6.1 C
București
sâmbătă, 7 decembrie 2024
AcasăSpecialCum previn străinii blatul cu „nașul“

Cum previn străinii blatul cu „nașul“

La noi, trenurile de navetiști sunt oprite din când în când în câmp pentru a depista pasagerii fără bilet. În alte state civilizate însă, există sisteme moderne și deloc scumpe de prevenire a călătoriilor frauduloase. Investiția își merită banii.

Un sistem civilizat de trasport este o necesitate a oricărui oraș mare, cu atât mai mult atunci când este vorba de o capitală europeană.

Și pentru ca sistemul să funcționeze, este nevoie de bani care să fie obținuți din vânzarea de bilete, deci trebuie limitat la minimum fenomenul „blatului” sau al mersului „cu nașul”. În mai toate marile orașe europene, transportul spre și dinspre suburbii este realizat preponderent cu trenuri regionale, la care apelează în principal navetiștii.

Cum pe traseu opririle sunt multe și dese, s-a renunțat de mult la verificarea legitimațiilor de călătorie de către un conductor, acesta făcându-și apariția doar ocazional. „La trenurile de lung parcurs, controlul biletelor se face clasic, de către un angajat al companiei, pentru că opririle sunt rare și acesta are timp să străbată tot trenul între două stații. În schimb, la trenurile regionale, peroanele sunt îngrădite, iar accesul este permis numai după validarea electronică a biletelor”, a declarat pentru „România liberă“ directorul Asociației pentru Mobilitate Metropolitană, Ștefan Roșeanu.

Concret, accesul călătorilor se face ca la metrou: validezi titlul de transport – abonament sau bilet – și poarta de acces se deschide, astfel încât să poți ajunge pe peron. Ba chiar unele orașe, cum ar fi Londra sau Lisabona, au introdus obligativitatea validării titlului de transport și în stația de destinație. Și asta din două motive: chiar dacă ai reușit să intri fraudulos, nu mai poți apoi să ieși, iar în al doilea rând compania de transport poate să-și facă statistici referitoare la numărul călătorilor care urcă din stația A și coboară în stația B. În acest fel, se poate dimensiona mai bine capacitatea de transport – număr de trenuri, lungimea acestora etc. În multe orașe, există chiar gări destinate exclusiv garniturilor regionale și suburbane, pentru diferite direcții, spre deosebire de situația de la noi, unde din Gara de Nord pleacă atât trenuri Interregio spre Suceava, de exemplu, cât și personalul (Regio) de Urziceni.

Senzori în dreptul ușilor

Pentru trenurile și autobuzele destinate traficului suburban se mai utilizează o metodă modernă de numărare a călătorilor din vehicul. „Sunt sisteme de urmărire a publicu­lui călător. În vehicul se instalează senzori în dreptul ușilor, care numără călătorii care urcă și pe cei care coboară. Sistemul este integrat în computerul central al autobuzului sau trenului respectiv, care mai are și alte funcții, cum ar fi cea de ticketing, de diagnoză sau de informare a pasagerilor”, a explicat Roșeanu.

El a precizat că astfel de sisteme, care nu sunt scumpe (100-200 de euro pentru fiecare vehicul), sunt instalate peste tot în Europa, inclusiv în autobuze din mai multe localități din Ungaria. Potrivit lui Ștefan Roșeanu, cu ani în urmă, când Autoritatea de Transport din Milano a instalat sisteme moderne de prevenire a călătoriilor frauduloase, procentul „bla­tiștilor” a scăzut de la 35% la doar 5%.

„Soluții de genul oprit trenul în câmp pentru verificarea biletelor nu au niciun efect pe termen lung”, a concluzionat Roșeanu. Cu alte cuvinte, statul român se „zgârcește” la niște minime investiții, cu riscul de a pierde mult mai mult din neplata biletelor.  

Razii în trenurile de Târgoviște și Fetești

Chiar ieri dimineață, CFR Călători în colaborare cu Poliţia Transporturi Feroviare București și Inspectoratul de Jandarmi Județean Ilfov au făcut o razie în trenurile de navetiști. Bilanțul: dintr-un total de aproximativ 1.000 de pasageri din trei trenuri verificate, 236 au fost taxați la tarif de taxare în tren, iar pentru alți 33 au fost întocmite procese-verbale de contravenție deoarece au refuzat achitarea biletului la tarif de taxare în tren. Au fost vizate două trenuri de navetiști, R 9109, București Nord -Târgoviște, și R 8013, București Obor-Fetești, precum și unul de mediu parcurs, IR 1597, București-Craiova.

Oficialii societății feroviare de stat avertizează că acţiunile de control se vor derula și în perioada următoare pe întreaga rețea feroviară.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă