13.2 C
Bucureศ™ti
marศ›i, 15 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialINTERVIU. Cobzarul Simion Bogdan-Mihai: E greu sฤƒ รฎnศ›elegem ce รฎnseamnฤƒ muzica popularฤƒ...

INTERVIU. Cobzarul Simion Bogdan-Mihai: E greu sฤƒ รฎnศ›elegem ce รฎnseamnฤƒ muzica popularฤƒ la noi

 

Simion Bogdan-Mihai a încheiat cel de-al treilea an de când, din septembrie pânฤƒ în mai, asemenea unei stagiuni teatrale, organizeazฤƒ în Club Control evenimentul „ศ˜amanul Mut“, unde lฤƒutari ศ™i instrumentiศ™ti aduc în faศ›a celor prezenศ›i momente specifice muzicii ศ›ฤƒrฤƒneศ™ti din diverse regiuni ale României.

De la bucuria cititului ศ™i curiozitatea pentru literatura româneascฤƒ nu a fost decât un pas pentru a ajunge sฤƒ dezvolte un proiect numit “ศ˜amanul Mut”, pentru a învฤƒศ›a sฤƒ cânte la cobzฤƒ ศ™i pentru a descoperi ศ™i aduce în atenศ›ia generaศ›iei lui muzica ศ›ฤƒrฤƒneascฤƒ oralฤƒ.

Cum ai pornit pe acest drum, aparent mai dificil ศ™i mai ciudat?

Simion Bogdan-Mihai: Nu mai fฤƒcea nimeni chestia asta ศ™i, chiar dacฤƒ poate pฤƒrea ciudat, deศ™i nu e, am zis sฤƒ mฤƒ apuc eu de ea. Din 2013 am început sฤƒ fac “ศ˜amanul Mut” – ศ™i iatฤƒ, am ajuns la cel de-al treilea an ศ™i al 15-lea eveniment -, singura platformฤƒ în care mฤƒ duc într-un spaศ›iu precum Club Control, un spaศ›iu de tineri care nu consumฤƒ în mod constant muzicฤƒ tradiศ›ionalฤƒ. M-am gândit cฤƒ ar fi extrem de util ca generaศ›ia mea sฤƒ se întâlneascฤƒ cu o muzicฤƒ pe care o consider foarte specialฤƒ ศ™i extrem de originalฤƒ.

Cea mai mare satisfacศ›ie a acestui proiect dupฤƒ 15 episoade este cฤƒ aproape dupฤƒ fiecare show cel puศ›in un tânฤƒr vine la mine ศ™i-mi spune: „Habar nu aveam cฤƒ muzica asta existฤƒ! Asta nu e muzica popularฤƒ pe care o vฤƒd la televizor sau pe care o aud prin alte pฤƒrศ›i“. Am început sฤƒ descopฤƒr, printr-o serie de întâmplฤƒri, aceste muzici în adolescenศ›ฤƒ ศ™i, povestind colegilor ศ™i prietenilor, aflam cฤƒ oamenii de vârsta mea habar nu aveau de aceste lucruri. Atunci am hotฤƒrât sฤƒ mฤƒ apuc de treaba asta, deศ™i nu mฤƒ aศ™teptam sฤƒ vinฤƒ suficient de mulศ›i ca sฤƒ o pot face timp de trei ani ศ™i sฤƒ mฤƒ gândesc foarte serios ศ™i la al patrulea sezon, cu care chiar aศ™ vrea sฤƒ închei. Vreau sฤƒ fac 20 de episoade ศ™i, din start, mi-am propus sฤƒ fie irepetabile, fiecare sฤƒ fie o poveste dintr-o anumitฤƒ microregiune din România. Primul episod va fi la jumฤƒtatea lunii septembrie ศ™i ultimul la final de mai sau început de iunie.

Cum ai reuศ™it sฤƒ gฤƒseศ™ti toate aceste istorii?

S.B.-M.: Fac cฤƒutฤƒri de la 16 ani ศ™i acum, dupฤƒ 10 ani, consider cฤƒ s-a cam încheiat. Existฤƒ cam 20 de grupuri pe care le consider relevante pentru aceastฤƒ muzicฤƒ, îndeplinind cele douฤƒ condiศ›ii pe care mi le-am propus de la început: sฤƒ fie muzici de tradiศ›ie oralฤƒ acustice ศ™i sฤƒ aibฤƒ vฤƒdit caracter microregio­nal. Mฤƒ feresc sฤƒ spun autentic, pentru cฤƒ acest cuvânt a fost atât de des folosit încât a fost demonetizat. În general, mฤƒ feresc de cuvinte precum ancestral, tradiศ›ional, arhaic sau autentic.

