Străzile proaste, automobilele care nu dau prioritate, viteza excesivă şi, nu în ultimul rând, tinerii fără experienţă cu motoare prea puternice, pe care le scapă uşor de sub control, sunt considerate cele mai frecvente cauze ale accidentelor cu motociclişti. Un pasionatscrie pe un forum că cel mai mare pericol este la curbe, unde, dacă nu reduci viteza, rişti „să ieşi în decor”. Altcineva povesteşte despre un „puştiulică, de cinci luni cu permis moto”, care a făcut accident din vina lui. „Oare sunt atât de inconştienţi copiii ăştia? Cine i-o fi cumpărat motorul fără să ştie că îi cumpără un monstru? Chiar nu au minte părinţii ăştia cu bani sau nu le pasă de viaţa copiilor lor?” O altă părere merge pe ideea limitării de putere a motocicletelor pentru cei care n‑au experienţă în conducerea unor vehicule pe două roţi de mare capacitate.
Motoare tari, la 20.000 de euro
Am cerut părerea unui motociclist cu experienţă, care ne‑a vorbit de slaba şcolarizare a puştanilor ce se urcă azi pe primul lor motor. „Şcoala ţine câteva săptămâni, iar proba practică se dă în poligon, fără ca aceştia să fi avut contact cu traficul rutier”, spune Cosmin Frăsineanu. La rândul său, preşedintele Asociaţiei Motocicliştilor din România, Dan Popescu, vorbeşte despre multitudinea celor cu scutere, care au în buzunar doar o simplă foaie de hârtie pe care scrie că au făcut nişte cursuri. „Copiii ai căror părinţi sunt motociclişti au frică de accidente”, spune interlocutorul nostru.
Sute de mii de motociclişti
În România sunt, la ora actuală, câteva sute de mii de posesori de vehicule pe două roţi de toate categoriile. „Majoritatea românilor îşi cumpără motociclete la mâna a doua.” O motocicletă cu preţ mediu ajunge la 7-8.000 de euro, pe când una nou-nouţă, de mare putere, ajunge şi la 20.000 de euro. Ce-i drept, omul nostru zice că, an de an, mai apar câte „20 de şmecheri” cu motoare tari, dintre care cinci ajung să moară din cauza accidentelor. „Mersul cu motocicleta în România a devenit o aventură”, spune Dan Popescu, susţinând că marea problemă a celor care conduc vehicule pe două roţi e legată de drumurile pline de gropi, dar şi de şoferii care nu dau prioritate motocicliştilor.
Legislaţia română, apropiată de cea europeană
Cât priveşte legislaţia, ţara noastră este apropiată de alte state. Până la 16 ani poţi conduce un scuter, dar nu pe drumuri publice. De la 16 ani poţi merge tot pe un scuter cu o putere sub 50 cmc fără permis. De la 18 ani ai nevoie de un permis de categoria A-1 pentru a putea conduce o motocicletă de până la 125 cmc, iar la 20 de ani iei permis de categoria A pentru orice putere de vehicul pe două roţi, după ce dai un test de cunoştinţe în privinţa circulaţiei rutiere. „Noi nu avem probleme cu legislaţia, ci cu respectarea ei”, arată purtătorul
de cuvânt al Poliţiei Rutiere, Daniel Piştea.
Accidente în bucureşti în 2009
112 accidente în care vinovaţi au fost motocicliştii. Acestea s-au soldat cu 5 morţi, 38 de răniţi grav, 83 de răniţi uşor.
222 accidente în care cei pe două roţi au fost doar victime.
Rezultat: 4 morţi, 49 de răniţi grav şi 197 de răniţi uşor.
Dacă în privinţa motocicliştilor vinovaţi cauza principală a accidentelor a fost viteza excesivă, la a doua categorie vorbim de vinovăţia automobiliştilor, care n-au acordat prioritate „motoarelor”.