13.6 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSpecialCFR: 12.000 de someri dintr-un foc

CFR: 12.000 de someri dintr-un foc

» Disponibilizarea a peste 12.000 de angajati ai CFR, anuntata de Ministerul Transporturilor (MT), va duce la inchiderea garilor mici, spun sindicalistii. Personalul va circula ca accelerat, navetistii vor avea de suferit.

» Sindicalistii il acuza pe ministrul Radu Berceanu ca face marea restructurare cu mana directorilor interimari, pentru ca directorii titulari sa nu poata fi trasi la raspundere.

» Planul de restructurari intocmit de MT i-a socat pe sindicalisti: nu prevede nici o forma de protectie sociala pentru disponibilizati.

» Reprezentantii ministerului au refuzat ieri sa faca orice fel de comentarii pe acest subiect.  

Peste 12.000 de salariati din cadrul CFR Marfa, CFR Calatori si CFR Infrastructura vor fi disponibilizati, a hotarat Ministerul Transporturilor, care a transmis ieri planurile de restructurare federatiilor sindicale din transportul feroviar. Numarul i-a socat pe liderii federatiilor de salariati din CFR, care spun ca l-au anuntat inca de saptamana trecuta pe ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, ca necesitatile transportului pe calea ferata nu permit concedierea colectiva a mai mult de 5.000 de angajati. In total, la CFR lucreaza 78.000 de oameni, in toate cele trei unitati – Marfa, Calatori si Infrastructura – si in filialele lor. "Daca raman doar 65.000 de salariati, fara dotari tehnice – ca asta e situatia –, toate statiile de pe ruta Bucuresti-Urziceni, sa zicem, vor fi inchise. Trenurile personal vor circula fara oprire pe aici, deci vor opri doar in statiile mari, ca acceleratul. Cei mai afectati vor fi navetistii si localnicii care se deplasau intre comune, cu treburi", ne-a explicat presedintele Aliantei Nationale a Sindicatelor Feroviare, Ion Molea.

Trenule, masina mica
Un alt sindicalist banuieste ca in spatele reducerii traficului intre comune se ascund oameni importanti, cu relatii in minister, care vor sa dezvolte afaceri de transport cu microbuze.
O reducere atat de mare de personal va duce la anularea a 15% din cursele de trenuri, ne-a declarat si presedintele Federatiei Nationale Feroviare Miscare-Comercial, Gheorghe Popa. "Comunitati locale intregi nu vor mai avea acces la transportul CFR. Judete intregi vor avea probleme, cum ar fi Timis si Salaj, iar in Tara Motilor se va reveni la transportul cu caruta", spune Popa, care aminteste ca, anul trecut, angajatii CFR au realizat mii de ore suplimentare de munca, fapt ce demonstreaza ca nu era cazul sa se faca disponibilizari. Un alt lider sindical, Voicu Sala, care reprezinta mecanicii de locomotiva, ne-a declarat, scurt, ca "12.000 de disponibilizati inseamna o cifra foarte mare; n-o s-o acceptam!" si si-a exprimat nemultumirea fata de atitudinea guvernantilor: "Calea ferata nu este o prioritate pentru cei care conduc Romania".
Acelasi lucru il subliniaza si Gheorghe Popa, amintind chiar de o decizie la nivelul UE privind traficul de marfa: "Romania a semnat un acord in UE prin care, ca masura anticriza, se stabilea ca traficul de marfa sa fie reorientat catre caile ferate, pentru ca furnizeaza multa siguranta, mai putina poluare, costuri mai mici si eficienta mai mare".

Fara plati compensatorii
O problema ce-i priveste pe viitorii disponibilizati este aceea ca in planul de restructurare al CFR nu se aminteste absolut nimic despre eventuale plati compensatorii, absolut necesare, spun sindicalistii. "Contractul colectiv de munca al angajatilor din feroviar nu prevede salarii compensatorii in caz de disponibilizare pentru ca bugetul CFR-ului nu permite asta, deci singura forma de protectie sociala a celor concediati ar ramane bugetul de asigurari sociale", atrage atentia Gheorghe Popa, care are in vedere si un alt aspect: persoanele care vor fi concediate din CFR isi vor gasi de lucru foarte greu, pentru ca joburi similare nu exista.

Directorii interimari, potriviti pentru "Nufarul"
Popa si alti lideri sindicali au discutat cu ministrul Berceanu in cursul saptamanii trecute si, in loc de vesti despre anuntatele investitii masive in infrastructura, din care sperau si ei la vreo 500  milioane de lei, au fost intretinuti cu discutii despre concedieri colective ca-n ’90-’91. "Discutia cu ministrul Berceanu a fost despre locurile de munca si personalul excedentar, iar la finalul discutiei a ramas ca vorbim de maximum 5.000 de disponibilizati. Dar planul de restructurari intocmit de administratiile celor trei unitati ale CFR mentioneaza 12.000 de oameni…", isi exprima nedumerirea Gheroghe Popa.

Cei trei lideri sindicali ne-au spus ca au vorbit cu Radu Berceanu si despre faptul ca disponibilizarile nu ar trebui facute de catre directori interimari. "I-am spus ca nu este cazul sa vorbim pana nu are la Marfa, Calatori si Infrastructura directori titulari. Face curat cu interimari?", se revolta Ion Molea. "Directorii acestia interimari se vor specializa in spalari si apoi vor fi transferati la «Nufarul»", ironizeaza Gheorghe Popa situatia. Tot el este cel care ii avertizeaza pe guvernanti ca, daca cifra disponibilizarilor va ramane cea de 12.000 de persoane, angajatii CFR vor reactiona puternic: "Vom fi in fata Guvernului si vom uza de toate formele legale de protest pentru a bloca disponibilizarile".

Tatiana Dabija
Tatiana Dabijahttp://tatiana-dabija
Tatiana Dabija, sef departament Eveniment
Cele mai citite

Universitatea Craiova, primul eșec cu Gâlcă pe bancă! Oltenii au fost surclasați pe teren propriu de CFR Cluj

Universitatea Craiova a pierdut pe teren propriu în fața celor de la CFR Cluj cu scorul de 0-1, în etapa a șasea a play-off-ului...

Fostul președinte Ion Iliescu, audiat acasă de procurori, în dosarul Mineriadei

O echipă de anchetatori de la Parchetul General a mers, vineri dimineaţa, la locuinţa lui Ion Iliescu, pentru a-l anunţa pe fostul preşedinte că...

Crizele și economia

Organizările au, fiecare, o finalitate a cărei satisfacere asigură identitatea. Multe întâmpină azi dificultăți, dar și  crize.  Este criză atunci când dificultățile periclitează...
Ultima oră
Pe aceeași temă