21.3 C
București
duminică, 28 aprilie 2024
AcasăSpecialCanalul navigabil Poarta Albă-Midia Năvodari, 30 de ani de exploatare

Canalul navigabil Poarta Albă-Midia Năvodari, 30 de ani de exploatare

În primele nouă luni ale acestui an a fost tranzitat de 1.908 nave, din care 460 au fost străine.

România are, pe lângă Canalul Dunăre-Marea Neagră, un canal mai mic, între Poarta Albă și Midia Năvodari. Acesta din urmă împlinește anul acesta 30 de ani de exploatare, eveniment care a fost marcat printr-o festivitate la care au participat conducerea Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile și Arhiepiscopul Tomisului. c

A fost inaugurată o placă „In memoriam – ing. Chiriac Avădanei”, şeful echipei de proiect a Canalului Dunăre-Marea Neagră şi Canalului Poarta Albă-Midia Năvodari. După anii de început ai carierei sale profesionale, trecând prin activitatea de execuţie de lucrări şi administraţie, ing. Chiriac Avădanei şi-a găsit vocaţia de proiectant și a fost unul dintre cei care au proiectat şi executat cele mai importante construcţii din domeniul transporturilor.

Patru dane operative

Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari are lungimea de 27,5 km, iar la construcţia sa s-au excavat 89 milioane metri cubi de pământ şi rocă. Cele mai importante puncte de pe traseul său sunt ecluzele de la Ovidiu şi Năvodari şi porturile Ovidiu şi Luminiţa. Primul port este amplasat lângă ecluza Ovidiu, la km 11 pe malul drept al canalului. El dispune de patru dane operative, patru hectare de platformă şi o adâncime minimă de 4,25 m.

Portul Luminiţa se situează în partea de nord a Lacului Taşaul, la 5 km faţă de ecluza Năvodari. Are două dane operative, patru dane de așteptare, șase hectare de platformă portuară şi o adâncime minimă de 4,25 m. Proiectul a fost realizat în decurs de un an şi jumătate, lucrările au fost demarate în 1983, iar în 1987 canalul a fost dat în exploatare, asigurând legătura dintre platforma industrială şi portul maritim Midia, cu cea mai importantă arteră transeuropeană de navigație.

Construit pentru transportul de calcar

Conform proiectului, canalul ar fi trebuit să servească transportului de calcar, de la Luminiţa la fabrica de ciment de la Medgidia, de zirconiu şi minereu de fier, de la Palazu la combinatul de la Călăraşi. Se ştia că transportul pe apă este de două ori mai ieftin decât cel pe calea ferată şi se estima că traficul pe canal va ajunge la 10 milioane tone pe an.

În ultimii ani, este folosit mai ales pentru transportul de produse petroliere din Portul Midia. În primele nouă luni ale anului 2017, pe canal au trecut 1.908 nave, din care 460 au fost străine. Cantitatea totală de marfă tranzitată a fost de 781.184 tone, din care 409.599 tone au fost motorină și benzină.   

Cele mai citite

Rolls-Royce își extinde fabrica pentru a putea construi mașinile mult mai încet ca în prezent

Rolls-Royce își extinde fabrica din Chichester, Anglia, cu cinci noi clădiri, construcția fiind planificată să înceapă anul viitor, scrie CNN. De obicei, atunci când un...

Prințul Harry marchează cea de-a zecea aniversare a Jocurilor Invictus

Prințul Harry va marca cea de-a zecea aniversare a Jocurilor Invictus printr-o prezență specială la o slujbă ce va avea loc la Catedrala St....

Burduja își face campanie pe motocicletă. “Este adevăratul candidat al dreptei”, susține Ciucă

Sebastian Burduja, candidatul PNL la funcția de primar general al Capitalei, apare în câteva fotografii în postură de motociclist, aceste imagini fiind postate chiar...
Ultima oră
Pe aceeași temă