Unele licitaţii publice pentru infrastructură vor fi amânate în acest an, din cauza lipsei de fonduri şi a schimbărilor politice, deşi reţeaua deficitară de transport afectează exportatorii, iar investiţiile statului sunt la un nivel critic.
Resursele bugetare limitate şi situaţia politică vor face ca unele dintre proiectele publice de investiţii să nu fie lansate în 2014, spune Steve Morriss, CEO pentru Europa al companiei americane de consultanţă, proiectare şi management de proiect AECOM, firmă ce realizează Master Planul de Transport al României, document ce fundamentează priorităţile de finanţare a infrastructurii de transport pentru perioada 2014-2020.
„Ne aşteptăm ca unele dintre licitaţiile publice să nu fie lansate anul acesta, având în vedere că multe proiecte în derulare duc lipsă de finanţare adecvată”, a afirmat Morriss pentru Mediafax.
Întrebat dacă în cazul licitaţiilor care nu vor fi lansate motivul este lipsa resurselor bugetare sau organizarea de alegeri în 2014, Morriss a opinat că este vorba de o combinaţie a celor două.
„Cele două elemente sunt legate, în opinia noastră. Este clar că schimbarea Guvernului a întârziat unele proiecte”, a spus Morriss, care a adăugat că şi elaborarea Master Planului pentru Transport a fost întârziată de schimbările frecvente la conducerea ministerului de profil.
Morriss a apreciat că nivelul investiţiilor publice în infrastructură este critic. „Investiţiile în infrastructură sunt la un nivel critic, iar reţeaua de transport rutier slab dezvoltată are un efect negativ asupra afacerilor marilor exportatori precum Dacia (Piteşti) şi Ford (Craiova)”, a arătat Morriss.
El a adăugat că echipa AECOM din România a făcut, în acest sens, o analiză a diferitelor industrii şi a beneficiilor dezvoltării infrastructurii şi a discutat cu exportatorii respectivi.
Lipsa finanţării proiectelor de infrastructură a determinat AECOM, în urmă cu un an, să implice echipa din România într-un proiect important din Qatar, astfel încât angajaţii să nu fie concediaţi. Morriss a arătat că în prezent finanţarea proiectelor la care compania lucra în România s-a reluat.
Potrivit datelor furnizate de autorităţile române, AECOM arată că în 2014 vor fi finalizaţi circa 70 km de autostradă, majoritatea pe Coridorul IV Pan-European. Steve Morriss a afirmat totodată că industria construcţiilor va înregistra probabil o uşoară creştere în 2014, în principal în infrastructura de transporturi şi de apă şi canalizare, precum şi cea din sectorul privat.
Potrivit AECOM, în cazul pieţei imobiliare situaţia negativă se va menţine. Astfel, nu se prevăd a fi lansate noi proiecte importante de locuinţe, ci doar noi posibile construcţii de birouri.