Rețelele de socializare sunt principala sursă de știri pentru mai mult de jumătate dintre utilizatorii online. Mai mult, ei refuză să plătească pentru știri și utilizează unelte de blocare a reclamelor, ceea ce afectează veniturile proprietarilor de media, arată Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului (RISJ), citat de Agerpres.
Chiar dacă ştirile distribuite prin reţelele de socializare oferă posibilitatea obţinerii unui număr mai mare de cititori, este mai dificil pentru proprietarii de media să obţină recunoaştere şi să rămână conectaţi cu publicul lor, indică RISJ în raportul său anual privind ştirile în mediul digital. ‘
„Aceste lucruri se întâmplă din cauza noastră”, a spus Rasmus Kleis Nielsen, director pentru cercetare în cadrul Institutului Reuters, într-un interviu telefonic pentru Fundaţia Thomson Reuters. „Preferăm ştirile în format digital pentru că sunt mai la îndemână însă primeşti exact ceea ce plăteşti. Este nevoie de bani ca să faci jurnalism profesionist”, a mai spus Rasmus Kleis Nielsen.
Facebook joacă un rol semnificativ în ce priveşte distribuirea ştirilor online, 44% dintre oameni folosesc reţeaua de socializare drept sursa lor de ştiri, 19% folosesc YouTube şi 10% folosesc Twitter, se arată în raportul menţionat.
Nielsen susţine că în statele în curs de dezvoltare, unde accesul la surse (de ştiri) independente şi de încredere este limitat, sunt şi mai mulţi oameni care se bazează pe platformele de socializare pentru citirea ştirilor. ”Mulţi oameni în state din Asia şi Africa folosesc telefoanele mobile pentru accesarea ştirilor online şi în acele regiuni platformele de socializare reprezintă o sursă şi mai importantă de ştiri”, a spus Nielsen.
Circa 36% dintre oameni au preferat ca ştirile să fie selectate pentru ei de algoritmi, comparativ cu 30% care s-au bazat pe editori sau redactori, deşi unii au avut temerea că au pierdut unele informaţii importante sau puncte de vedere provocatoare, se mai arată în acelaşi raport.
Pentru prima dată reţelele de socializare au depăşit televiziunile ca principală sursă de ştiri pentru segmentul de vârstă 18-24 de ani, 28% dintre aceştia citând platformele de socializare ca sursa lor principală de ştiri, în timp ce 24% consideră că televiziunea ca fiind cea mai importantă sursă de ştiri.
Mai mult de jumătate dintre repondenţi au admis că folosesc smartphone-urile pentru accesarea ştirilor, cele mai mari procente fiind în Suedia (69%), Coreea de Sud (66%) şi Elveţia (61%), conform raportului. În Marea Britanie şi SUA folosirea smartphone-urilor pentru accesarea ştirilor a depăşit pentru prima dată calculatoarele de birou şi laptopurile. Cercetarea a fost realizată online în 26 de state din Europa, Asia, America de Nord şi America de Sud.