22.9 C
București
sâmbătă, 5 octombrie 2024
AcasăSpecialMinisterul Educației și Ministerul Muncii au decis adaptarea programei școlare pentru copiii...

Ministerul Educației și Ministerul Muncii au decis adaptarea programei școlare pentru copiii cu nevoi speciale, după incidentul cu elevul cu ADHD de la Pitești

Ministerul Educației și Ministerul Muncii au decis adaptarea programei școlare la necesitățile elevilor cu nevoi speciale, pentru a evita repetatea unor incidente cum a fost cel de la Școala Gimnazială “I. L. Caragiale" din Pitești.

O echipă mixtă formată din reprezentanți ai Ministerului Educației și ai Ministerului Muncii s-a aflat luni, 24 octombrie 2016, la Pitești, pentru a evalua măsurile luate la nivelul școlii, al Inspectoratului școlar Județean Argeș și al DGASPC Argeș, în vederea integrării elevului aflat în discuție. Echipa a purtat discuții cu reprezentanți ai Inspectoratului Școlar, ai Centrului Județean pentru Resurse Educaționale, ai DGASPC, ai conducerii școlii și ai corpului profesoral.

În urma evaluării situației, au fost făcute mai multe recomandări, cum ar fi adaptarea programei școlare la nevoile elevului, implicarea CJRAE în monitorizarea situației și consilierea profesorilor de la clasă, accentuarea dialogului cu familia, în sensul implicării acesteia și al asigurării unui ambient favorabil integrării și dezvoltării elevului. Reprezentanții celor două ministere au insistat asupra eforturilor care trebuie făcute de școală pentru integrarea copilului, profesorii fiind încurajați să ceară sprijinul specialiștilor pentru gestionarea situațiilor.

Ministerul Educației solicită Inspectoratului Școlar al Județului Argeș o monitorizare permanentă a evoluției elevului și implicarea necondiționtă pentru integrarea elevului. Mai mult, Ministerul Educației va solicita tuturor Caselor Corpului Didactic ca, în anul școlar 2016- 2017, să pună accentul pe formarea cadrelor didactice pentru educație incluzivă.  

Conducerile celor două Ministere acuză "atitudinea intolerantă și discriminatorie, în raport cu situația elevului G.I.R. și atrag atenția că astfel de reacții nu pot fi o soluție în nicio situație de acest gen și creează premizele unor comportamente discriminatorii în rândul tinerei generații".

Cele două Ministere au elaborat deja un proiect de Ordin comun privind Metodologia pentru evaluarea şi intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau CES. Documentul a fost în dezbatere publică în perioada 4- 13 octombrie.

Actul normativ își propune asigurarea unui cadru unitar  pentru evaluarea  copiilor  cu  dizabilităţi  și/sau  cu  cerințe  educaționale  speciale şi intervenţia integrată, în vederea asigurării dreptului la educație și a egalizării șanselor  pentru  acești  copii.

Astfel, la inițiativa Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, a ANPDCA și ANPD, din comisia CES vor face parte și reprezentanți ai organizațiilor non- guvernamentale de profil.

Pe de altă parte, la nivelul Ministerului Educației se va înființa, prin ordin de ministru, punctul de contact pentru implementarea Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități. Rolul punctului de contact va fi, pe de o parte, de monitorizare a implementării Convenției, iar, pe de alta, de elaborare și înaintare de studii și politici publice în domeniu.

”Situația de la Pitești nu este singulară, e îngrijorător că atât de mulți copii sunt în situații similare iar școala nu le oferă ceea ce au ei nevoie. Sunt copii extraordinari care merită fiecare efort de-al nostru pentru a fi alături de ei și familiile lor. Consider inacceptabilă orice atitudine de respingere sau discriminare a acestor copii iar școala este responsabilă de integrarea și educarea lor. Ce am constatat, și nu doar din această situație nefericită: profesorii nu știu să gestioneze astfel de cazuri, unde e evident necesară înțelegerea față de nevoile elevului, o implicare mai puternică a profesorului și a psihologului, dar și comunicarea cu familia. De aceea, în paralel cu celelalte măsuri, vom accentua formarea cadrelor didactice pentru educație incluzivă și o mai puternică implicare a consilierilor din cadrul centrelor județene de resurse și asistență educațională. Suntem datori să facem cu toții front comun pentru binele acestor copii”, a precizat Mircea Dumitru, ministru al Educației Naționale. 

„Am spus de mai multe ori că trebuie să avem curajul să ne uităm în oglindă, să ne recunoștem defectele și vulnerabiliățile și să ne asumăm faptul că schimbarea depinde de noi toți, autorități centrale și locale, dar și de fiecare individ în parte. Când vorbeam despre schimbare mă refeream inclusiv la modul în care gestionăm problemele persoanelor cu dizabilități, iar manifestările din ultima perioadă, care nu denotă toleranță sau incluziune, deși este vorba despre un copil, nu fac decât să confirme faptul că ne lipsesc încă abilități elementare de gestionare corectă a problemelor unor categorii vulnerabile. Avem datoria morală și instituțională, individuală și colectivă, să facem tot ce putem și tot ce legea ne permite, pentru ca o persoană cu dizabilități, mai ales când este vorba de un copil, să nu fie privată de un drept fundamental al său, să oferim sprijin pentru ca să poată atinge potențialul său maxim. Cu toții trebuie să respingem orice atitudine de marginalizare și de izolare a oricărei persoane aflată într-o situație vulnerabilă și, în același timp, trebuie să fim cu adevărat responsabili, cu fapte concrete, pentru sprijinirea incluziunii”, a declarat ministrul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Dragoș Pîslaru.

Un comunicat comun emis marți de cele două Ministere subliniază că "situația de la Pitești nu este, din nefericire, o situație izolată, iar MENCS și MMFPSV, având în vedere realitatea complexă din sistemul de educație și protecție socială din România, vor lua măsuri pentru preîntâmpinarea unor situații similare".

 

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

PSD vrea reducerea taxării cu 5 procente pe salariile mici și medii. Câți bani ar rămâne în buzunarele românilor

Ministrul Adrian Câciu a declarat că măsura ar duce la creșterea puterii de cumpărare a românilor și la competitivitatea companiilor Ministrul investițiilor și proiectelor europene,...

Ai putea ucide UE, spune Franța. Ba nu ai putea, răspunde Germania

Macron și Scholz se înfruntă din nou, pentru a contracara America protecționistă și puterea chineză Emmanuel Macron și Olaf Scholz conduc cele mai mari două...

Trei candidaturi la prezidențiale au fost contestate la CCR. Sâmbătă se analizează sesizările

Sâmbătă este ultima zi de depunere a candidaturilor la cea mai înaltă funcție în stat. În cursa pentru Cotroceni sunt 10 candidați până acum Sâmbătă...
Ultima oră
Pe aceeași temă