15.6 C
București
luni, 7 octombrie 2024
AcasăSpecialDe ce s-au oprit lucrările la autostrada Sibiu - Orăştie

De ce s-au oprit lucrările la autostrada Sibiu – Orăştie

În pofida informaţiilor difuzate miercuri de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), prin care se dau asigurări că lucrările la lotul 3 din autostrada Sibiu – Orăştie continua în ritm normal, lucrările au fost oprite miercuri de către constructorul Italian Impregilo, au declarat pentru „România liberă“ surse apropiate proiectului.

 O înregistrare video aeriană făcută exact în ziua în care CNADNR dădea asigurări că lucrurile decurg normal a arătat un şantier pe care utilajele zac trase pe dreapta, pe care nu se lucrează deşi era zi de lucru, iar vremea era proprice. Video-ul a fost făcut la solicitarea forumurilor de specialitate peundemerg.ro și cons-truimromania.ro şi a fost postat pe Youtube de InterFlyRo.

Cauza? Stângăciile CNADNR

Blocajul a apărut  după ce marţi oficialii CNADNR şi cei ai firmei Impregilo nu au reuşit să ajungă la o înţelegere privind plata unor sume importante aferente lucrărilor efectuate cu începere din luna ianuarie. Banii nu au putut fi achitaţi deoarece în primăvara acestui an CNADNR a reziliat contractul cu firma de consultanţă Consitrans, cea care aviza certificatele de plată ale italienilor. Rolul consultantului este de a confirma calitatea lucrărilor, cantităţile de materiale şi lucrări trecute în facturi. În urma rezilierii contractului nu s-au mai putut aviza două certificate de plată, cele purtând numerele 17 şi 18. Primul are o valoare de 86 milioane lei, al doilea mai mare, căci privea lucrări efectuate pe perioada verii, ne-a declarat o sursă oficială din cadrul CNADNR.

De ce s-a reziliat contractul cu Consitrans?

Rezilierea contractului de consultanţă a fost una dintre stângăciile CNADNR. Deoarece lucrările trebuiau încheiate la finele anului trecut, contractul de consultanţă a avut valabilitate până la finele lunii aprilie, acesta fiind şi termenul până la care plata consultantului putea fi făcută din fonduri europene. CNADNR a chemat consultantul pentru prelungirea contractului de abia în luna mai, când nu mai era posibilă plata acestuia din fondurile UE.

Cum oficialilor CNADNR le era teamă să decidă plata Consitrans de la buget aceştia au cerut consultantului să muncească pe gratis. Consitrans a refuzat şi a predat  CNADNR certificatul de plată pe care îl avea în lucru în formă  neterminată. În faţa acestei situaţii, conducerea CNADNR a dat dispoziţiei regionalei Braşov să preia sarcina avizării certificatelor. „CNADNR nu are însă capacitatea de personal necesară. Un astfel de document are 10.000 de pagini de rezultate, verificări, acte, fiind rodul muncii a zeci de specialişti. Cu atât mai mult cu cât au fost înregistrate 260 de neconformităţi privind calitatea lucrărilor efectuate de Impregilo.  S-a încercat băgarea sub preş a celei mai mari părţi a acestora“, ne-a explicat sursa CNADNR.

Lucrurile s-au complicat şi ca urmare a altor gafe ale CNADNR. Fiind vorba de alunecări importante de teren pe aliniamentul autostrăzii, anul trecut Impregilo a propus construirea unui tunel în loc de soluţia cu debleu. CNADNR nu a acceptat soluţia, acţiunile de arbitraj pornite de companie şi constructor au durat luni bune de zile, iar situaţia din teren a continuat să se degradeze. “Ceea ce costa inițial 22 milioane euro (remedierea alunecărilor – n.red.) şi era în zona majorărilor de preţuri acceptate în contract a ajuns să coste acum peste 60 milioane de euro şi nu mai poate fi acoperit financiar prin contract. Este vorba de alunecarea a 3 milioane de metri cubi de pământ“, spune oficialul indicat.

În plus, nici autorizaţia de construire nu mai este valabilă. Realizarea unui debleu uriaş a dus la o lărgire importantă la partea superioară a lotului de teren dedicat lucrării, până când această lăţime a ajuns să o depăşească pe cea din autorizaţia de construire.

Premierul Ponta dă însă ca sigură deschiderea circulaţiei în acest an. Lucrările sunt însă departe de a fi încheiate, terenul în cauză, a format o argilă contractilă după cum explică un constructor, este unul dintre cei mai mari duşmani în cazul în care va ploua. Avizarea corectă, în amănunt a unor lucrări cifrate la zeci de milioane de euro ce condiţionează plata banilor este un alt impediment în cal.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Amenzile pentru lipsa rovinietei nu vor mai fi aplicate imediat

Șoferii vor avea la dispoziție 24 de ore pentru a achita taxa, fără a mai fi penalizați automat Sistemul va fi similar cu cel care...

Hezbollah: Orice legătură cu Hashem Safieddine s-a pierdut

Contactul cu Hashem Safieddine, potenţial înlocuitor al liderului Hezbollah, Hassan Nasrallah, a fost "pierdut" de la loviturile israeliene de vineri din apropierea Beirutului, care...

Oglinda uscată a Moldovei: peste jumătate dintre locuitori, nu au apă potabilă

Datele INS arată că 1.800 de şcoli şi grădiniţe nu au acces la reţeaua de apă Cel mai recent raport al Institutului Naţional de Statistică...
Ultima oră
Pe aceeași temă