Fregatele “Regele Ferdinand” şi “Regina Maria”, două nave – surori, produse în Marea Britanie, sunt cele mai puternice vase de război ale României.
În mod paradoxal, nici „Regele Ferdinand”, nici „Regina Maria” nu poartă titlul de navă –amiral a României, pentru că această denumire onorifică a rămas atribuită celei mai vechi dintre fregatele României – nava “Mărăşeşti”.
„Regele Ferdinand” şi „Regina Maria” îi sunt însă superioare lui “Mărăşeşti”, din toate punctele de vedere.
Citeşte şi: FOTO. Cum se antrenează militarii români pe navele NATO
4900 de tone, 148 de metri lungime, opt punţi, 30 de noduri viteză maximă şi o autonomie de 4500 de mile marine – acesta e portretul robot al fiecăreia dintre cele două fregate aduse din Anglia.
Armamentul fiecărei nave este compus dintr-un tun de calibrul 76 de milimetri, instalaţii de lansare a torpilelor şi mitraliere. Navele au sisteme radar separate – pentru navigaţie şi pentru luptă. Camera de conducere a acţiunilor de luptă, cea mai secretă de pe navă, n-are hublouri şi este scufundată permanent în întuneric, zi şi noapte, ca un adăpost subteran. Aici, ofiţerii de serviciu urmăresc doar imaginile de pe monitoare dar ştiu mai bine decât cei de afară ce se află în jurul navei lor – pentru că un radar „vede” până la 80 de kilometri distanţă.
Pentru o protecţie suplimentară, dar şi pentru diversificarea operaţiunilor de atac, fiecare fregată poate lua la bord şi un elicopter Puma Naval.
Cu prilejul unei vizite de documentare la bordul fregatei, comandantul secund de pe „Regina Maria”, comandorul Marian Ciobotaru, ne-a precizat că nava lui poate trece chiar prin medii contaminate chimic sau nuclear.
205 oameni – ofiţeri, maiştri militari şi soldaţi – intră în compunerea echipajului fiecăreia dintre cele două fregate. “Regele Ferdinand” şi “Regina Maria” sunt, fiecare dintre ele, o bază militară plutitoare, având chiar şi indicativ millitar propriu, asemeni unităţilor de pe uscat.
Citeşte şi: Un SUBMARIN turcesc vine spre Constanţa. Va fi ŢINTA navelor de RĂZBOI
Niciuna dintre cele două nave nu este, însă, nouă. Au fost construite în Marea Britanie în anii 1986 – 1987, fiind botezate “Coventry” şi “London”. Royal Navy le-a folosit în foarte multe misiuni, mai ales antisubmarin – aceasta fiind calificarea “de bază” a celor două fregate. În anul 2002, Marea Britanie a vrut să le caseze, dar şansa lor a fost decizia României de a le cumpăra, contra sumei de 134 milioane de euro.
La momentul respectiv (ianuarie 2003), s-a speculat că achiziţionarea din Marea Britanie a două nave care, altfel, ar fi fost trimise la fier vechi reprezintă un preţ pentru obţinerea sprijinului britanic în vederea intrării României în NATO – care s-a produs în anul 2004.
Dincolo de aceste speculaţii, “Regele Ferdinand” şi “Regina Maria” sunt, în acest moment, singurele nave militare româneşti apte să participe, în mod onorabil, alături de navele occidentale, la misiuni NATO.
Citeşte şi: “Delfinul” românesc – în topul celor mai bune 5 SUBMARINE ruseşti din toate timpurile