Nu ศ›i-a fost teamฤƒ cฤƒ acum, când muzica se face foarte mult cu ajutorul tehnicii, acest gen nu va spune nimic?

S.B.-M.: Am riscat deoarece mie mi se pฤƒrea extrem de puternicฤƒ aceastฤƒ muzicฤƒ, ศ™i dacฤƒ aศ™a o percepeam eu mi-am zis cฤƒ vor mai exista sigur ศ™i alศ›i mฤƒcar zece oameni care vor fi interesaศ›i. Nu mฤƒ aศ™teptam la un succes fulminant, dar sฤƒ ai un numฤƒr consistent de oameni, care e în creศ™tere de la episod la episod, mi se pare remarcabil.

Crezi cฤƒ muzica de acum va mai avea valoare în timp?

S.B.-M.: Atât muzica noastrฤƒ ลฃฤƒrฤƒneascฤƒ, dar ลŸi variantele ei deformate în conceptul de muzicฤƒ popularฤƒ, la origine, erau forme locale de pop music. Muzica popularฤƒ era un gen de largฤƒ accesibilitate ศ™i popularitate, devenind o muzicฤƒ pe care o puteau asculta grupuri mari de oameni. Motivul pentru care folosesc sintagma muzicฤƒ ศ›ฤƒrฤƒneascฤƒ ศ™i nu popularฤƒ este pentru cฤƒ eu consider cฤƒ astฤƒzi muzica ศ›ฤƒrฤƒneascฤƒ s-a transformat într-o muzicฤƒ opusฤƒ muzicii pop, deoarece aici mai existฤƒ anumite armonii neobiลŸnuite, glasuri mai ciudate etc.

Vrei sฤƒ spui cฤƒ muzica ศ›ฤƒrฤƒneascฤƒ s-a comercializat, în timp devenind muzicฤƒ folcloricฤƒ?

S.B.-M.: Nu, nu asta vreau sฤƒ spun. E destul de greu sฤƒ înศ›elegem ce înseamnฤƒ de fapt muzica popularฤƒ la noi, mai ales în perioada interbelicฤƒ sau înainte, deoarece vorbim de o Românie profund ruralฤƒ, cu legฤƒturi extrem de subศ›iri cu muzicile euro-americane, ศ™i aici mฤƒ refer la marea masฤƒ a populaศ›iei, nu la Calea Victoriei. Marea majoritate a populaศ›iei nu-ศ™i pฤƒrฤƒsea arealul de jur-împrejurul locului în care s-a nฤƒscut. Erau infinit mai legaศ›i decât suntem noi azi de niศ™te forme extrem de locale ศ™i de particulare de manifestฤƒri muzicale. Harry Brau­ner, Constantin Brฤƒiloiu, Emilia ComiลŸel chiar povestesc cฤƒ de la un sat la altul, pe o distanศ›ฤƒ de 20 de kilometri, puteai gฤƒsi douฤƒ stiluri extrem de eterogene muzical. Or, chestia asta nu mai existฤƒ azi. Ne-am îndepฤƒrtat definitiv, din­tr-o multitudine de factori. Am fost recent în New York ศ™i m-am dus ศ™i în Harlem, unde am vorbit cu niศ™te muzicanศ›i afroamericani în vârstฤƒ. Se întâmplฤƒ exact acelaศ™i fenomen. Nu trebuie sฤƒ ne batem cu cฤƒrฤƒmida în piept cฤƒ doar la noi, aici în Europa de Est, dispar muzicile tradiศ›ionale. Ele dispar pe toatฤƒ planeta. La noi însฤƒ s-au produs niศ™te agresiuni, care se prefigureazฤƒ în perioada interbelicฤƒ, devin din ce în ce mai agresive în anii ‘40-‘50 ศ™i se continuฤƒ pânฤƒ azi într-un mod greu de înศ›eles. Nu pot sฤƒ mฤƒ supฤƒr pe oamenii care vin ศ™i-mi spun cฤƒ au fost impresionaศ›i de anumiศ›i cântฤƒreศ›i de muzicฤƒ popularฤƒ deoarece ศ™tiu cฤƒ dacฤƒ la radio au ascultat timp de 45 de ani aceastฤƒ muzicฤƒ, au început sฤƒ se identifice cu ea, au amintiri pe ea, li s-au întâmplat niศ™te lucruri semnificative emoศ›ional în viaศ›a de zi cu zi. Nu-mi permit sฤƒ judec, nu sunt radical. Eu doar spun cฤƒ dacฤƒ aceea este singura muzicฤƒ pe care o considerฤƒm reprezentativฤƒ pentru tradiศ›iile muzicale ale oamenilor care au locuit pe acest teritoriu, este o imagine hâdฤƒ ศ™i distorsionatฤƒ a adevฤƒratelor muzici de tradiศ›ie oralฤƒ de la noi, încât de asta stau departe de povestea asta. De fapt, cred cฤƒ oamenii din generaศ›ia mea fug de muzica popularฤƒ pentru cฤƒ empiric o simt ca fiind artificialฤƒ. O simt, chiar dacฤƒ nu ศ™tiu care e treaba cu armoniile, de ce sunt echipe mari, de ce este suprimatฤƒ orice formฤƒ de iniศ›iativฤƒ individualฤƒ, în ciuda faptului cฤƒ muzica ศ›ฤƒrฤƒneascฤƒ are extrem de multฤƒ improvizaศ›ie. Mai degrabฤƒ preferฤƒ muzica lฤƒutฤƒreascฤƒ, cea care s-a cântat la ultima ediศ›ie “ศ˜amanul Mut”. Se întâlnesc, de exemplu, cu Dona Dumitru Siminicฤƒ, perceput altfel deศ™i este din aceeaศ™i generaศ›ie cu Ion Dolฤƒnescu. Am discutat cu mulศ›i ศ™i deseori am auzit: “Crezi cฤƒ tânฤƒra generaศ›ie s-ar putea sฤƒ-ศ™i construiascฤƒ o identitate mai aproape de muzica lฤƒutฤƒreascฤƒ decât de cea popularฤƒ?”. Am rฤƒspuns: “Da, am întâlnit cazuri numeroase, în special în mediul studenศ›esc, care o ascultฤƒ pe Romica Puceanu, pe Gabi Luncฤƒ, iar dacฤƒ le propui Irina Loghin sau Maria Dragomiroiu se trag înapoi”.

