Administratia judeteana din Timis si-a stabilit proiectele prioritare pe care sa le puna pe agenda sedintei reunite a guvernelor Romaniei si Ungariei, intalnire ce va avea loc luna viitoare la Bucuresti. Pe aceasta lista apar doua proiecte despre care se discuta de ani de zile: refacerea legaturii pe cale ferata Timisoara-Szeged, prin Cenad-Kiszombor, si transformarea punctului de trecere a frontierei de la Cenad pentru trafic greu.
Presedintele Consiliului Judetean Timis, Constantin Ostaficiuc, mosteneste "problemele” de la fosta conducere social-democrata a institutiei, dar este decis sa le si rezolve. In acest sens a purtat discutii cu vicepresedintele Adunarii Generale Csongrad, Attila Marosvari. Partea ungara este decisa sa colaboreze intens pentru infaptuirea proiectelor euroregionale amintite. La acestea se adauga si un proiect mai nou, aparut dupa inundatiile din primavara din Banat. Lipsa unei unitati de interventie profesioniste si exemplul oferit de ungurii care au ajutat din punct de vedere tehnic a facut ca si liderii din Timis sa isi doreasca asa ceva, motiv pentru care au pus proiectul pe lista de prioritati si spera la o finantare de 600.000 de euro, pe programul PHARE CBC. Daca si guvernele de la Bucuresti si Budapesta vor fi de acord, unitatea de interventie ar permite activarea in regim de urgenta a echipelor de-o parte si de alta a granitelor, in interiorul Euroregiunii si nu numai.
Legaturile cu Europa, intrerupte de jumatate de secol
Prin Timisoara trec doua linii feroviare ce asigura asigura legatura Romaniei cu vestul Europei, insa doar catre Iugoslavia. Catre tara vecina, Ungaria, circulatia feroviara directa dintre Timisoara-Szeged s-a intrerupt in anul 1945. De ani de zile proiectul este trecut pe lista de prioritati a liderilor locali si judeteni, dar este nevoie de sume mari de bani pentru lucrari de constructie si modernizare a liniilor de cale ferata si de constructie a podului de la Cenad. In vederea reluarii circulatiei feroviare directe dintre Timisoara-Szeged este necesara colaborarea atat cu Iugoslavia, cat si cu Ungaria, pentru reabilitarea magistralei feroviare Timisoara-Jimbolia-Kikinda-Szeged, aici incluzandu-se si reconstructia podului feroviar peste Tisa intre Szeged est si Szeged.
La fel de vechi si de fara rezultate este proiectul de reluare a navigatiei pe Canalul Bega, o alta alternativa economica pentru transportul de marfuri, in special al produselor de mare volum si mica perisabilitate. Prin realizarea conexiunii navigabile cu Dunarea ar fi posibil accesul direct al zonei la Coridorul de transport nr. 7, Dunare-Main-Rhin, care traverseaza Europa Centrala si de Vest, si asigura legatura intre Marea Neagra si Marea Nordului si se poate asigura legatura Timisoarei cu toate porturile situate pe fluviu odata cu intrarea in functiune a canalului Rhin-Main-Dunare. Traficul comercial pe Bega a functionat in perioada 1888-1950. Cel mai disputat proiect al administratiei judetene din Timis este insa Vama Cenad-Kiszombor, proiect inaugurat cu o intarziere de cateva luni, in primavara anului trecut, cu o finantare Phare de peste un milion de euro. Subiectul a aparut si pe agenda fostului ministru de Externe, Mircea Geoana, in discutiile avute cu omologul sau ungar in aprilie 2004, moment cand s-a convenit sa se faca eforturi pentru recalificarea, cat mai curand, a PCTF Cenad-Kiszombor in punct de frontiera pentru trafic greu. Pe vremea fostei administratii, a lui Dan Ioan Sipos, transformarea necesita circa 100 de miliarde de lei.