16 C
București
joi, 2 mai 2024
AcasăSpecialTraficul cu piese Logan, scapat de sub control

Traficul cu piese Logan, scapat de sub control

» Desi se deruleaza la vedere – in targuri sau pe internet –, negotul la negru cu piese auto noi de Logan nu este cunoscut de politisti.

» Experti de la Dacia-Renault au verificat ieri radiatorul cumparat de reporterii nostri de pe piata neagra: "Piesa poate fi originala, desi nu are imprimata holograma de autenticitate", s-au exprimat specialistii.

» "Romania libera" a publicat ieri o investigatie incognito in care a demonstrat ca filierele de traficanti de componente auto de Dacia lucreaza bine mersi si dupa privatizarea uzinei.

Radiatorul pe care reporterii "Romaniei libere" l-au cumparat de la un traficant de piese noi este identic cu cel care se monteaza pe autoturismele Logan la Mioveni, ne-au confirmat ieri expertii Dacia-Renault, la solicitatea ziarului nostru. Specialistii sustin insa ca radiatorul nu a fost sustras din fabrica lor, deoarece nu are imprimata holograma de autenticitate, operatiune care se efectueaza exclusiv in uzina. "La prima vedere, are toate elementele unei piese originale. Dar nu a intrat in reteaua noastra, deoarece eticheta specifica se aplica doar la noi, in conditii de securitate, si nu poate fi reprodusa", a precizat seful Serviciului de Presa Silviu Sepciu, dupa intalnirea cu specialistii companiei, care au verificat ieri radiatorul in cauza. Prin urmare, Dacia isi pastreaza punctul de vedere potrivit caruia furturile de piese originale de Logan nu au loc in fabrica lor, ci pe traseul dintre furnizorii de componente (in acest caz firma Valeo) si uzina sau distribuitorii din tara.

 

Un alt argument pe care l-au luat in considerare expertii Dacia cand au afirmat ca piesa respectiva nu intrase inca in reteaua companiei ar fi pretul. "La dealerii nostri un astfel de radiator costa peste 10 milioane de lei vechi. Pretul platit de dumneavoastra, de 2,5 milioane de lei, e suspect de mic. Noi am facut un caiet de sarcini prin care am impus producatorului conditii foarte drastice. E posibil ca cel detinut de dumneavoastra sa nu corespunda in totalitate", a completat Sergiu Sepciu, din partea Dacia-Renault.
Firma Valeo, care are o fabrica inclusiv la Mioveni nu a putut fi contactata pana la inchiderea editiei.

Politia: "Nu stim inca nimic"
Desi din investigatiile noastre a rezultat ca piata pieselor de origine Dacia vandute fara acte este destul de extinsa, nimeni nu cunoaste, la nivel oficial, deocamdata, care este amploarea sa reala. Dacia-Renault incearca sa mininalizeze fenomenul si afirma ca piesele nu se fura din fabrica lor, ci de undeva de pe traseu. La randul sau, directorul targului bucurestean AutoVit, unde numerosi comercianti vand fara acte piese auto, afirma ca nu stia de acest comert, dar recunoaste ca nici nu l-a interesat in mod deosebit aceasta problema. "Noi nu-i controlam pe comerciantii care isi expun marfa in targ. Nu intra in atributiile noastre, pentru asta exista institutii ale statului. Mai mult, nu avem nici un drept noi, ca firma, sa verificam ce vinde alta firma", ne-a explicat Liviu Dobrin.

Acesta sustine ca in contractele incheiate cu magazinele cu activitate permanenta in cadrul targului exista o clauza care prevede ca cel prins cu produse furate sau contrafacute este evacuat automat. "S-a mai intamplat ca, in urma controalelor organelor statului, sa se descopere astfel de cazuri si atunci am luat masuri. Noi incercam sa pastram activitatea targului cat mai aproape de legalitate", a precizat administratorul AutoVit.
Liviu Dobrin a tinut sa precizeze ca in targ exista doua tipuri de comercianti, cei permanenti si cei care vin doar duminica. "Acestia chiar pot vinde orice. Noi nu ne amestecam, nu e treaba noastra. Singurul control pe care il facem e daca s-au asezat in locul ce le-a fost repartizat, sa asiguram fluenta clientilor si sa nu existe probleme de ordine publica", a mentionat directorul, care a insistat ca pentru restul problemelor legale intra in atributiile politiei sau ale garzii financiare.

 

In fine, acesta a insistat pe faptul ca "AutoVit nu face comert, doar asigura un spatiu unde altii vand, iar ei isi asuma responsabilitatea". Pe de alta parte, nici politia nu ne-a putut oferi o statistica asupra acestui fenomen, cei cu care am discutat ne-au cerut timp pentru a se documenta. "In principiu, nu e un fenomen pe care sa-l cunoastem, dar vom cere mai multe date colegilor nostri din teritoriu, apoi vi le vom furniza", a raspuns subinspectorul Robert Radu, purtator de cuvant interimar al Inspectoratului de Politie Judetean Arges.
Nici la nivelul Bucurestiului lucrurile nu sunt foarte cunoscute. "Nu avem o statistica, am cautat, dar nu am gasit nimic. Vom mai verifica si va vom transmite in zilele urmatoare", a replicat ieri si purtatorul de cuvant al Inspectoratului de Politie al Municipiului Bucuresti, comisarul Cristian Ciocan.

Incognito in raiul traficantilor
Reporterii "Romaniei libere" au descoperit ca piata pieselor auto noi pentru Dacia, vandute la jumatate de pret, continua sa functioneze in Arges, chiar si dupa privatizarea uzinei Dacia. Atat doar ca traficantii nu mai fura componente pentru modele vechi, ci pentru Logan. "80% am numai marfa de origine Dacia", ne-a declarat un astfel de comerciant. Acesta si-a transformat o magazie a casei sale, dintr-o comuna de langa Pitesti, intr-un adevarat depozit de piese. Practic, puteai gasi la el aproape orice piesa de care are nevoie un proprietar de Logan. "Nu vreti si altceva? Placute de frana, filtre, nenorociri. Planetare. Discuri de frana aveti?", ne-a imbiat negustorul, dupa ce tocmai cumparasem de la el, cu numai 2,5 milioane de lei, un radiator.
Cei mai multi dintre comerciantii la negru pot fi gasiti in targurile duminicale din Bucuresti si din tara. Unii vand piesele in cutii originale Dacia, care au lipita inclusiv o holograma ce ar trebui sa le ateste originea.

Cele mai citite

Opt persoane au murit într-un restaurant din Beirut în urma unui incendiu porvocat de explozia unei butelii de gaz

Un incendiu provocat de explozia unei butelii de gaz a ucis marţi cel puţin opt persoane într-un restaurant din capitala Libanului, Beirut, au informat...

Zelenski vede Ucraina membru în NATO cu o condiție majoră

Președintele Volodimir Zelenski consideră că Ucraina nu va putea deveni membru NATO până când nu va câștiga războiul cu Rusia, conform observatornews.ro. Secretarul general al...

Georgia: Mii de manifestanți din nou în stradă contra unui proiect de lege controversat privind „ influența străină”

Mii de manifestanţi au ieşit în stradă miercuri seară în Georgia pentru a protesta contra proiectului de lege controversat privind ''influenţa străină'', adoptat în...
Ultima oră
Pe aceeași temă