Tratament in strainatate
Prin Ordinul 697 dat de ministrul Sanatatii si publicat in MO nr. 583 din 6 iulie 2005 a fost modificata metodologia de trimitere a unor categorii de bolnavi pentru tratament in strainatate. Anexa 2 la Ordinul 50/2004 a fost inlocuita cu o alta anexa prin care sunt stipulate atributiile comisiilor de specialitate teritoriale pentru trimiterea bolnavilor la tratament in strainatate. Comisia examineaza bolnavul si documentatia medicala in vederea stabilirii diagnosticului complet al afectiunii de baza (clinic, etiologic, functional, histopatologic, topografic, forma si stadiul evolutiv), consemnand totodata si eventualele boli asociate; daca tratamentul bolnavului examinat poate fi efectuat in tara, se va recomanda unitatea medicala in care bolnavul urmeaza sa fie tratat, intocmind in acest scop documentatia necesara; recomanda internarea bolnavului intr-o clinica din centrul universitar in care functioneaza comisia, in care este nevoie de investigatii suplimentare; recomanda minimum trei clinici la care pacientul poate efectua tratament in strainatate; informeaza pacientul sau apartinatorii acestuia despre boala de care sufera, interventia recomandata, rezultatele asteptate in urma efectuarii interventiei in strainatate, precum si despre riscurile pe care le comporta interventia.
Concedii pentru evenimente deosebite in familie
Potrivit art. 147 alin (1) – (2) din Codul Muncii, in cazul unor evenimente deosebite in familie, salariatii au dreptul la zile platite, ce nu vor fi incluse in durata concediului de odihna.
Salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare au dreptul, in afara concediului de odihna, la zile de concediu platit pentru evenimente deosebite din familie, astfel: 5 zile pentru casatoria salariatului; 3 zile pentru nasterea sau casatoria unui copil; 3 zile pentru decesul sotului sau al unei rude de pana la gradul II al salariatului. Concediul va fi acordat la cererea solicitantului de conducerea unitatii. Evenimentele familiale deosebite si numarul zilelor libere platite sunt stabilite prin lege, prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin regulamentul intern.
Adeverinte pentru recalcularea pensiei
Sporurile cu caracter permanent care pot fi valorificate la recalcularea drepturilor de pensie conform OUG nr. 5/2005 se dovedesc prin inscrisurile din carnetul de munca sau din adeverintele completate potrivit legii de catre angajatori. Aceste adeverinte trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente: denumirea unitatii; perioada in care s-a lucrat, cu indicarea datei de incepere si incetare a raportului de munca; functia, meseria sau specialitatea exercitata; denumirea sporurilor, procentul sau suma acordata; perioada in care a primit sporul si temeiul legal in baza caruia s-a acordat; adeverintele vor purta numar, data eliberarii, stampila unitatii, precum si semnatura celui care angajeaza unitatea sau a persoanei delegate in acest sens de conducerea unitatii. In situatiile in care salariile nu pot fi dovedite cu inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, salariul minim pe economie.