Simion Bogdan-Mihai a încheiat cel de-al treilea an de când, din septembrie pânฤ în mai, asemenea unei stagiuni teatrale, organizeazฤ în Club Control evenimentul „ศamanul Mut“, unde lฤutari ศi instrumentiศti aduc în faศa celor prezenศi momente specifice muzicii ศฤrฤneศti din diverse regiuni ale României.
De la bucuria cititului ศi curiozitatea pentru literatura româneascฤ nu a fost decât un pas pentru a ajunge sฤ dezvolte un proiect numit “ศamanul Mut”, pentru a învฤศa sฤ cânte la cobzฤ ศi pentru a descoperi ศi aduce în atenศia generaศiei lui muzica ศฤrฤneascฤ oralฤ.
Cum ai pornit pe acest drum, aparent mai dificil ศi mai ciudat?
Simion Bogdan-Mihai: Nu mai fฤcea nimeni chestia asta ศi, chiar dacฤ poate pฤrea ciudat, deศi nu e, am zis sฤ mฤ apuc eu de ea. Din 2013 am început sฤ fac “ศamanul Mut” – ศi iatฤ, am ajuns la cel de-al treilea an ศi al 15-lea eveniment -, singura platformฤ în care mฤ duc într-un spaศiu precum Club Control, un spaศiu de tineri care nu consumฤ în mod constant muzicฤ tradiศionalฤ. M-am gândit cฤ ar fi extrem de util ca generaศia mea sฤ se întâlneascฤ cu o muzicฤ pe care o consider foarte specialฤ ศi extrem de originalฤ.
Cea mai mare satisfacศie a acestui proiect dupฤ 15 episoade este cฤ aproape dupฤ fiecare show cel puศin un tânฤr vine la mine ศi-mi spune: „Habar nu aveam cฤ muzica asta existฤ! Asta nu e muzica popularฤ pe care o vฤd la televizor sau pe care o aud prin alte pฤrศi“. Am început sฤ descopฤr, printr-o serie de întâmplฤri, aceste muzici în adolescenศฤ ศi, povestind colegilor ศi prietenilor, aflam cฤ oamenii de vârsta mea habar nu aveau de aceste lucruri. Atunci am hotฤrât sฤ mฤ apuc de treaba asta, deศi nu mฤ aศteptam sฤ vinฤ suficient de mulศi ca sฤ o pot face timp de trei ani ศi sฤ mฤ gândesc foarte serios ศi la al patrulea sezon, cu care chiar aศ vrea sฤ închei. Vreau sฤ fac 20 de episoade ศi, din start, mi-am propus sฤ fie irepetabile, fiecare sฤ fie o poveste dintr-o anumitฤ microregiune din România. Primul episod va fi la jumฤtatea lunii septembrie ศi ultimul la final de mai sau început de iunie.
Cum ai reuศit sฤ gฤseศti toate aceste istorii?
S.B.-M.: Fac cฤutฤri de la 16 ani ศi acum, dupฤ 10 ani, consider cฤ s-a cam încheiat. Existฤ cam 20 de grupuri pe care le consider relevante pentru aceastฤ muzicฤ, îndeplinind cele douฤ condiศii pe care mi le-am propus de la început: sฤ fie muzici de tradiศie oralฤ acustice ศi sฤ aibฤ vฤdit caracter microregional. Mฤ feresc sฤ spun autentic, pentru cฤ acest cuvânt a fost atât de des folosit încât a fost demonetizat. În general, mฤ feresc de cuvinte precum ancestral, tradiศional, arhaic sau autentic.
Nu ศi-a fost teamฤ cฤ acum, când muzica se face foarte mult cu ajutorul tehnicii, acest gen nu va spune nimic?
S.B.-M.: Am riscat deoarece mie mi se pฤrea extrem de puternicฤ aceastฤ muzicฤ, ศi dacฤ aศa o percepeam eu mi-am zis cฤ vor mai exista sigur ศi alศi mฤcar zece oameni care vor fi interesaศi. Nu mฤ aศteptam la un succes fulminant, dar sฤ ai un numฤr consistent de oameni, care e în creศtere de la episod la episod, mi se pare remarcabil.
Crezi cฤ muzica de acum va mai avea valoare în timp?
