Directorul Portului Rotterdam a venit ieri în Constanţa pentru a stabili coordonatele unei colaborări cu portul românesc.
Portul Constanţa a fost vizitat ieri de conducerea Portului Rotterdam, în frunte cu Roger Clasquin, directorul Portului Internaţional Rotterdam, adică persoana care se ocupă de activităţile internaţionale ale olandezilor. Într-o conferinţă de presă, acesta a precizat că bazele colaborării dintre cele două porturi au fost puse în urmă cu câţiva ani. În aprilie 2011 s-a semnat chiar un memorandum de înţelegere, în care se punctau câteva principii de colaborare. Memorandumul a fost ţinut la secret de partea română (semnatar a fost Ministerul Transporturilor). ”Nu e nimic secret, îl putem face public, dacă doriţi”, a spus Clasquin. În el se vorbeşte despre cum se poate colabora, începând de la pregătirea specialiştilor până la chestiuni educaţionale.
Clasquin a precizat că portul Constanţa nu este un concurent al Rotterdamului. ”Am citit în presă că vrem să omorâm portul Constanţa. Nu este adevărat. Nu îl privim ca pe un concurent”, a spus el. Există un potenţial de creştere a portului Constanţa şi olandezii spun că pot ajuta la acest lucru. ”Clienţii noştri din portul Rotterdam vor să facă afaceri şi în alte părţi”, a adăugat Roger Clasquin. A dat exemplul portului Oman, unde olandezii au investit şi sume importante de bani. Au dus acolo chiar şi o parte din management. Zece experţi olandezi fac parte din structura de conducere, adică 10% din total. ”Nu excludem ca acest lucru să se întâmple şi aici. Depinde de tipul de colaborare”, a mai spus Clasquin. Depinde însă de cum vor stabili părţile colaborarea, de ce se doreşte.
Un prim pas concret în această colaborare va avea loc pe 18 aprilie. În Rotterdam va avea loc o întâlnire a tuturor porturilor cu care aceştia colaborează şi a unor investitori străini. George Vişan, directorul comercial al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime, a fost invitat acolo pentru o scurtă prezentare.
Ai nevoie şi de Guvern
Unul dintre punctele fierbinţi în aceste zile este dacă acţiunile CNAPMC ar trebui să fie deţinute în majoritate de Guvern, cum se întâmplă acum, sau de administraţia locală. ”Ai nevoie şi de Guvern, pentru proiecte mari. E mai bine să se acţioneze ca o echipă. La finalul zilei, nu contează cine este acţionar”, au spus reprezentanţii portului Rotterdam, unde se termină o investiţie de trei miliarde de euro. Reamintim că portul olandez este construit de municipalitate. În 2004 însă, aceasta a cedat 30% din acţiuni guvernului olandez.