Într-un oraș în care clădirea-simbol, Cazinoul, este în paragină, nu trebuie să ne mai mire că întâlnim construcții începute de ani de zile, dar neterminate. Alături de celebrul imobil de pe malul Mării Negre care se degradează de peste un deceniu, din cauza neputinței autorităților de a-l reabilita, stau, în aceeași zonă peninsulară a Constanței, zonă cu pretenții, și alte imobile părăsite de proprietari. Pentru aceștia, Primăria anunță vești proaste. „Am început să notificăm toți proprietarii de imobile abandonate, părăsite sau degradate. Avem și niște termene, stabilite de o hotărâre de consiliu local, fie de conformare, fie de sancționare. În luna aprilie vom intra cu circa 25 de hotărâri de Consiliu Local, prin care impozitul se va majora cu 500% pentru cei care nu au înțeles că proprietatea îți naște și obligații, nu numai drepturi”, a declarat primarul Constanței, Decebal Făgădău.
Cine nu are bani să finalizeze construcția sau să o reabiliteze va avea la îndemână o soluție mai ieftină: îmbrăcarea clădirii cu un mesh. „Vom elabora un regulament pentru amplasarea de mesh-uri pentru cei care, din motive financiare, nu pot continua investițiile sau nu le pot face. Îmbrăcarea în mesh-uri a clădirilor, însă, trebuie să redea fie fațada originală a clădirii, fie fața propusă, astfel încât, măcar la nivel de zonă centrală, să avem o zonă în care să putem respira”, a mai declarat primarul. Cine va face acest lucru nu va mai fi supraimpozitat.
Scheletele din zona veche a orașului
Poate că cea mai celebră clădire începută și neterminată, care urâțește zona veche a Constanței, este scheletul unei construcții care ar fi trebuit să fie unul dintre cele mai luxoase hoteluri ale orașului: Constanta Sea. Din cele cinci stele propuse nu a rămas decât o construcție hidoasă de beton, care blochează vederea spre mare a celor care vin cu mașina sau pe jos, de pe bulevardul Elisabeta spre Portul Tomis.
Construcția a început acum 15 ani, în iulie 2002. A fost abandonată după ce, potrivit unor informații neoficiale, structura ar fi devenit nesigură. Beneficiarul investiției era firma SC Satu & Fase SRL, înfiinţată în iulie 2000 de doi italieni și o româncă. Italienii vând firma în 2006 către off-shore-ul cipriot Socorota Ltd. Terenul şi imobilul din port ajung apoi la SC Astera Consulting SRL. Aceasta vinde părțile sociale, în același an, către firma cipriotă Owenton Overseas Co Ltd. În 2007, aceasta vinde 50% din Astera Consulting cu 5.500.000 de euro, către Inverces RO SRL, o firmă deţinută de un spaniol și o româncă.
În 2012, AGA SC Astera Consulting SRL hotărăște cooptarea unui alt off-shore cipriot, Perceptual Intertrade Ltd. La Registrul Comerțului a fost depusă atunci o declaraţie notarială dată de Strutinsky Gabriel Sorin, care declară, în calitate de asociat unic la Perceptual Intertrade Ltd, că această societate îndeplineşte condiţiile legale pentru a îndeplini calitatea de asociat la SC Astera Consulting SRL. Tot el declară că îndeplineşte condiţiile legale şi acceptă numirea ca reprezentant al Perceptual Intertrade Ltd la SC Astera Consulting SRL. Cererea de înregistrare este respinsă, pe motiv că Sorin Strutinsky are cazier fiscal. Juristul depune o nouă cerere, eliminând declaraţia notarială a lui Strutinsky, iar în octombrie 2012 modificările au fost înscrise în Registrul Comerţului şi off-shore-ul lui Strutinsky a devenit asociat cu 50% din Astera Consulting SRL.
Peste numai câteva săptămâni, fostul primar Radu Mazăre afirma că acolo se va construi un hotel din lanțul Hilton. „Investiţia a fost începută de un italian acum şase sau şapte ani… el n-a mai fost lăsat de soţie să vină în România, fiindcă avea patru amante şi, ca atare, a stopat lucrările. Clădirea existentă, aşa cum a fost lăsată, a fost preluată de o companie turcească şi una din Cipru, care au semnat un contract cu Hiltonul. În Portul Tomis, pe structura respectivă se va finaliza, ca investiţie privată, un hotel Hilton, repet, contract semnat. Mi-a fost adus la cunoștință, au venit investitorii, mi-au prezentat contractul cu Hiltonul”, a spus Radu Mazăre.
PRECEDENT
Introdusă și anulată
O taxă pe paragină a fost introdusă, la finalul lui 2010, de Primăria Mangalia, pentru stațiunile din sudul litoralului. Se stabilise un cuantum de 40 de lei pe zi pentru unităţile comerciale de până în 100 metri pătrați şi de 400 de lei pe zi pentru cele de peste 100 de metri pătraţi. Taxa a fost contestată în instanță de mai mulți agenți economici, care au avut câștig de cauză, și a fost în cele din urmă retrasă.
Scheletul de la Poarta 1
Un alt schelet care umbrește fața orașului se află chiar la principala intrare auto a Portului Constanța. Este un schelet metalic, ridicat în urmă cu mulți ani, cu intenția de a deveni o clădire de birouri. Din informațiile noastre aceasta aparține unui fost arhitect-șef al orașului Constanța, Ionuț Toma. ”Nu o putem dărâma, are autorizație de construcție”, a spus Decebal Făgădău. Lângă ea se va construi o clădire a portului.