S.B.-M.: Atât muzica noastrฤ ลฃฤrฤneascฤ, dar ลi variantele ei deformate în conceptul de muzicฤ popularฤ, la origine, erau forme locale de pop music. Muzica popularฤ era un gen de largฤ accesibilitate ศi popularitate, devenind o muzicฤ pe care o puteau asculta grupuri mari de oameni. Motivul pentru care folosesc sintagma muzicฤ ศฤrฤneascฤ ศi nu popularฤ este pentru cฤ eu consider cฤ astฤzi muzica ศฤrฤneascฤ s-a transformat într-o muzicฤ opusฤ muzicii pop, deoarece aici mai existฤ anumite armonii neobiลnuite, glasuri mai ciudate etc.
Vrei sฤ spui cฤ muzica ศฤrฤneascฤ s-a comercializat, în timp devenind muzicฤ folcloricฤ?
S.B.-M.: Nu, nu asta vreau sฤ spun. E destul de greu sฤ înศelegem ce înseamnฤ de fapt muzica popularฤ la noi, mai ales în perioada interbelicฤ sau înainte, deoarece vorbim de o Românie profund ruralฤ, cu legฤturi extrem de subศiri cu muzicile euro-americane, ศi aici mฤ refer la marea masฤ a populaศiei, nu la Calea Victoriei. Marea majoritate a populaศiei nu-ศi pฤrฤsea arealul de jur-împrejurul locului în care s-a nฤscut. Erau infinit mai legaศi decât suntem noi azi de niศte forme extrem de locale ศi de particulare de manifestฤri muzicale. Harry Brauner, Constantin Brฤiloiu, Emilia Comiลel chiar povestesc cฤ de la un sat la altul, pe o distanศฤ de 20 de kilometri, puteai gฤsi douฤ stiluri extrem de eterogene muzical. Or, chestia asta nu mai existฤ azi. Ne-am îndepฤrtat definitiv, dintr-o multitudine de factori. Am fost recent în New York ศi m-am dus ศi în Harlem, unde am vorbit cu niศte muzicanศi afroamericani în vârstฤ. Se întâmplฤ exact acelaศi fenomen. Nu trebuie sฤ ne batem cu cฤrฤmida în piept cฤ doar la noi, aici în Europa de Est, dispar muzicile tradiศionale. Ele dispar pe toatฤ planeta. La noi însฤ s-au produs niศte agresiuni, care se prefigureazฤ în perioada interbelicฤ, devin din ce în ce mai agresive în anii ‘40-‘50 ศi se continuฤ pânฤ azi într-un mod greu de înศeles. Nu pot sฤ mฤ supฤr pe oamenii care vin ศi-mi spun cฤ au fost impresionaศi de anumiศi cântฤreศi de muzicฤ popularฤ deoarece ศtiu cฤ dacฤ la radio au ascultat timp de 45 de ani aceastฤ muzicฤ, au început sฤ se identifice cu ea, au amintiri pe ea, li s-au întâmplat niศte lucruri semnificative emoศional în viaศa de zi cu zi. Nu-mi permit sฤ judec, nu sunt radical. Eu doar spun cฤ dacฤ aceea este singura muzicฤ pe care o considerฤm reprezentativฤ pentru tradiศiile muzicale ale oamenilor care au locuit pe acest teritoriu, este o imagine hâdฤ ศi distorsionatฤ a adevฤratelor muzici de tradiศie oralฤ de la noi, încât de asta stau departe de povestea asta. De fapt, cred cฤ oamenii din generaศia mea fug de muzica popularฤ pentru cฤ empiric o simt ca fiind artificialฤ. O simt, chiar dacฤ nu ศtiu care e treaba cu armoniile, de ce sunt echipe mari, de ce este suprimatฤ orice formฤ de iniศiativฤ individualฤ, în ciuda faptului cฤ muzica ศฤrฤneascฤ are extrem de multฤ improvizaศie. Mai degrabฤ preferฤ muzica lฤutฤreascฤ, cea care s-a cântat la ultima ediศie “ศamanul Mut”. Se întâlnesc, de exemplu, cu Dona Dumitru Siminicฤ, perceput altfel deศi este din aceeaศi generaศie cu Ion Dolฤnescu. Am discutat cu mulศi ศi deseori am auzit: “Crezi cฤ tânฤra generaศie s-ar putea sฤ-ศi construiascฤ o identitate mai aproape de muzica lฤutฤreascฤ decât de cea popularฤ?”. Am rฤspuns: “Da, am întâlnit cazuri numeroase, în special în mediul studenศesc, care o ascultฤ pe Romica Puceanu, pe Gabi Luncฤ, iar dacฤ le propui Irina Loghin sau Maria Dragomiroiu se trag înapoi”.
