Cati isi mai aduc azi aminte de gentile si cravatele din piele, unicate, intrate pe piata prin intermediul galeriilor Fondului Plastic? Poate doar cei trecuti de 30 de ani si cu siguranta parintii nostri. Pe vremuri, era de bon-ton sa spui ca ti-ai cumparat rochia de la Fondul Plastic. Astazi, galeriile acestei institutii, ca formula administrativa, sunt forme intrate in caducitate, legate exclusiv de existenta unei relatii cerere-oferta foarte stranse. Daca inainte Fondul Plastic era sustinut prin ideologia infiintarii sale, dand de lucru sutelor de artisti, acum datele s-au modificat vizibil.
Problema se remarca la nivelul atitudinii cumparatorului care este refractar fata de ceea ce ii ofera artizanatele Fondului Plastic, iar acest aspect este cauzat, in principal, de invazia si diversitatea brandurilor de imbracaminte si incaltaminte aruncate in piata in ultimii ani. In conditiile racordarii cumparatorului roman la circuitul consumerismului, era si normala modificarea la nivel mental a imaginii date de produsele realizate manual de catre artisti. Asa se explica si rarirea pana la disparitie a artizanatelor, acele locuri in care stiai ca poti gasi articole de imbracaminte si accesorii unicate.
Chiar daca activitatea ca atare a Fondului Plastic a fost suspendata, spatiile devenind galerii ale filialelor UAP, in Bucuresti mai sunt sanse sa intalnesti trei-patru magazine ale amintitei institutii. Unul dintre acestea este Galeria Galla de pe bulevardul Ion Mihalache, unde poti gasi, pe langa produse ale Combinatului Fondului Plastic, o gama suficient de variata de accesorii hand-made. Mi-au atras atentia produsele de marochinarie, genti si curele realizate manual prin tehnici traditionale de catre un pasionat al mestesugului in piele. Toate produsele unicate sau serii foarte mici – genti, rucsacuri, curele, curele de chitara, teci pentru cutite, sandale, saci de box, mape, meniuri, chimire, tocuri de tobe – sunt confectionate din piele foarte groasa.
De ce ai alege sa-ti cumperi dintr-o galerie a Fondului Plastic si nu din oricare alt magazin din oras?… Dintr-o multime de motive: pentru ca designul variat iti permite sa alegi modelul care ti se potriveste, pentru ca pretul (intre 80 si 300 lei) este sub pretul pietei, iar calitatea materialelor folosite ireprosabila, pentru ca sunt unicat, pentru ca poarta semnatura unui designer, a unui artist, pentru ca riscul de a te intalni cu patru prietene care poarta toate agatate de brat aceeasi poseta este inexistent. De ce nu "din snobism"?…