10.6 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialEXCLUSIVITATE. Cum să toci 700.000 euro pe o paranghelie. Noul primar al...

EXCLUSIVITATE. Cum să toci 700.000 euro pe o paranghelie. Noul primar al Sectorului 5, Daniel Florea, continuă tradiția Vanghelioanelor pe bani publici | DEZVĂLUIRE ROMÂNIA LIBERĂ

O firmă cu activitate în comerţul cu fructe şi legume a primit, în patru luni, trei contracte în valoare de patru milioane de lei pentru a organiza evenimente sub egida Primăriei Sectorului 5. Despre cel mai mare dintre aceste contracte, atribuit în luna aprilie a.c., reprezentantul uneia dintre cele mai mari firme de pe piaţă a declarat că a avut bugetul umflat de şapte ori şi că a avut un caiet de sarcini întocmit cu dedicaţie.

Ioan Florea, administratorul societăţii cu lipici la contractele de la Sectorul 5, respinge toate acuzaţiile. RL a descoperit, însă, o legătură între firma sa, D&L Pro Business, şi Modus Production Art, cea care a organizat Revelioanele de la Romexpo pe vremea fostului edil din sector, Marian Vanghelie: cele două societăţii au acelaşi sediu. Așadar, indiferent cine este primar în Sectorul 5, concluzia ar fi că nimic nu se pierde, totul se transformă.

Iac-așa s-au dat 3 milioane pentru „Yakasha“

Pe 20 aprilie, Centrul Cultural de Tineret „Ștefan Iordache”, subordonat Primăriei Sectorului 5, a anunţat atribuirea unui contract în valoare de aproape 3 milioane lei pentru organizarea, în perioada 28 aprilie – 2 mai, a unui festival de muzică balcanică în Parcul Izvor. Numele evenimentului era „Yakasha Festival”, iar scopul – oferirea unei „modalităţi de petrecere a minivacanţei de 1 Mai”. De acești bani, ar fi trebuit să fie aduși artiști, adusă o scenă, făcută promovare (5.000 de tricouri, afișe, bannere, publicitate radio și TV, online, Facebook), asigurate servicii medicale, de prevenire a incendiilor, de securitate, montarea de toalete ecologice, standuri specifice fiecărei ţări participante, amenajarea unei zone pentru relaxare. Câștigătoare a fost firma D&L Pro Business SRL București, care a fost unic ofertant. Deși o necunoscută pe piaţa de organizare de evenimente, societatea deţinută de Ioan Florea și Traian Ionuţ Petrescu nu era la prima afacere de acest gen încheiată cu acest Centru.

Trei-patru zile între anunț și atribuire

La sfârșitul anului trecut, D&L Pro Business SRL mai primise două contracte, de 787.000 lei, respectiv 228.000 lei, pentru organizarea unor târguri tradiţionale. Sau, așa cum le-a numit Primăria de la 5, „evenimente socio-culturale și artistice”, precum „Hai să dăm mână cu mână!” (care a avut loc pe Platoul Pieţei Ferentari) și „Poveste de Crăciun în Sectorul 5” (desfășurat în Parcul Sebastian).

Toate cele trei proceduri au avut în comun timpul scurt pentru depunerea ofertelor. La contractele de anul trecut, anunţul de intenţie a fost publicat într-o vineri, pe 25 noiembrie, termenul-limită pentru primirea ofertelor fiind marţi, 29 noiembrie, ora 14.00. La cel de-al treilea, postarea în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice a avut loc pe 13 aprilie, atribuirea fiind anunţată pe 20 aprilie. 15 aprilie a căzut sâmbătă, pe 16 a fost Paștele, 17 a fost zi liberă. 20 era ultima zi în care se mai puteau depune oferte. De fiecare dată, singurii care s-au înscris au fost cei de la D&L Pro Business SRL.

Concurent: „Caietul de sarcini era pictat pentru cineva“

Reprezentantul uneia dintre cele mai puternice firme de pe piaţa organizatorilor de evenimente din România a început să râdă atunci când i-am spus că l-am sunat în privinţa contractului pentru „Yakasha Festival”, la care a dorit, iniţial, să se înscrie.

