19.6 C
București
miercuri, 8 mai 2024
AcasăSpecialCum a intrat în faliment compania aviatică ce a transportat președinții României

Cum a intrat în faliment compania aviatică ce a transportat președinții României

Romavia, compania ce opera zboruri speciale pentru Administrația Prezidențială, Guvern și Parlament, a intrat în faliment. România nu mai are în acest moment nici o aeronavă oficială, avionul ce a transportat toți șefii statului fiind vândut în 2012.

„Flota nu este disponibilă pentru moment.” Anunțul este postat pe site-ul Companiei Române de Aviație Romavia RA Buftea, care a cerut recent intrarea în faliment. Cererea a fost aprobată de Tribunalul Ilfov. În urmă rămân datorii de circa 70,7 milioane de lei, cumulate până la sfârșitul lui 2013. Din informațiile postate pe site-ul Ministerului Finanțelor rezultă că Romavia a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 1,97 milioane de lei și pierderi de peste 7,2 milioane de lei. În ultimii cinci ani doar în 2011 Romavia a avut un mic profit, restul fiind pierderi importante (2010 s-a încheiat cu o pierdere de peste 28,7 milioane de lei). Și cifra de afaceri s-a diminuat constant, în fiecare an. Iar numărul angajaților a scăzut de la 227, câți erau în 2009, la 37 în 2013.

Lichidator judiciar a fost desemnat “Rovigo” SPRL, iar creditorii se pot înscrie la masa credală până la data de 19 septembrie 2014. Termenul de definitivare a tabelului creanţelor este 26 octombrie. Care sunt principalii creditori ai Romavia, care au de recuperat cele mai mari sume de bani? Ce bunuri mai deține compania? Aceste întrebări le-am adresat atât lichidatorului judiciar, cât și reprezentanților Romavia, însă până la închiderea ediției nu am primit nici un răspuns.

Statul este unul dintre creditori, conform antitepari.ro, Romavia având datorii la bugetele de stat, la 30 iunie 2014, de circa 6,7 milioane de lei, din care circa jumătate reprezintă evaziune fiscală prin stopaj la sursă (impozit pe venit din salarii și contribuţia individuală de asigurări sociale, pentru șomaj și cea de sănătate reţinute de la angajaţi).

Un alt creditor este Compania Națională Aeroporturi București SA. Tribunalul Ilfov a decis ca Romavia să achite în termen de 30 de zile de la primirea hotărârii judecătorești suma de 1,63 milioane de lei, reprezentând penalități de întârziere calculate și facturate în perioada 1.08.2011-15.01.2014 pentru debite neachitate la scadență.

Angajări și prime la o companie de stat cu un picior în groapă

Romavia a fost înfiinţată în 1991 în coordonarea Ministerului Apărării, pentru transport aerian de călători, marfă şi poştă, în trafic intern şi internaţional, precum şi pentru deplasările demnitarilor. De altfel, din CA al companiei fac parte reprezentanți ai MApN. “Nu vă pot ajuta cu nici o informație. Nu mai sunt în Consiliul de Administrație de anul trecut”, îmi răspunde sec, la telefon, unul dintre cei care au luat decizii în legătura cu soarta Romavia.

Cum s-a ajuns aici? Activitatea de zboruri comerciale şi speciale a companiei a fost diminuată prin suspendarea certificatului de operator aerian de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, din cauza lipsei banilor pentru închirierea de aeronave, veniturile scăzând simțitor. La restrângerea activităţii de transport aeronautic s-au adăugat, conform unui raport al Curţii de Conturi, cheltuieli nejustificate din punct de vedere economic, prin supradimensionarea departamentelor cu angajaţi, efect al reîncadrării unor pensionari, deşi veniturile nu erau suficiente nici pentru plata angajaţilor, şi acordarea de prime, deşi activitatea era redusă. Aceasta în condiţiile în care, potrivit raportului, cheltuielile companiei erau acoperite doar în proporţie de 12,5% din veniturile proprii, diferenţa reprezentând subvenţii de la buget. Iar bugetul, conform legii, este aprobat de Guvern, cu avizul ministerelor Finanţelor şi Muncii.

Potrivit Mediafax, intrarea Romavia în insolvenţă a fost pregătită de Guvern încă de la începutul acestui an şi asumată ca atare, în luna februarie, în proiectul scrisorii de intenţie pregătite a fi înmânată Fondului Monetar Internaţional. La acel moment, Guvernul s-a angajat ca trei companii să fie trecute în insolvenţă “sau lichidare”, pe această listă fiind incluse atunci Intervenţii Feroviare, Romavia şi Servicii Energetice Oltenia.

Pe de altă parte, un studiu al Băncii Mondiale arăta că un sfert din cele 154 companii de stat monitorizate de Guvern şi FMI au acumulat pierderi care ajung şi la sute de mii lei/angajat. Pe lista acestor companii cu pierderi importante a fost inclusă şi Romavia, cu o pierdere calculată la 144.000 lei/angajat, fiind prezentată ca aflându-se în stare de faliment, dar considerată deocamdată drept viabilă.

Disputele politice au lăsat România fără nici o aeronavă oficială. Vechiul avion al Romavia, Boeing-ul 707-3K1C Carpaţi, cunoscut drept Air Force One al României, folosit, începând din perioada regimului Nicolae Ceauşescu, de către toţi preşedinţii ţării, a fost vândut în 2012 pentru 2 milioane de euro. La momentul vânzării, aeronava Carpaţi avea interdicţie de aterizare pe aeroporturile europene din cauza nivelului de zgomot, care depăşea limitele admise în UE. Pentru zborurile preşedintelui era însă obţinută o derogare.

Cele mai citite

Vopseaua pentru exterior: reînnoiește aspectul pereților exteriori ai locuinței tale

Zugrăvirea exterioară a casei este un proiect îndelungat și complex, dar care, la final, oferă o mulțime de beneficii. Pentru obținerea rezultatelor dorite, trebuie...

Direcția Tehnică a TAROM, ruptă de compania de stat. Ce înseamnă pentru transportatorul aerian

Astăzi s-a aprobat și semnat în Consiliul de Administrație ca Direcția Tehnică din cadrul TAROM să devină entitate juridică independentă, a precizat, pentru ROMÂNIA...

Florin Piersic, internat la un spital din Capitală. Care este starea actorului

Actorul Florin Piersic se află internat la Institutul "Matei Balş", starea sa fiind în prezent una stabilă, au declarant, pentru Agerpres, surse medicale.Actorul Florin...
Ultima oră
Pe aceeași temă