Oferta de citadine la circa 11.000 de euro este surprinzător de variată, clasa mini şi mică fiind bine reprezentate în această zonă de preţ. Totuşi, e bine să nu alegeţi cele mai ieftine variante, ci doar pe acelea care vă oferă o maşină dotată cu cele necesare: cel puţin airbaguri frontale şi laterale, aer condiţionat, oglinzi şi geamuri acţionate electric, RCD+MP3, computer de bord şi, de ce nu, jante de aliaj sau proiectoare de ceaţă – dotări potrivite unei maşini noi în 2012. Iată o selecţie de modele care corespund acestor cerinţe, cu preţurile standard, inclusiv TVA.
Dacia Sandero 1.6 MPI 85 CP Smile – 9.600 euro
Dacia oferă în continuare cel mai mic preţ pentru o maşină de clasă mică şi se face remarcată în primul rând prin spaţiul interior enorm, dar şi prin portbagajul încăpător de 320 de litri. Motorul de 85 CP necesită 12,9 secunde pentru un 0-100 km/h, consumul mediu de 6,7% e OK, ţinuta de drum este surprinzător de sigură, iar rezistenţa la drumurile româneşti e deja dovedită. Printre minusuri amintesc poziţia la volan, calitatea slabă a plasticelor şi a textilelor de la bord, precum şi rezultatul de doar 3 stele la Euro NCAP. Cu dotările menţionate la început, plus jante de aliaj, geamuri electrice spate şi airbaguri laterale faţă, ajunge la circa 10.200 euro.
Renault Twingo 1.2 75 CP Dynamique – 10.200 euro
Printre cele mai ieftine maşini dotate din clasa mini, Twingo a primit un facelift care îl menţine în zona de interes, în special pentru publicul feminin. Motorul de 1,2 litri 75 CP are nevoie de 12,3 secunde pentru un 0-100 km/h, însă consumul mediu este semnificativ mai mic: 5,1%! Portbagajul de 230 de litri este măricel pentru clasa mini, iar interiorul are o sumedenie de spaţii de stocare. Scaunele cu susţinere laterală slabă şi suspensia săltăreaţă sunt printre minusuri, maşina având şi doar 4 stele la Euro NCAP pe stil vechi. Bine dotată la 10.200 de euro, poate primi aer condiţionat automat, jante de aluminiu, airbaguri de cap şi comenzi pe volan la un preţ total de 11.130 euro.
Chevrolet Spark 1.2 81 CP DOHC aliaj – 10.710 euro
Noul Spark nu mai are legătură cu Matizul binecunoscut şi aduce cu el atât o siguranţă de 4 stele Euro NCAP, cât şi o sumedenie de dotări, care exced cerinţele menţionate la începutul articolului (6 airbaguri, comenzi pe volan, jante aliaj pe 15 inch). Ţinuta de drum a acestui mini este orientată spre confort, maşina este agilă şi se descurcă cu gropile din oraş, iar motorul de 1,2 litri face faţă cu brio cerinţelor: 12,1 pentru 0-100 km/h, consum mediu de 5,1%. Plasticele tari şi textilele neplăcute rămân principalele minusuri ale acestei maşini. Adăugaţi ESC (250 euro) şi aveţi o maşină complet dotată la 10.950 euro!
Skoda Fabia 1.2 HTP 70 Family – 11.016 euro
Skoda rămâne favorita românilor, iar modelul Family e burduşit cu toate dotările cerute, dar şi cu ceva în plus: pavilionul este de culoare albă, jantele de aliaj au 16 inch, geamurile spate sunt închise la culoare, iar portbagajul are 315 litri. Ţinuta de drum este impecabilă, iar calitatea asamblării este fără reproş. Skoda a făcut un efort totuşi pentru a coborî spre preţul cerut de noi: motoraşul de 70 CP prinde 100 km/h în abia 14,9 secunde, la un consum mediu de 5,5%. Mult mai interesantul TSI de 86 CP sare cu 1.000 de euro din limitele impuse de acest articol, dar merită ţinut minte.
Kia Rio 1.2 GSL 85 CP MT Classic – 11.082 euro
Kia Rio se bate din greu cu noul Chevrolet Aveo în clasa mică, într-un segment de preţ în care mai apare uneori şi Hyundai. Plasticele tari şi motorul lent (13,1 secunde pentru 0-100 km/h) sunt principalele minusuri, însă maşina este confortabilă, consumul este mic, de 5% în medie, iar maşina a luat cinci stele la Euro NCAP. Marile atuuri ţin de dotări: la 11.082 euro noul Rio vine complet echipat, având în plus asistenţă la urcarea în pantă, ESP, 8 airbaguri, RCD+MP3 cu comenzi audio pe volan ş.a.m.d.
SEAT Ibiza Reference 1.4 85 CP – 11.146 euro
SEAT face o surpriză plăcută şi oferă un pachet cu o motorizare mai puternică, dar şi cu toate dotările bifate fără a depăşi cu mult bugetul alocat. Agilă şi precisă în mişcări, Ibiza rămâne pe placul celor pasionaţi de condus, chiar şi motoraşul de 1,4 litri fiind destul de rapid: 11,8 secunde pentru un 0-100 km/h, la un consum mediu de 5,9%. În plus, cele 5 stele la Euro NCAP pe stil vechi şi cele 4 airbaguri oferă siguranţă. Materialele de la bord sunt cam terne, jantele sunt de oţel, iar portbagajul are doar 292 de litri, dar Ibiza compensează prin personalitate.