„Erau foarte multe probleme acolo. Bugetul era de șapte ori mai mare decât trebuia să fie. Caietul de sarcini era pictat pentru cineva. De exemplu, se cerea un sistem de sunet foarte vechi, care nu se mai face de zece ani. Nu-l are decât un singur furnizor în România”, a spus acesta, sub anonimat. „Se înșală, i se pare dumnealui. Nu aveai cum să faci festivalul cu 100.000 (de euro, suma totală fiind de aproape 700.000 de euro – n.r.). Mai este un sistem de sunet ca acela la noi. Un astfel de sistem este folosit la toate festivalurile din lume”, a afirmat Ioan Florea, administratorul D&L Pro Business SRL. „Nici o achiziţie nu are estimare fără o fundamentare. În acest sens, am apelat la un consultant, dar nu mai ţin minte numele firmei. Din câte mi-aduc aminte, echipamentele de sunet au fost alese la cerinţa artiștilor”, a spus Cristian Ionuţ Bîrdac, directorul general al Centrului Cultural la momentul semnării contractului.

Artiștii, posibil contactați înainte de licitație

Faptul că procedura ar fi fost „ţintită” pare să-l arate și prezenţa în caietul de sarcini a unor cântăreţi și formaţii pentru care era aproape imposibilă aducerea la Bucu-rești în interval de câteva zile, în condiţiile în care foarte mulţi artiști au programul stabilit cu mult timp înainte. Astfel, pe 13 aprilie, în caietul de sarcini, Centrul Cultural „Ștefan Iordache” a cerut ca la festivalul care urma să înceapă pe 28 aprilie să fie aduși 25 de cântăreţi sau formaţii, două treimi din străinătate, mai ales din fostul spaţiu iugoslav, dar și din Grecia, Ungaria, Austria sau Belgia. „Erau acontaţi cu luni înainte”, a declarat același reprezentant din domeniul organizării de evenimente. „Am avut un agent de booking (contactare a artiștilor – n.r.) foarte bun”, a fost explicaţia lui Florea pentru modul cum a reușit să aducă artiștii într-un termen atât de scurt.

RL a încercat să obţină reacţii de la toţi cei veniţi din străinătate, prezenţi pe lista întocmită în caietul de sarcini, înainte de festival. Vladimir Djordjevic, din partea Boban Markovic Orchestra, a transmis că nu i se pare relevant să transmită momentul când a fost contactat, iar Damir Imamovic și reprezentantul Dubioza Kolektiv au spus că nu știu nimic de acest festival. Restul nu au răspuns.

Licitație pentru „Balkan Fest“, bani pentru „Yakasha“

„Proiectul era scris de două luni, dar nu am avut buget. Acesta a fost votat de Consiliul Local pe 10 aprilie și pe 13 am pus anunţul”, a explicat Cristian Ionuţ Bîrdac timpul scurt dintre lansarea achiziţiei și desfășurarea festivalului. „Într-adevăr, autorităţile publice pot angaja cheltuieli de acest gen doar dacă au buget alocat”, a declarat Adrian Moraru, directorul Institutului de Politici Publice.

În aceste condiţii, se ridică întrebarea de ce festivalul a mai fost organizat în așa grabă, de vreme ce impactul său a fost minim. O arată contul de Facebook al “Yakasha”, pentru care firma a fost plătită, care a adunat doar 4.100 de like-uri. Mai ciudată a fost schimbarea în pripă a numelui manifestării. În caietul de sarcini s-a vorbit despre “Balkan Fest”, pentru ca apoi organizatorii să descopere că exista deja un festival cu nume asemănător. Prin urmare, au schimbat numele, în ultima clipă, în “Yakasha”. De asemenea, deși organizatorii s-au lăudat în anumite zile cu 30.000 de spectatori, cifra nu a depășit câteva mii. „Evenimentul ne-a atras și nouă atenţia, tocmai prin intempestivitatea cu care a fost anunțat. A trecut și n-a lăsat nici o urmă. Când anunţi un festival cu două săptămâni înainte este foarte clar că nu te interesează absolut deloc dacă e un succes sau ba”, au susţinut reprezentanţii unei alte firme de evenimente din București.