Nu ศi-a fost teamฤ cฤ termenul de muzicฤ lฤutฤreascฤ, asociat de multe ori cu mahalaua oraศelor, va îndepฤrta publicul? Cum ai argumentat cฤ are valoare?
S.B.-M.: Nu sunt în mฤsurฤ sฤ spun ce are ศi ce nu are valoare. Pot doar sฤ vorbesc despre o muzicฤ (de tradiลฃie oralฤ, care certamente a avut un apogeu estetic ลi stilistic imediat dupฤ cel de-al doilea rฤzboi mondial) ศi care este o muzicฤ de fuziune, nu este dintr-un singur izvor, cum sunt, de exemplu, ศîpuriturile din Oaศ. Unii îi zic muzicฤ lฤutฤreascฤ, alศii lฤutฤreascฤ ศigฤneascฤ, alศii zic muzicฤ urbanฤ de mahala. Existฤ foarte puศine lucrฤri ศtiinศifice despre muzica asta, ca ศi despre manele, de altfel. Înศeleg cฤ acum doamna Rฤdulescu de la Muzeul ศฤranului pregฤteศte o lucrare despre manele. Existฤ, se pare, puศin interes ศtiinศific pentru muzicile acestea de fuziune, de tradiศie mai nouฤ, muzicile urbane, care se explicฤ însฤ. În comunism s-a preluat refrenul din perioada interbelicฤ cu puritatea s-a nฤscut la sat ลi a fost dus la culme în spiritul naลฃional. Am citit o notฤ informativฤ cu privire la un lฤutar, pe care îl consider valoros, Ion Petre Stoican, care a lansat un disc la Electrecord de muzicฤ lฤutฤreascฤ ศigฤneascฤ undeva la coada anilor ’70, într-un tiraj minuscul. El existฤ la Electrecord ศi la colecศionari particulari ศi, din punctul meu de vedere, e unul dintre vârfurile acestui gen. În acea notฤ era o frazฤ care mi s-a pฤrut emblematicฤ: “Aceastฤ muzicฤ atenteazฤ la caracterul sacrosanct al muzicii populare româneศti”. A se citi “este suspectฤ de a fi ศigฤneascฤ”. Cred cฤ dacฤ ne-am uita mai cu atenศie la aceastฤ muzicฤ lฤutฤreascฤ, ne-am explica multe ลi despre manele. Instrumentiศtii din ultima ediศie “ศamanul Mut” mi-au povestit multe. Costel Trompetistu îmi spunea cฤ în copilฤrie îi vedea pe Maria Tฤnase ศi Fฤrฤmiศฤ Lambru la bâlci. Acolo, la bâlci, trebuie cฤutatฤ muzica aceasta, printre cei care nu se simศeau tocmai ศฤrani, dar nu erau nici orฤศeni.
Spuneai cฤ nu existฤ preocupare ศtiinศificฤ pentru acest gen de muzicฤ. Ce crezi tu cฤ este maneaua, ce spune despre noi?
S.B.-M.: Maneaua este o fantasmฤ. Cvasitotalitatea oamenilor care consumฤ o muzicฤ ce vorbeศte despre bani, palate, limuzine, femei sunt extrem de sฤraci. Am înศeles asta abia dupฤ ce am fฤcut niศte vizite în locurile unde se consumฤ astfel de muzici, discutând ลi cu artiลti ai genului etc. De ce sunt atât de mulศi oameni sฤraci care ascultฤ manele, dar sฤrฤcia aproape cฤ nu existฤ în manele sau existฤ într-un trecut îndepฤrtat: “Am fost sฤrac, dar acum…” are o explicaศie clarฤ. Oamenii vin aici sฤ bea un spriศ, sฤ se simtฤ barosani douฤ ore ศi mâine trec iar la treburile lor. Am înศeles târziu acest lucru.
Maneaua este însฤ o formฤ muzicalฤ foarte veche. Acum a rฤmas undeva în periferie, dar pe vremea lui Dimitrie Cantemir a fost la centru. Am gฤsit maneaua numitฤ ca atare pe la jumฤtatea sec. XIX, când Negruzzi face o remarcฤ ce i-ar fi adus linศarea publicฤ azi. El are un poem, “Eu sunt român”, unde se spune cam aศa: “La masฤ beau adesea vin strฤin, / Tocai, Bordo, ศampanie iubesc. / Iar mai ales prefer vinul de Rin, / Dacฤ nu am Cotnar ศi Odobesc; / Când însฤ am, deศert pline pahare, / Apoi încep sฤ cânt vreo manea, / ศi sunt tot beat cât ศin zilele-amare! / Eu sunt Român, mi-e dragฤ ศara mea!”. Maneaua reprezintฤ cel mai bine societatea româneascฤ de astฤzi, în toate aspectele ei. Muzica reflectฤ mersul societฤศii.
