17 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialCum au ieşit polonezii de pe autostrada chinezească

Cum au ieşit polonezii de pe autostrada chinezească

Acum doi ani ţara de la Marea Baltică accepta o avantajoasă ofertă chinezească pentru construirea unui tronson din cele mai importante autostrăzi ale sale. În 2009, Directoratul polonez de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a angajat compania chineză de stat COVEC pentru a îi construi 49 km din autostrada A2 între Varşovia şi graniţa cu Germania. Preţul chinezilor era mai mic de jumătate din cel solicitat de restul constructorilor participanţi la licitaţia în cauză.

La doi ani după începerea lucrărilor şi cu un an înainte de termenul prevăzut pentru definitivarea lucrărilor, autostrada e gata doar 20%, în condiţiile în care aceasta trebuie să fie gata până în 2012, când Polonia, alături de Ucraina, va găzdui Campionatului European de Fotbal.

Autostrada poloneză, permisul chinezilor spre UE

Contractul a fost unanim văzut drept permisul de intrare a constructorilor asiatici în Europa. Chinezii au înaintat un preţ sub jumătate din bugetul planificat al proiectului. “Nu poţi contrui o autostradă la acest preţ. Este dumping curat şi de aceea am depus plângeri la Oficiul pentru Concurenţă şi la Comisia Europeană”, declara în 2009 Wojciech Malusi, preşedintele Camerei Naţionale a Drumurilor.

Preţurile sunt posibil de atins deoarece vom folosi fondurile proprii, vom face economii la echipamente şi materii prime, ca să nu vorbim de costurile reduse cu forţa de muncă, i-au răspuns chinezii.

Subcontractorii polonezi nu s-au vândut ieftin

Strategia iniţială a COVEC a fost de a angaja subcontractori locali pentru orice. Pentru a obţine preţurile joase dar şi profitul necesar, chinezii au fost obligaţi să îşi plătească subcontractorii cu mai puţin decât erau aceştia obişnuiţi. Când nimeni nu a venit să le bată la uşă, chinezii au înţeles că mai toţi constructorii le sunt împotrivă.

„Ei taie preţurile, ne fură muncă, distrug piaţa şi noi să îi ajutăm? Nu în această viaţă”, spunea revoltat directorul unei firme poloneze. În plus, compania, mamă nu a asigurat finanţarea planificată iar constructorul a ajuns la mâna plăţilor făcute de Directoratul de Drumuri. Mai rău chinezii nu au luat în considerare creşterea preţurilor la carburanţi. Spre exemplu, anul trecut costul asfaltului în Polonia s-a dublat.

Pierderi de sute de milioane de dolari

Consecinţă a acestor situaţii nebănuite iniţial, chinezii au fost forţaţi să se retragă din proiect înainte de a înregistra pierderi uriaşe. Estimările COVEC au fost că dacă ar continua proiectul, acesta ar fi ajuns în final să coste 786 milioane de dolari, respectiv cu 76% mai mult decât valoarea la care câştigase contractul. Ca urmare, chinezii au luat în urmă cu câteva zile decizia de a se retrage. Acum Directoratul polonez al Autostrăzilor le cere daune de 271 milioane de dolari SUA, însă nici chinezii nu se lasă mai prejos şi solicită la rândul lor despăgubiri.

Ce fac polonezii cu 800 de milioane?

Rămaşi fără soluţia chineză, Polonia se orientează acum spre construirea autostrăzilor cu bani împrumutaţi. Directoratul de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a angajat zilele trecute un împrumut de 800 de milioane de euro cu Banca Europeană de Investiţii, bani care vor fi folosiţi pentru construcţia unei porţiuni din autostrada A1, de 36 de kilometri, între Pyrzovice şi Maciejov, în apropiere de Catovice, şi a unui tronson de 135 de kilometri din autostrada A4 între Azarov, de lângă Cracovia, şi Rzeszov, la graniţa cu Ucraina.

Cele două autostrăzi, anume A1 şi A4, fac parte din coridoarele prioritare trans-europene (TEN-T). Autostrada A1 porneşte de la Marea Baltică, traversează Polonia, Cehia, Slovacia şi ajunge în Austria şi va reprezenta o legătură modernă de transport între Gdansk şi Viena, prin Catovice şi Brno. Autostrada A4 va traversa sudul Poloniei, din Germania către Ucraina, şi va trece pe lângă oraşele Vroclav, Opole, Glivice, Catovice şi Cracovia.

Cele mai citite

EXCLUSIV. Directorii de școli, schimbați înainte de alegeri. STATISTICĂ

De la 1 ianuarie 2023 și până la jumătatea lunii martie a super anului electoral în curs, peste 500 de directori și directori adjuncți...

Cultură de canabis, descoperită într-o comună din Călărași. Un bărbat a fost reținut de procurorii DIICOT

Un bărbat a fost reţinut, joi, de procurorii DIICOT, după ce ar fi iniţiat şi dezvoltat, într-o comună din judeţul Călăraşi, două culturi de...

Adrian Oianu, fost consilier local PNL, s-a înscris în PER și face echipă cu Dan Podaru

Fostul consilier local al sectorului 1 din partea PNL Adrian Oianu s-a înscris în Partidul Ecologist Român și va face echipă cu candidatul acestei...
Ultima oră
Pe aceeași temă