Două cerinţe din caietul de sarcini, nerespectate

O posibilă distorsionare a concurenţei în cazul contractului de 3 milioane de lei este indicată de două fapte care au avut loc ulterior semnării actelor. Astfel, deși în caietul de sarcini se prevedea că este acceptată, în cazuri de forţă majoră, înlocuirea a maximum cinci artiști din cei 25 de pe listă, în final au lipsit nouă.

„S-a rezolvat, nu am fost plătiţi pentru cei care nu au venit”, a spus Florea. Bîrdac a confirmat corecţia financiară, venind cu o informaţie din același registru: din cauza timpului scurt, firma nu a respectat o altă cerinţă din caietul de sarcini: furnizarea tuturor celor 5.000 de tricouri personalizate în patru culori. Cu toate acestea, Bîrdac spune că pentru organizarea achiziţiei au fost respectate toate procedurile legale.

Florea, rival cu Firea la bugetul pentru paranghelii

După Primăria Generală a Municipiului București, care deţine patru „vehicule” alimentate cu zeci de milioane de lei pentru organizarea de evenimente (Centrul de proiecte educaţionale și sportive Bucu-rești – Proedus, Centrul de Proiecte Culturale ARCUB, Centrul de Conservare și Valorificare a Tradiţiei și Creaţiei Populare și Centrul de Servicii Comunitare Integrate pentru Tineri), pare că numai Primăria Sectorului 5 pune preţ pe astfel de servicii. Și ce preţ: bugetul pe 2017 al Centrului Cultural „Ștefan Iordache” este de 5 milioane de euro, din care 700.000 s-au dus deja la D&L Pro Business SRL. Banii nu mai sunt însă pe mâna lui Bîrdac, a cărui detașare pe acest post, de la o firmă privată, a încetat, fără ca primarul Florea să o prelungească. „Nu știu motivul”, spune Bîrdac. În locul său a venit Ramona Dimache, fost director de cabinet în Ministerul Economiei și consilier în Consiliul Judeţean Hunedoara. Înfiinţat în noiembrie 2016, Centrul a cheltuit în luna următoare 200.000 de lei pentru publicitate pe Facebook, la radio, TV și promovare a evenimentelor organizate sub egida sa.

În același scop, celelalte sectoare din Capitală au centre care funcţionează în special pe lângă case de cultură, cum ar fi „Mihai Eminescu” la Sectorul 2, cu un buget de 2,6 milioane lei în 2017 și contracte modice pentru evenimente: între 5.000 și 25.000 de lei. La Sectorul 3, Centrul Cultural „Casa Artelor” are în acest an un buget de 3 milioane de lei. Sectorul 4 coordonează Centrul European Cultural și de Tineret pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, dar pe site nu apare bugetul instituţiei, iar pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice) nu sunt menţionate achiziţii pentru evenimente de amploare organizate, de exemplu, în lunile mai și iunie 2017. Sectorul 6 organi-zează evenimente prin intermediul Centrului Cultural European S6, cel mai mare contract în acest sens fiind semnat în mai 2016, 259.000 lei cu Temple Rentals & Events Production Ploiești. Numai Primăria Sectorului 1 nu are o fundaţie, lucrând, probabil, direct cu firmele.

Firmă cu experienţă necunoscută și activitate de legume-fructe

O enigmă legată de D&L Pro Business SRL este experienţa în domeniul organizării de evenimente, cerinţă inclusă în caietul de sarcini. Directorul general al Centrului afirmă că nu crede că firma este la primul contract de acest gen, fără a da exemple. „Au venit cu echipamente, au fost profesioniști”, a declarat Bîrdac.