Cum ai învฤศat sฤ cânศi la cobzฤ?
S.B-M.: Am fost la Costel Gaciu langa Slatina, l-am întâlnit pe Constantin Negel la Botoศani, m-am vฤzut de câteva ori ศi cu Mihai Cฤluศaru, din Olt, cu Vasile Nica m-am întâlnit de trei ori ศi de fiecare datฤ am încercat sฤ învฤศ. Am luat apoi contact cu alลฃi lฤutari care cântaserฤ cu cobzari ศi m-au ajutat sฤ mฤ perfecลฃionez, Valericฤ Spiridon din Râmnicu Vâlcea, lฤutarii din Clejani, Gratia ล.a. Pentru mine, cel mai important cobzar a fost Constantin Gaciu din Olt. Consider cฤ în judeลฃul Olt îลi au originile cei mai buni cobzari ce au cântat vreodatฤ în România ศi, implicit, în lume.
Câศi cobzari mai existฤ în România?
S.B.-M.: Mai sunt sub zece ศi marea majoritate sunt trecuti de 60 de ani. Eu nu-l consider instrument pe cale de dispariศie, ci instrument dispฤrut. Naiul, de pildฤ, a dispฤrut înainte de cobzฤ. Cei care cântฤ azi la nai nu sunt naiศti lฤutari. Ultimul lฤutar naist care a învฤศat de la tatฤl lui a fost Fฤnicฤ Luca. Restul au învฤศat la ศcoli populare de artฤ, ceea ce nu este rฤu. Este bine cฤ acest instrument mai existฤ, dar în buna tradiศie lฤutฤreascฤ mai avem vioarฤ, ศambal, contrabas, acordeon, în Valahia, trompetฤ, clarinet, tobฤ, tubฤ, flugelhorn ลi basfligorn, ultimele douฤ în retragere, în Moldova ศi vioarฤ, zongorฤ, contrabas ลi braci, tot în la fel de mare retragere ca ลi cobza în sud, în Câmpia Transilvaniei. Dar ศi ศambaliศti au rฤmas sub 50, de asemenea braciศtii îi numeri pe degete. În Câmpia Transilvaniei, taraful nu se numeศte taraf, se cheamฤ trio – vioarฤ, bas, braci, trei registre care vin de la muzica de curte a grofilor maghiari. Cei care le-au cântat au auzit muzicile acelea de curte ศi le-au caricaturizat. Aศa s-a întâmplat ศi cu flamenco în Andaluzia. De aceea, muzicile romilor din nordul Spaniei pฤstreazฤ forme ลi structuri vechi castiliene. Dansurile acelea de la curte au fost caricaturizate de femeile îmbrฤcate cu fuste cu falduri, cu castaniete. Este înลฃelegerea sclavului a muzicii stฤpânilor. ลi asta este moศtenirea în toatฤ Europa.
În Câmpia Transilvaniei trio-ul acesta funcศioneazฤ ca un ceas, în care cei trei instrumentiศti nu cântฤ cu ochii la public, ci ochi în ochi. Nu ai cum sฤ ศii minte atât de multe forme ศi sฤ cânศi atât de mult timp dacฤ nu comunici cu ceilalศi, dacฤ nu ai niศte semne! L-aศ aminti pe Ionicฤ Minune, despre care mi-au povestit lฤutarii cฤ l-au auzit prima oarฤ cântând când avea 5 ani ศi li s-a fฤcut fricฤ de el. Acum este un splendid acordeonist. Este singurul instrumentist din România care a obศinut un program special de o orฤ filmat pe canalul TV Arte. Este din Buzฤu, dar a bฤtฤtorit Calea Rahovei, cu acordeonul în spinare. Acum doi ani a cântat la ziua lui Jacques Chirac. Îl socotesc, fฤrฤ glumฤ, cel mai bun acordeonist de pe planetฤ. A cântat ศi cu Richard Galliano, ศi cu Angelo De Barre, ลi cu Tschavolo Schmidt la Paris. El a fost a doua Minune, dupฤ Toni Iordache, dar înainte de Adrian Copilul Minune!