Nu ศ›i-a fost teamฤƒ cฤƒ termenul de muzicฤƒ lฤƒutฤƒreascฤƒ, asociat de multe ori cu mahalaua oraศ™elor, va îndepฤƒrta publicul? Cum ai argumentat cฤƒ are valoare?

S.B.-M.: Nu sunt în mฤƒsurฤƒ sฤƒ spun ce are ศ™i ce nu are valoare. Pot doar sฤƒ vorbesc despre o muzicฤƒ (de tradiลฃie oralฤƒ, care certamente a avut un apogeu estetic ลŸi stilistic imediat dupฤƒ cel de-al doilea rฤƒzboi mondial) ศ™i care este o muzicฤƒ de fuziune, nu este dintr-un singur izvor, cum sunt, de exemplu, ศ›îpuriturile din Oaศ™. Unii îi zic muzicฤƒ lฤƒutฤƒreascฤƒ, alศ›ii lฤƒutฤƒreascฤƒ ศ›igฤƒneascฤƒ, alศ›ii zic muzicฤƒ urbanฤƒ de mahala. Existฤƒ foarte puศ›ine lucrฤƒri ศ™tiinศ›ifice despre muzica asta, ca ศ™i despre manele, de altfel. Înศ›eleg cฤƒ acum doamna Rฤƒdulescu de la Muzeul ศšฤƒranului pregฤƒteศ™te o lucrare despre manele. Existฤƒ, se pare, puศ›in interes ศ™tiinศ›ific pentru muzicile acestea de fuziune, de tradiศ›ie mai nouฤƒ, muzicile urbane, care se explicฤƒ însฤƒ. În comunism s-a preluat refrenul din perioada interbelicฤƒ cu puritatea s-a nฤƒscut la sat ลŸi a fost dus la culme în spiritul naลฃional. Am citit o notฤƒ informativฤƒ cu privire la un lฤƒutar, pe care îl consider valoros, Ion Petre Stoican, care a lansat un disc la Electrecord de muzicฤƒ lฤƒutฤƒreascฤƒ ศ›igฤƒneascฤƒ undeva la coada anilor ’70, într-un tiraj minuscul. El existฤƒ la Electrecord ศ™i la colecศ›ionari particulari ศ™i, din punctul meu de vedere, e unul dintre vârfurile acestui gen. În acea notฤƒ era o frazฤƒ care mi s-a pฤƒrut emblematicฤƒ: “Aceastฤƒ muzicฤƒ atenteazฤƒ la caracterul sacrosanct al muzicii populare româneศ™ti”. A se citi “este suspectฤƒ de a fi ศ›igฤƒneascฤƒ”. Cred cฤƒ dacฤƒ ne-am uita mai cu atenศ›ie la aceastฤƒ muzicฤƒ lฤƒutฤƒreascฤƒ, ­ne-am explica multe ลŸi despre manele. Instrumentiศ™tii din ultima ediศ›ie “ศ˜amanul Mut” mi-au povestit multe. Costel Trompetistu îmi spunea cฤƒ în copilฤƒrie îi vedea pe Maria Tฤƒnase ศ™i Fฤƒrฤƒmiศ›ฤƒ Lambru la bâlci. Acolo, la bâlci, trebuie cฤƒutatฤƒ muzica aceasta, printre cei care nu se simศ›eau tocmai ศ›ฤƒrani, dar nu erau nici orฤƒศ™eni.