Primarul Florea se ascunde

„I-am căutat și eu pe Google și nu am găsit decât implicarea în afaceri cu legume și fructe. Nu știu cine sunt, iar noi suntem destul de puţini în această branșă și ne cunoaștem”, a spus reprezentantul firmei de organizare de evenimente care a fost interesat, iniţial, de festivalul din Parcul Izvor. El a adăugat că are impresia că organizarea de evenimente a devenit „nișa” unde s-au refugiat pentru a prinde contracte cu statul cei care nu mai pot face același lucru în sectorul construcţiilor sau al comerţului.

Nici administratorul Ioan Florea de la D&L Pro Business SRL nu a dorit să ofere referinţe despre activitatea sa în domeniu, deși, de obicei, în branșă se practică un PR foarte agresiv. „Sunt o persoană discretă”, s-a justificat Florea, care a adăugat, totuși, că face parte „dintr-un grup de firme” care a furnizat scenotehnică la diverse festivaluri, cum ar fi „Untold”. El a susţinut că faptul că are același nume de familie cu al primarului Daniel Florea este o coincidenţă. Primarul Daniel Florea a refuzat să ofere orice fel de comentariu despre subiect, însă ne-a transmis telefonic următoarele: „Adresaţi-vă Biroului de Presă, care vă va răspunde la toate întrebările!”. Dar Biroul de Presă al Primăriei Sectorului 5 nu a răspuns niciunei întrebări legate de cele trei contracte, deși RL a cerut lămuriri încă de pe 10 aprilie a.c.

Florea cu concertul, legături cu firma de vanghelioane

Pe de altă parte, adresa D&L Pro Business SRL (strada Negustori nr. 23-25, bl. II, et. 5, ap. K, sector 2) este aceeași cu a Modus Production, firmă care a organizat mai multe Revelioane la Romexpo pentru aceeași Primărie a Sectorului 5, dar pe vremea fostului edil, Marian Vanghelie, acum consilier local. „Nu avem nici o legătură cu Modus”, a spus Florea, fără a dori să dea detalii.

Modus este o afacere intrată în faliment în 2015, acţionari fiind Dumitru Moroșanu, fost realizator la TVR, și fiul său, Ștefan Anton Moroșanu, cel care se ocupa efectiv de afacere. Acesta nu a putut fi contactat până la ora redactării acestui articol.

POLITICĂ. Florea și Vanghelie, în CL al Sectorului 5

În prezent, actualul și fostul edil al sectorului 5 sunt colegi. Daniel Florea de la PSD a fost ales în iunie 2016, dată la care fostul său coleg de partid Marian Vanghelie a devenit consilier local din partea formaţiunii politice pe care o conduce, Partidul Dreptăţii Sociale.

Vanghelie este trimis în judecată de DNA pentru că a luat mită de 30,4 milioane de euro în schimbul acordării ilegale de contracte pe vremea când conducea primăria. În alt dosar, „Marean” este urmărit penal pentru săvârșirea a două infracţiuni de abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit. În această din urmă anchetă, Vanghelie este acuzat că a încheiat, în 2008, cu încălcarea dispoziţiilor legale privind achiziţiile publice, două contracte de salubrizare stradală în valoare de 6,4 milioane lei. El a condus sectorul 5 în perioada 2000-2015.

Citește ziarul integral în format .pdf AICI!

Cele mai citite

VIDEO. Cătălin Cîrstoiu: “Îmi pare rău că nu l-am ascultat pe Traian Băsescu”

Cătălin Cîrstoiu, candidatul comun PSD - PNL la Primăria Capitalei, a vorbit, înt-o conferință de presă, despre expunerea publică ce i-a adus "mult rău"...

De ce reconstrucția incluzivă a Romilor din Ucraina postbelică va fi o palmă pentru Putin

Acesta s-ar putea să nu pară momentul potrivit pentru a vorbi despre Romii din Ucraina. Conducerea țării se luptă să mențină sprijinul aliaților cheie....

Rusia – Ucraina, ziua 765: G7 se angajează să întărească apărarea aeriană a Kievului

Miniştrii de Externe ai statelor din G7 s-au angajat astăzi "să întărească mijloacele de apărare aeriană ale Ucrainei" împotriva atacurilor Rusiei, informează AFP.În comunicatul...
Ultima oră
Pe aceeași temă