Sistemul actual de învăţământ simultan produce elevi semianalfabeţi. Un parlamentar de Tulcea propune înlocuirea acestuia cu învăţământul la distanţă.
Reformarea şcolilor din Delta Dunării este realizată doar pe hârtie. În timp ce ministrul Daniel Funeriu clamează că a pus bazele performanţei în învăţământul românesc, în Deltă se practică învăţământul simultan, iar elevii care termină şcoala în aceste sate sunt semianalfabeţi. Mihai Stroe, deputat în colegiul Delta Dunării, fost inspector şcolar al judeţului Tulcea, spune că noua lege a învăţământului este bună, dar pentru rezolvarea problemelor din şcolile Deltei este nevoie de o decizie fermă. „Pentru a elimina învăţământul simultan ar trebui să comasăm şcolile existente şi să rămână câte o şcoală doar în localităţile reşedinţă de comună, să construim pentru aceste şcoli internate în care să stea elevii pe parcursul săptămânii.
O altă soluţie poate fi organizarea învăţământului la distanţă. Deocamdată nu sunt suficiente fonduri bugetare pentru a construi cinci-şase internate în care să fie găzduiţi elevii din întreaga Deltă. Nici primăriile nu au fonduri pentru a întreţine aceste internate, deci această variantă, deocamdată, nu este viabilă”, a declarat M. Stroe. În opinia fostului inspector, soluţia poate fi învăţământul la distanţă de tip sincron, care se practică în mai multe locuri din lume cu rezultate bune. El presupune existenţa unei reţele interconectate de internet în toate satele din Deltă cu terminale în actualele şcoli. “Conform acestui sistem, un cadru didactic face orele de curs simultan pentru toţi elevii din fiecare clasă. Se predă materia, se fac evaluări etc.”, a explicat Stroe. Specialiştii IT susţin că implementarea unui sistem de învăţământ sincron la distanţă în cele 16 localităţi ale Deltei ar costa aproximativ un milion de euro, iar fondurile pentru această investiţie pot fi atrase de la Uniunea Europeană de către Inspectoratul Şcolar Tulcea sau de Consiliul Judeţean Tulcea.
Sistem eficient
Deputatul Stroe a mai spus că sistemul de învăţământ la distanţă ar fi eficient nu doar pentru satele din Delta Dunării, ci pentru toate localităţile din zona colinară unde se desfăşoară învăţământul simultan. În aceste localităţi se practică, de mai mulţi ani, învăţământul simultan pentru că şcolile funcţionează cu 15-20 de elevi din toate clasele ciclurilor primar şi gimnazial. În respectivele şcoli învăţătorii fac lecţii, în acelaşi timp cu elevii de la toate clasele primare, iar un singur profesor, cât are o astfel de şcoală, predă, simultan, pentru cei câţiva elevi din clasele V-VIII toate materiile.