Spuneai cฤƒ nu existฤƒ preocupare ศ™tiinศ›ificฤƒ pentru acest gen de muzicฤƒ. Ce crezi tu cฤƒ este maneaua, ce spune despre noi?

S.B.-M.: Maneaua este o fantasmฤƒ. Cvasitotalitatea oamenilor care consumฤƒ o muzicฤƒ ce vorbeศ™te despre bani, palate, limuzine, femei sunt extrem de sฤƒraci. Am înศ›eles asta abia dupฤƒ ce am fฤƒcut niศ™te vizite în locurile unde se consumฤƒ astfel de muzici, discutând ลŸi cu artiลŸti ai genului etc. De ce sunt atât de mulศ›i oameni sฤƒraci care ascultฤƒ manele, dar sฤƒrฤƒcia aproape cฤƒ nu existฤƒ în manele sau existฤƒ într-un trecut îndepฤƒrtat: “Am fost sฤƒrac, dar acum…” are o explicaศ›ie clarฤƒ. Oamenii vin aici sฤƒ bea un spriศ›, sฤƒ se simtฤƒ barosani douฤƒ ore ศ™i mâine trec iar la treburile lor. Am înศ›eles târziu acest lucru.

Maneaua este însฤƒ o formฤƒ muzicalฤƒ foarte veche. Acum a rฤƒmas undeva în periferie, dar pe vremea lui Dimitrie Cantemir a fost la centru. Am gฤƒsit maneaua numitฤƒ ca atare pe la jumฤƒtatea sec. XIX, când Negruzzi face o remarcฤƒ ce i-ar fi adus linศ™area publicฤƒ azi. El are un poem, “Eu sunt român”, unde se spune cam aศ™a: “La masฤƒ beau adesea vin strฤƒin, / Tocai, Bordo, ศ˜ampanie iubesc. / Iar mai ales prefer vinul de Rin, / Dacฤƒ nu am Cotnar ศ™i Odobesc; / Când însฤƒ am, deศ™ert pline pahare, / Apoi încep sฤƒ cânt vreo manea, / ศ˜i sunt tot beat cât ศ›in zilele-amare! / Eu sunt Român, mi-e dragฤƒ ศ›ara mea!”.  Maneaua reprezintฤƒ cel mai bine societatea româneascฤƒ de astฤƒzi, în toate aspectele ei. Muzica reflectฤƒ mersul societฤƒศ›ii.

Cum ai învฤƒศ›at sฤƒ cânศ›i la cobzฤƒ?

S.B-M.: Am fost la Costel Gaciu langa Slatina, l-am întâlnit pe Constantin Negel la Botoศ™ani, m-am vฤƒzut de câteva ori ศ™i cu Mihai Cฤƒluศ™aru, din Olt, cu Vasile Nica m-am întâlnit de trei ori ศ™i de fiecare datฤƒ am încercat sฤƒ învฤƒศ›. Am luat apoi contact cu alลฃi lฤƒutari care cântaserฤƒ cu cobzari ศ™i m-au ajutat sฤƒ mฤƒ perfecลฃionez, Valericฤƒ Spiridon din Râmnicu Vâlcea, lฤƒutarii din Clejani, Gratia ลŸ.a. Pentru mine, cel mai important cobzar a fost Constantin Gaciu din Olt. Consider cฤƒ în judeลฃul Olt îลŸi au originile cei mai buni cobzari ce au cântat vreodatฤƒ în România ศ™i, implicit, în lume.

Câศ›i cobzari mai existฤƒ în România?

