Era ศi timpul, era ศi cazul: dupฤ un sfert de veac de tergiversฤri, vârfurile României îศi pun problema unui proiect de ศarฤ. Au mai adus, unii dintre ei, vorba despre aศa ceva, dar despre câte nu se vorbeศte în treacฤt pentru a se uita cu totul în secunda urmฤtoare? S-ar zice cฤ, în fine, este un moment bun pentru elabora-rea unui proiect de ศarฤ. Sฤ fiu bine înศeles: nu un proiect despre cum sฤ inventฤm o ศarฤ, ci un text bine articulat, programatic, despre ce proiect are ศara noastrฤ. Pentru cine nu ศtie – fiindcฤ se tot vorbeศte, de la o vreme, ba despre „ศara noastrฤ“ ศi „ศara lor“ – cฤ aici mฤ refer la România; sau, dacฤ se preferฤ, la toate Româniile care compun, pot compune ศi au compus România.
Constat însฤ cฤ numai eu înศeleg ce spuneam mai sus. Pentru premierul Dacian Cioloศ, proiectul de ศarฤ presupune „o abordare generalฤ legat de ceea ce-ลi propune România pentru anii urmฤtori, ceea ce va defini România, ce vrea România sฤ dezvolte ลi cum vrea sฤ fie perceputฤ în Uniunea Europeanฤ. ลi acest proiect de ลฃarฤ va avea ลi o componentฤ economicฤ“. Frumos! Dar provizoriu („ce-ลi propune România pentru anii urmฤtori“?!) ศi limitat („ce vrea România sฤ dezvolte ลi cum vrea sฤ fie perceputฤ în Uniunea Europeanฤ“).
În mintea mea, asemenea îngrฤdiri, odatฤ luatฤ decizia elaborฤrii proiectului de ศarฤ al României, asigurฤ falimentul iniศiativei, eศecul ei clar. Cum adicฤ „pentru anii urmฤtori“? ศi pe urmฤ? Ce, lucrฤm cu Românii cincinale? Sau reelaborฤm pro-iectul din zece în zece ani? Din cincizeci în cincizeci? Pฤrinศii fondatori ai Statelor Unite – cฤ tot s-a celebrat de curând ziua lor naศionalฤ – au elaborat constituศia americanฤ „pentru urmฤtorii ani“? Las deoparte cฤ, la ei, însฤศi constituศia (aceeaศi de la 1784 pânฤ astฤzi) este chiar proiectul de ศarฤ. Sigur cฤ împreunฤ cu alte câteva documente programatice, de la doctrina Monroe („America e a americanilor“) pânฤ la cele paisprezece puncte care au reorganizat lumea la sfârศitul primului rฤzboi mondial. Dar, în esenศฤ, constituศia lor este chintesenศa proiectului lor de ศarฤ, acolo au spus esenศialul despre ce pot fi, ce vor ศi chiar ce trebuie sฤ fie SUA ศi americanii.
ศi numai în UE?! Dar în raport cu restul lumii? Cu ce identitate ศi cu ce statut se poate înfฤศiศa România – un stat destul de tânฤr ศi insuficient de cunoscut în articulaศiile sale chintesenศiale – în oglindฤ ศi în ochii restului lumii? Este România angrenatฤ doar în UE? Dar parteneriatul strategic cu SUA? Dar poziศionarea ei în NATO? Dar prezenศa ei în ONU ศi în toate celelalte organisme trans-, supra- ศi internaศionale?
ศi pe urmฤ: doar componenta economicฤ? Adicฤ tocmai ceea ce funcศioneazฤ mai mult la cheremul fluctuaศiilor financiare, al pieศelor ศi al investiศiilor din afarฤ? Oare la ce se gândea premierul Cioloศ pomenind, rapsodic, numai douฤ dimensiuni ale posibilului nostru proiect de ศarฤ: cea a integrฤrii europene ศi cea economicฤ?
Planul este – ca de obicei, dar parcฤ ศi mai aiurea – limitat la ceea ce înศeleg politicienii prin naศiune: la politicieni. Cฤci, zice dl Cioloศ: „Proiec-tul acesta de ลฃarฤ coordonat de domnul preลedinte (…) va implica ลi partidele politice ลi alte instituลฃii cu rol în acest proces de gândire“. Care instituศii? Prin cine mai vorbeศte naศiunea, articulat, coerent, inteligent ศi imaginativ, astfel încât sฤ poatฤ cuprinde într-o sintezฤ atât trecutul, cât ศi viitorul statului nostru, alฤturi de prezent? Nimeni nu pare sฤ se gândeascฤ la vreo dezbatere naศionalฤ, ศi nici la modalitฤศile cele mai potrivite de a da relevanศฤ unei asemenea iniศiative?
Eu propun de pe acum ca necesare ศi obligatorii sesiunile de discuศii la temฤ din toate marile instituศii ale culturii române, de la Academie, la Uniunea Scriitorilor, la asociaศiile oamenilor de ศtiinศฤ ศi, mai ales, la universitฤศi. Altminteri, România, care avea simbo-luri revoluศionare, drapel ศi un chip feminin fฤrฤ egal încฤ de pe când nici nu exista decât în planul idealitฤศii, care avea deja un „proiect“ de ศarฤ prin graศia „Cântฤrii României“ a lui Alecu Russo ศi care deศinea un imn sacru dฤruit de Eminescu („Ce-ศi doresc eu ศie…“), România, pe care însuศi tânฤrul Cioran o vedea, riscând totul, cu o fervoare tragicฤ amendabilฤ în parte, dar de reศinut ca expresie a unui tip de vizionarism romantic, exacerbat ศi, din pฤcate, nedemocratic, România va rฤmâne pe mâna te miri cฤror oameni de treabฤ care vor scoate la ivealฤ o fiศuicฤ pedestrฤ, banalฤ, lipsitฤ de ethos-ul ce poate aduna în jurul unui document fundamental mulศimile de cetฤศeni care cred ศi acศioneazฤ.
Va fi nevoie de mai mult decât de o obligaศie de serviciu ศi de un alt tip de elan decât cel pus în slujba programelor mฤsurabile cu ศublerul. Un proiect de ศarฤ al României care sฤ aศeze în centrul lui scopul esenศial – binele public al cetฤศenilor de astฤzi ศi de mâine ศi din veac ai României, fericirea ศi împlinirea lor – nu poate fi scris oricum, în limba de lemn a vreunei administraศii. Acolo, la masa de lucru, au de luat loc atât legislatorul crescut la ศcoala latinei juridice ศi a logicii, cât ศi scriitorul cu verbul avântat ศi încฤrcat de transcendenศa ideaticฤ, de tensiune ศi scฤpฤrare a minศii ศi a sufletului. Un proiect de ศarฤ al României care nu face din afirmarea spiritualฤ ศi culturalฤ a cetฤศenilor de la noi, de ieri, azi ศi mâine, un obiectiv crucial nu poate sta în picioare.
Aศtept dar, împreunฤ cu toศi contemporanii mei cฤrora le pasฤ de direcศia în care se îndreaptฤ ศara noastrฤ, invitaศii neformale la cea mai importantฤ dezbatere de la cฤderea comunismului; una care nu confundฤ scopurile cu mijloacele temporar aflate la îndemâna noastrฤ, ci îศi fฤureศte mijloacele în funcศie de ศintele sale. Altminteri, n-am fฤcut nimic…