15 C
București
marți, 7 mai 2024
AcasăSpecialInflaţie de mall-uri, în Constanţa

Inflaţie de mall-uri, în Constanţa

Constanţa va deveni, anul acesta, oraşul cu cel mai mare număr de mall-uri din România, exceptând Bucureştiul.

Toţi marii jucători din piaţă sunt prezenţi şi aici, unii mizând pe mai multe magazine. Următoarea ”mutare” pe piaţa mall-urilor va fi făcută de Cora, care lucrează de zor pentru a prinde începutul sezonului estival 2013, când vânzările cresc substanţial. Potrivit unor surse citate de Ziarul Financiar, chiriaşii au fost anunţaţi că deschiderea magazinului va avea loc în luna aprilie, nu în iulie, cum se anunţase iniţial. Investiţia Cora se ridică la 70 de milioane de euro, iar magazinul franco-belgienilor va fi unul dintre cele mai mari din ţară. Este pentru prima dată când Cora cumpără terenul şi construieşte un mall propriu, în celelalte oraşe preferând varianta chiriei. Hipermarketul va avea 8.500 mp, iar galeria comercială circa 25.000 mp. Întreaga zonă (Pod Butelii) unde va fi amplasat mall-ul va fi sistematizată. Se va realiza chiar o stradă nouă, pe cheltuiala cons­tructorului, pentru a fluidiza accesul.

Filiera franceză

Piaţa mall-urilor din Constanţa este dominată (şi va rămâne aşa mult timp, probabil), de francezi. Auchan funcţionează din octombrie 2011 într-un mall, Maritimo, care acoperă 50.000 mp şi cuprinde circa 130 de magazine, o investiţie de circa 100 de milioane de euro. Compania franceză, care a cumpărat magazinele Real, îşi va extinde prezenţa pe piaţa locală, prin  achiziţionarea unuia dintre cele două magazine din Constanţa (soarta celui de-al doilea nu se cunoaşte încă).

Un alt jucător important este Carrefour. Francezii au deschis primul hipermarket în 2006, iar anul acesta şi-a extins prezenţa prin cinci magazine de tip expres, amplasate în principalele zone ale oraşului. În apropierea centrului Tom, din care face parte Carrefour, s-au construit mai multe magazine, ultimele apariţii fiind Decathlon, Selgros şi Dedeman.

Mall-ul din parc

Pe lângă aceste mall-uri, amplasate în zonele marginale ale oraşului, în Constanţa mai există două care au mizat pe amplasarea centrală. Unul dintre acestea, Tomis Mall, este o construcţie veche, primul magazin universal din Constanţa comunistă. Cumpărat de turci, magazinul are ca atu amplasare ultracentrală, fiind unul dintre reperele oraşului, dar pare să piardă din numărul de clienţi, atraşi de noutăţile din piaţă.

City Park este cea de-a doua construcţie amplasată central, în chiar cel mai mare parc al Constanţei. Investiţia, care aparţine unor oameni de afaceri israelieni, a fost iniţial atacată de ecologişti tocmai pentru că a fost amplasată în parc. Remus Cernea, actual deputat de Constanţa din partea USL,
a criticat atunci proiectul. Potrivit investitorilor, în zona mall-ului ar trebui să apară şi două turnuri, dar din cauza crizei investiţiile sunt amânate.

La umbra mall-urilor

Pe lângă marile mall-uri, Constanţa pare invadată de retaileri de dimensiuni mai mici. Cea mai nouă apariţie este un magazin Lidl, amplasat
într-o zonă periferică a oraşului, magazin care a fost inaugurat săptămâna trecută. Este al treilea magazin de acest tip din Constanţa. Nici nume precum Metro, Kaufland, Billa, Mega Image sau PennyMarket nu au ratat şansa de a intra pe piaţa locală.

De ce Constanţa?

Unul dintre motivele pentru care este aleasă Constanţa pentru dezvoltarea de mall-uri este faptul că populaţia oraşului creşte considerabil în perioada verii. Cele câteva sute de mii de turişti care sosesc pe litoral în fiecare an sunt un bun criteriu pentru a investi aici. Mulţi dintre ei preferă, mai ales în perioada aceasta, de criză, să îşi cumpere mâncare din magazine, în detrimentul meselor la restaurant.

Altceva? Nimic!

Mall-urile au devenit, practic, o carte de vizită a municipiului Constanţa.

Din păcate însă, din oraş lipsesc alte investiţii mari, în producţie, care ar putea aduce mai multe locuri de muncă, mai bine plătite. Nici guvernanţii, nici administraţia locală, nici oamenii de afaceri nu au reuşit să aducă nume mari ale industriei aici, cum s-a întâmplat, de exemplu, în Cluj.

Astfel de investiţii ar fi afectat turismul, spun unele voci, dar turismul înseamnă numai o lună şi jumătate pe an cu motoarele turate la maximum. 

AVANTAJE

Locuri de muncă şi de întâlnire.

 Mall-urile, în care s-au investit câteva sute de milioane de euro, au creat câteva sute de locuri de muncă.

 Zonele în care s-au construit au fost sistematizate (sensuri giratorii, traversări subterane, spaţii verzi).

 Mall-urile au devenit un loc de întâlnire şi de petrecere a timpului liber.

 Concurenţa dintre ele duce, uneori, la preţuri mai mici pentru consumatori.

DEZAVANTAJE

Salarii mici, aglomeraţie.

Salariile oferite angajaţilor din retail sunt de cele mai multe ori sub salariul mediu net pe economie.

 În multe cazuri, este nevoie de ani de zile pentru sistematizarea traficului (Carrefour a construit o subtraversare după multe insistenţe).

 Soluţiile găsite pentru accesul în unele dintre ele (Maritimo), care prevăd sensuri giratorii decalate, sunt criticate de şoferi.

 Presiune enormă pe micile magazine locale, care riscă să dea faliment în masă, lăsându-şi pe drumuri angajaţii.

 

Cele mai citite

Astronauții dezvăluie ce miros unic are spațiul cosmic

După ce se întorc din ieșirile în spațiu astronauții simt în mod regulat un miros unic atunci când își scot căștile, iar colegii lor...

SUA îndeamnă Turcia și Israelul să-și rezolve diferendele

Statele Unite(SUA) au îndemnat luni Turcia şi Israelul să rezolve diferendele dintre ele, după ce Ankara a anunţat că suspendă relaţiile comerciale în încercarea...

Astronauții dezvăluie ce miros unic are spațiul cosmic

După ce se întorc din ieșirile în spațiu astronauții simt în mod regulat un miros unic atunci când își scot căștile, iar colegii lor...
Ultima oră
Pe aceeași temă