14.8 C
București
joi, 16 mai 2024
AcasăSpecialÎn cazul blocării „Barei“, navele maritime ar fi ajuns la Galați și...

În cazul blocării „Barei“, navele maritime ar fi ajuns la Galați și Brăila pe Canalul Bâstroe. A fost eliminat riscul blocării navigației pe Canalul Sulina

În premieră, costurile lucrărilor de ranfluare a epavei navei „Fortuna S“ nu au mai fost suportate de stat, ci de compania la care era asigurat vasul.

După cei 14 ani în care navigația pe Canalul Sulina s-a desfășurat cu restricții din cauza scufundării motonavei „Rostock“ la Mila 31, locul fiind numit de marinari „Cotul dracului“ din cauza manevrelor complicate pentru traversarea zonei, navigația pe Canal a fost iarăși supusă unor noi restricții. 

De această dată din cauza epavei navei „Fortuna S“, sub pavilionul Republicii Moldova, care s-a scufundat în octombrie 2014 în mare, lângă digul de la Bara Sulina. 

Din cauza furtunilor și curenților, epava era împinsă spre Bara Sulina și amenința să blocheze intrarea și ieșirea navelor de pe canal. 
Asta ar fi însemnat ca navigația navelor maritime spre Tulcea, Galați și Brăila să se efectueze pe Canalul Bâstroe. 

Dacă eliminarea epavei „Rostock“ a durat 14 ani, de această dată Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați a reușit scoaterea epavei „Fortuna S“ în doi ani. „Am reușit ca pe data de 5 decembrie să îndepărtăm și ultima bucată din epava Fortuna S. Cum se știe, în octombrie 2014, a avut loc la Bara Sulina un eveniment de navigație care s-a soldat cu eșuarea și apoi scufundarea navei Fortuna S în zona de intrare pe Canalul Sulina. Nu a fost afectată navigația, dar s-au creat restricții pentru intrarea și ieșirea navelor de pe Canal. Este o realizare pentru noi, pentru că prin îndepărtarea epavei am eliminat restricțiile“, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galați, Dorian Dumitru. 

Accidentul naval 

Cargoul „Fortuna S“, o navă de 3.450 tdw, sub pavilionul Republicii Moldova, cu 2.650 tone sare la bord, naviga spre Galați, proprie­tarul încărcăturii fiind o firmă din oraș. 

Înainte de intrarea pe Canalul Sulina, cargoul a eșuat. 

Membrii echipajului au încercat dezeșuarea cu mijloace proprii, însă nu au reușit. 

S-a intervenit cu remorcherul „Gheorghieni 2“ al AFDJ, dar din cauza furtunii și vizibilității reduse, niciuna dintre navele autorităților portuare nu s-a putut apropia de „Fortuna S“. A doua zi dimineață s-a intervenit cu un elicopter pentru salvarea celor 12 membri ai echipajului, epava fiind abandonată. 

Lucrările au fost efectuate de Aras Marine Construction SRL București, care a fost sprijinită logistic de firma-mamă, Aras Limited, din Turcia. Costurile s-au ridicat la 3,5 milioane de dolari. 

O premieră este faptul că toate costurile operațiunilor de scoatere a epavei nu au mai fost suportate de stat prin AFDJ sau Administrația Porturilor Dunării Maritime, ca în cazurile epavelor navelor „Rostock“, „Transilvania“ și „Slatina“. În cazul „Fortuna S“, costurile au fost suportate de compania la care fusese asigurată nava. 

„Vreau să punctez că AFDJ Galați nu a cheltuit nici măcar un cent pentru îndepărtarea epavei. Nava a fost asigurată, a avut poliță și toate costurile au fost plătite de asigurător, firma Certasig România“, a adăugat directorul AFDJ.  

Dacă eliminarea „Rostock“-ului a durat 14 ani, de această dată Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați a reușit scoaterea epavei «Fortuna S» în doi ani.Costurile s-au ridicat la 3,5 milioane de dolari.

MODERNIZARE. Geamandură hidro-meteo la Bara Sulina

În cadrul programului de modernizări a navigației pe Dunărea Maritimă, la sfârșitul lunii noiembrie AFDJ a instalat la Bara Sulina o geamandură hidro-meteo care transmite datele referitoare la condițiile hidro-meteorologice în baza cărora să fie luată decizia de a se închide sau deschide navigația la Bara Sulina. „Pentru a afla condițiile de la Bara Sulina am reușit să achiziționăm o geamandură hidro-meteo. A fost instalată pe 27 noiembrie și ne transmite la dispeceratul de la Pilotajul de la Sulina datele referitoare la condițiile hidrometeorologice, adică viteza și direcția vântului, viteza și direcția curentului și în baza datelor pe care le preluăm de la această baliză putem să luăm decizia de a închide sau de a deschide navigația la Bara Sulina“, a mai precizat directorul general al AFDJ Galați.

Cele mai citite

Juventus Torino a câștigat Cupa Italiei

Juventus Torino a câștigat a 15-a Cupă a Italiei din istoria sa, după ce a învins-o cu scorul de 1-0 pe Atalanta, în finala...

Indicele Dow Jones a depășit pragul de 40,000 de puncte pentru prima dată în istorie

Indicele Dow Jones Industrial Average al Bursei de la New York a depăşit joi, pentru prima dată, pragul de 40.000 de puncte, în condiţiile...

Brașovul e singurul oraș din țară intrat în cursa pentru a deveni Capitală Verde Europeană

Brașovul, o nouă tentativă pentru a deveni Capitală Verde Europeană. Este singurul oraș din România care a trecut de prima etapă de evaluare și...
Ultima oră
Pe aceeași temă