16.6 C
București
sâmbătă, 4 mai 2024
AcasăSpecialPrimul Starbucks din Romania

Primul Starbucks din Romania

» Denumita dupa un personaj din romanul Moby Dick de Melville, Starbucks Corporation este cea mai mare companie de cafenele din lume.

 

» Lantul Starbucks, lansat in Statele Unite, are acum 7.521 de cafenele proprii
si 5.647 de cafenele sub licenta, in 39 de tari.

 

» Astazi, Starbucks va inaugura primul magazin din Romania, aflat in centrul comercial Plaza Bucuresti, planuind o extindere in forta.

Cel de-al doilea magazin se va deschide in Bucuresti Mall, iar expansiunea va continua pana cand vor exista 150 de magazine in principalele orase din tara.
Starbucks serveste cafea la filtru, bauturi fierbinti pe baza de espresso, ceai si bauturi cu gheata. La acestea se adauga produse de patiserie, salate si sandwich-uri. Conform Wikipedia, primul magazin Starbucks a fost deschis in Washington, in 1971, de trei parteneri, un profesor de engleza, un profesor de istorie si un scriitor, si vindea boabe de cafea de calitate si echipament pentru prepararea cafelei. Dupa un an de functionare, unicul magazin Starbucks a inceput sa cumpere boabe de cafea direct de la producatori. Prin divizia Starbucks Entertainment si brandul Hear Music, compania s-a lansat si in industria de muzica, film si carte.

De la boabe la cafea to-go
Antreprenorul Howard Schultz s-a alaturat companiei in 1982 si, dupa o calatorie la Milano, a sugerat ca magazinul sa vanda si cafea gata preparata si bauturi pe baza de espresso, pe langa cafea boabe. Proprietarii au respins aceasta idee, nedorind sa distraga compania de la profilul initial. Pentru ei, cafeaua trebuia preparata acasa. Convins ca se puteau face multi bani vanzand cafea to-go, Schultz a initiat in 1985 lantul de cafenele Il Giornale. Trei ani mai tarziu, proprietarii initiali ai cafenelei Starbucks au cumparat firma Peet’s si i-au vandut cafeneaua Starbucks lui Schultz, care detinea cafenelele Il Giornale, pe care le-a rebranduit imediat ca Starbucks si a inceput sa se extinda rapid. Primele cafenele in afara Seattle-ului au fost cele din Vancouver si British Columbia, in Canada, si Chicago in Statele Unite. La listarea la bursa a companiei in 1992, Starbucks avea deja 165 de magazine.

40.000 de magazine Starbucks in lume, in viitor
Primul Starbucks in afara Statelor Unite a fost deschis in Tokyo in 1996. Doi ani mai tarziu, Starbucks a cumparat un lant de 60 de cafenele in Marea Britanie, iar pana in noiembrie 2005 existau deja mai multe magazine in Londra decat in Manhattan, Starbucks devenind un brand international.
Dupa ce a preluat mai multe lanturi de cafenele, inclusiv principalul competitor Dietrich Coffee, in noiembrie 2006 Starbucks detinea 7.102 magazine proprii in toata lumea (5.668 in Statele Unite si 1.434 in alte tari). In plus, compania detinea 5.338 magazine cu licenta si joint-ventures (3.168 in SUA si 2.170 in restul lumii). In total, la acea data, numarul locatiilor Starbucks din lume se ridica la 12.440. Magazine au inceput sa apara chiar in lanturile de supermarketuri, iar in unele locuri exista magazine Starbucks de o parte si de alta a strazii.
Howard Schultz a vorbit despre tensiunea din interiorul companiei intre extinderea rapida si dorinta de a se comporta ca o firma mica. Starbucks isi propune sa ajunga sa opereze 40.000 de magazine in toata lumea, dintre care 20.000 in afara Statelor Unite (o buna parte din acestea in China).

