s-au oprit aici. În anul 2007, S.C. RAJA S.A. a primit pentru laboratoarele de apă acreditarea RENAR, prin care analizele efectuate de S.C. RAJA S.A. Constanţa au căpătat recunoaşterea europeană şi opozabilitatea la nivelul instanţelor judecătoreşti. Ba, mai mult, pentru a garanta încă o dată că rezultatele analizelor sunt realizate cu profesionalism, competenţă şi responsabilitate, pentru un produs destinat milioanelor de consumatori, între RAJA Constanţa şi Direcţia de Sănătate Publică Judeţeană Constanţa există un contract de monitorizare a calităţii apei. Prin recoltarea de probe din toate sursele de apă care sunt analizate în laboratoarele proprii, reprezentanţii DSPJ realizează practic un supracontrol asupra calităţii apei potabile.

Tehnologie cu ultrasunete

În anul 2008, tot în premieră la nivel naţional, S.C. RAJA S.A. Cons-tanţa introduce tehnologia cu raze ultraviolete pentru dezinfecţia apei şi a apei uzate. Tehnologia cu ultraviolete este o metodă sigură pentru dezinfecţia apei, ce nu foloseşte adaosuri chimice şi, implicit, nu afectează mediul înconjurător. În urma tratării, proprietăţile fizice şi chimice ale apei nu se schimbă, dar se reuşeşte eliminarea eventualelor componente bacteriologice, motiv pentru care metoda este folosită cu succes în numeroase ţări atât pentru tratarea apei potabile, cât şi a celei uzate, dar şi în in-dustria alimentară şi farmaceu-tică. În aceste condiţii, toţi abonaţii RAJA Constanţa au certitudinea că apa potabilă pe care o consumă din sistemul de alimentare al societăţii este de o calitate ireproşabilă, în conformitate cu prevederile legale. În urma acestor eforturi, creşterea calităţii apei potabile nu a adus măriri de tarife considerabile în comparaţie cu celelalte tarife de la nivel naţional. La ora actuală, tariful de 2,5 lei/ mc fără TVA perceput de S.C. RAJA S.A. Constanţa pentru apa potabilă se află pe locul 19 în clasamentul tarifelor percepute de cei 43 de operatori mari din ţară. La Tulcea, deşi pare greu de crezut, în condiţiile în care alimentarea cu apă se face din Dunăre, lucru ce nu presupune costuri ridicate cu energia electrică pentru extragerea apei din subteran de la adâncimi de aproape 700 metri, tariful ajunge la 3,1 lei/mc fără TVA. La Târgovişte, consumatorii alimentaţi tot cu apă de suprafaţă din Dâmboviţa scot din buzunar pentru un metru cub de apă 3,08 lei, fără TVA. La Sinaia, Buşteni, Azuga şi Ploieşti, unde sistemul de alimentare cu apă funcţionează gravitaţional, fără a avea nevoie de sute de pompe şi, implicit, costuri ridicate cu energia electrică, preţul este de 3 lei/mc fără TVA.

Reducerea costurilor

„Menţinerea tarifelor la un prag de suportabilitate pentru consumatori s-a reuşit printr-un management performant, care a avut permanent în vedere reducerea costurilor de exploatare, retehnologizarea şi înlocuirea echipamentelor depăşite moral, atragerea de finanţări externe, toate acestea având la bază interesele şi satisfacerea cerinţelor consumatorilor deserviţi de RAJA Constanţa.” Irina Oprea, purtător cuvânt S.C. RAJA S.A.

Cele mai citite

Opt persoane au murit într-un restaurant din Beirut în urma unui incendiu porvocat de explozia unei butelii de gaz

Un incendiu provocat de explozia unei butelii de gaz a ucis marţi cel puţin opt persoane într-un restaurant din capitala Libanului, Beirut, au informat...

ONU încearcă să împiedice “o tragedie fără margini” în oraşul Rafah

Responsabilul ONU pentru situaţii umanitare de urgenţă Martin Griffiths a avertizat marţi, într-o declaraţie, că o operaţiune la sol a armatei israeliene în oraşul...

Opt persoane au murit într-un restaurant din Beirut în urma unui incendiu porvocat de explozia unei butelii de gaz

Un incendiu provocat de explozia unei butelii de gaz a ucis marţi cel puţin opt persoane într-un restaurant din capitala Libanului, Beirut, au informat...
Ultima oră
Pe aceeași temă