S.B.-M.: Mai sunt sub zece ศ™i marea majoritate sunt trecuti de 60 de ani. Eu nu-l consider instrument pe cale de dispariศ›ie, ci instrument dispฤƒrut. Naiul, de pildฤƒ, a dispฤƒrut înainte de cobzฤƒ. Cei care cântฤƒ azi la nai nu sunt naiศ™ti lฤƒutari. Ultimul lฤƒutar naist care a învฤƒศ›at de la tatฤƒl lui a fost Fฤƒnicฤƒ Luca. Restul au învฤƒศ›at la ศ™coli populare de artฤƒ, ceea ce nu este rฤƒu. Este bine cฤƒ acest instrument mai existฤƒ, dar în buna tradiศ›ie lฤƒutฤƒreascฤƒ mai avem vioarฤƒ, ศ›ambal, contrabas, acordeon, în Valahia, trompetฤƒ, clarinet, tobฤƒ, tubฤƒ, flugelhorn ลŸi basfligorn, ultimele douฤƒ în retragere, în Moldova ศ™i vioarฤƒ, zongorฤƒ, contrabas ลŸi braci, tot în la fel de mare retragere ca ลŸi cobza în sud, în Câmpia Transilvaniei. Dar ศ™i ศ›ambaliศ™ti au rฤƒmas sub 50, de asemenea braciศ™tii îi numeri pe degete. În Câmpia Transilvaniei, taraful nu se numeศ™te taraf, se cheamฤƒ trio – vioarฤƒ, bas, braci, trei registre care vin de la muzica de curte a grofilor maghiari. Cei care le-au cântat au auzit muzicile acelea de curte ศ™i le-au caricaturizat. Aศ™a s-a întâmplat ศ™i cu flamenco în Andaluzia. De aceea, muzicile romilor din nordul Spaniei pฤƒstreazฤƒ forme ลŸi structuri vechi castiliene. Dansurile acelea de la curte au fost caricaturizate de femeile îmbrฤƒcate cu fuste cu falduri, cu castaniete. Este înลฃelegerea sclavului a muzicii stฤƒpânilor. ลži asta este moศ™tenirea în toatฤƒ Europa.

În Câmpia Transilvaniei trio-ul acesta funcศ›ioneazฤƒ ca un ceas, în care cei trei instrumentiศ™ti nu cântฤƒ cu ochii la public, ci ochi în ochi. Nu ai cum sฤƒ ศ›ii minte atât de multe forme ศ™i sฤƒ cânศ›i atât de mult timp dacฤƒ nu comunici cu ceilalศ›i, dacฤƒ nu ai niศ™te semne! L-aศ™ aminti pe Ionicฤƒ Minune, despre care mi-au povestit lฤƒutarii cฤƒ l-au auzit prima oarฤƒ cântând când avea 5 ani ศ™i li s-a fฤƒcut fricฤƒ de el. Acum este un splendid acordeonist. Este singurul instrumentist din România care a obศ›inut un program special de o orฤƒ filmat pe canalul TV Arte. Este din Buzฤƒu, dar a bฤƒtฤƒtorit Calea Rahovei, cu acordeonul în spinare. Acum doi ani a cântat la ziua lui Jacques Chirac. Îl socotesc, fฤƒrฤƒ glumฤƒ, cel mai bun acordeonist de pe planetฤƒ. A cântat ศ™i cu Richard Galliano, ศ™i cu Angelo De Barre, ลŸi cu Tschavolo Schmidt la Paris. El a fost a doua Minune, dupฤƒ Toni Iordache, dar înainte de Adrian Copilul Minune!  

Cele mai citite

Grupul TSMC planificฤƒ extinderea producศ›iei de cipuri รฎn Europa

Grupul Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) are รฎn plan construirea mai multor fabrici de cipuri รฎn Europa, concentrรขndu-se รฎn special pe piaศ›a cipurilor destinate...

Preศ›ul cฤƒrnii de porc va creศ™te cu 10-15% รฎn decembrie, รฎn condiศ›iile unui consum รฎn creศ™tere pentru sฤƒrbฤƒtori

Carnea de porc, un aliment de bazฤƒ pe mesele romรขnilor รฎn perioada sฤƒrbฤƒtorilor, va deveni mai scumpฤƒ รฎn luna decembrie, conform estimฤƒrilor din industrie....

Noul Consiliu de Administraศ›ie al BNR, confruntat la รฎnceput de mandat cu provocฤƒri economice ศ™i geopolitice majore

Noul Consiliu de Administraศ›ie al Bฤƒncii Naศ›ionale a Romรขniei (BNR), format din 9 membri, a preluat oficial conducerea vineri, รฎntr-un context economic dificil. Sub...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