Cafenea in sediul Nike din Olanda si in Orasul Interzis din China
In prezent, in Olanda exista un singur magazin Starbucks, aflat in sediul Nike Inc. Desi, oficial, este deschis doar pentru angajatii Nike, fanii Starbucks reusesc ocazional sa se strecoare prin sistemul de securitate. Primul magazin deschis public se va deschide in Olanda in aeroportul din Schipol, in vara lui 2007.
In 1999 a fost inaugurat primul magazin Starbucks din China, situat in World Trade Center din Beijing. Unul dintre tipurile de cafea cel mai bine vandute in China este caramel macchiato, care costa aproximativ 4 dolari pentru o cafea mare. In 2000, a fost deschis un magazin in interiorul Orasului Interzis din Beijing, despre care s-a vehiculat in presa, in 2007, ca ar putea fi inchis de autoritatile chineze.
In Statele Unite o cana mare, de aproximativ 350 ml, de cafea simpla la filtru costa in jur de 1,80 USD. Un latte de aceeasi dimensiune costa 2,50-3,50 USD, iar o mocca mare 2,80-3,50 dolari, cu unele sortimente sarind de 4 dolari. Preturile pentru Romania vor fi cunoscute dupa lansarea oficiala din aceasta dimineata.
Exista un jargon specific Starbucks, pentru a comunica eficient o comanda de cafea. Exista o ordine anume pentru a specifica fiecare modificator, sfarsind cu numele ca atare al bauturii. Spre exemplu, o cafea cu gheata, cu sirop de vanilie, decofeinizata, cu frisca, cu lapte degresat, cu o cantitate extra va fi comandata cu numele de "Iced Decaf Triple Grande Vanilla Non-Fat cu frisca Latte". Unul dintre cele mai populare sortimente este frappuccino, un amestec original Starbucks de cafea, lapte, gheata si zahar, disponibil in numeroase variante. z

» Sirena Starbucks si miscarea antiglobalizare

Starbucks isi vede locatiile ca pe un "al treilea loc" (pe langa casa si birou) pentru a petrece timpul, iar magazinele sunt concepute pentru a face acest lucru usor si confortabil. Cele mai multe cafenele ofera prize pentru aparatele portabile ale clientilor si conexiune wireless la Internet.
Compania este cunoscuta pentru politica no-smoking din majoritatea cafenelelor, in ciuda predictiilor ca acestea nu vor supravietui pe piete precum cea din Germania, unde exista putine restrictii pentru fumat. Magazinele din Viena si Mexico City, unde exista camere pentru fumatori, separate prin usi duble de restul magazinului, si o incapere pentru fumatori, la etaj, in Largo do Senado din Macau sunt singurele exceptii facute de Starbucks pentru fumatori. Potrivit justificarii oficiale a companiei, fumatul este interzis pentru a asigura ca aroma cafelei nu este alterata. Starbucks si-a rugat, de asemenea, angajatii sa nu poarte parfumuri puternice, din acelasi motiv. Logo-ul companiei, desenat dupa o sculptura in lemn Norse din secolul 15, infatiseaza o mixoparthenos – o sirena cu coada dubla din mitologia greaca, care initial avea sanii dezgoliti, fiind modificata de doua ori pana acum, prin mascarea nuditatii si stilizarea cozii.
Starbucks este considerata de unii, in special de membrii miscarii antiglobalizare, drept un simbol al problemelor puse de globalizare. Mai multi activisti au realizat website-uri, criticand politicile companiei, conditiile de munca si impactul asupra mediului, considerand Starbucks un bun exemplu de imperialism cultural si economic al Statelor Unite.

Cele mai citite

Mihai Viteazul a fugit ca Vijelie de pe cortul de AUR, ca să-i facă loc lui Uraganul să împartă Salam pentru adepții partidului

Ilustra'ieȘ Marian Avramescu Pentru a elimina orice urmă de revoltă ale fanilor marilor domnitori ai principatelor române, istoria se poate modifica, de dragul adepților...

VIDEO. Protestele studențești de susținere a Palestinei se intensifică în universități mari din întreaga lume

Mişcarea studenţească împotriva ofensivei israeliene în Fâşia Gaza continuă în întreaga lume: pornind de la campusurile americane şi fiind uneori ţintă a represiunii poliţieneşti, a...

Pastorala de Paște a patriarhului Daniel

În lucrarea Domnului Nostru Iisus Hristos, vindecarea de o boală trecătoare nu este totul şi nu este ultimul scop al venirii Lui în lume,...
Ultima oră
Pe aceeași temă