Sezonul estival 2014 a fost unul în general apreciat de către hotelieri și turiști. Ieri, specialiștii din domeniu au organizat, în Mamaia, o conferință de presă în care au prezentat bilanțul activității, un bilanț care cuprinde atât bile albe, cât și bile negre.
Principala bilă albă este că peste 1,5 milioane de turiști au vizitat Litoralul românesc în sezonul 2014, dintre care 5% au fost străini, după cum a precizat Lucia Morariu, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT). „Estimările noastre se bazează luând în calcul un grad mediu de ocupare de 55% a structurilor de cazare clasificate de pe întreg Litoralul. Ajungem astfel la o cifră de 1,2 milioane de turiști, la care mai adăugăm, circa o treime, copiii care au stat în cameră cu părinții. Conform INS, însă, ar trebui să credem că Litoralul a fost vizitat de mai puțin de 900.000 de turiști. Există o problemă în colectarea datelor, iar cifra avansată de ANAT rămâne de 1,5 milioane turiști”, a spus Lucia Morariu, citată de Agerpres.
Există, după cum spuneam, și bile negre: în actualul sezon estival, durata medie de vacanță pe Litoralul românesc a fost de 4,5 zile, în ușoară scădere față de 2013.
Cu toate acestea, patronatele din turism apreciază că 70% dintre turiștii care au venit pe Litoral au plecat mulțumiți de serviciile oferite, în creștere față de 2013 când gradul de satisfacție era de 50%.
Mamaia, cea mai căutată stațiune
În clasamentul stațiunilor de pe litoral conduce Mamaia-Năvodari, urmată de Eforie Nord, Saturn, Neptun, Jupiter, Venus, Olimp, Mangalia, Costinești, Cap Aurora, Eforie Sud.Per total, creșterea de vânzări prin agenții de turism a fost de 2% iar peste 50% din vânzările prin agenții de turism se fac pentru Mamaia și Năvodari. Totodată, vânzările pentru stațiunile din zona Eforiilor și Mangalia și-au reluat trendul ascendent. Din totalul vânzărilor prin agenții de turism pe destinații interne, litoralul reprezintă circa 79%, iar celelalte destinații reprezintă 21%. ”Anul 2014 a adus cu el o sensibilitate mărită a turiștilor pentru raportul preț-calitate, cu o orientare preponderentă pentru criteriul preț. Iată de ce stațiunile de pe litoralul verde, adică zona Eforiilor și Mangalia, acelea în care se fac vizibile investiții în infrastructura locală și hoteliere, au început să aibă creșteri de vânzări mai importante”, a declarat Lucia Morariu, președinte al ANAT. Conform sondajului realizat la nivelul a peste 50.000 de turiști, valoarea medie a pachetului turistic a fost de 720 lei în Mamaia, 567 lei în Eforie Nord, 499 lei în Olimp, 486 lei în Saturn, 481 lei în Venus, 462 lei în Jupiter, 449 lei în Cap Aurora, 426 lei în Costinești, 417 lei în Neptun.
Creștere pe all-inclusive
„Există o creștere de 25% pe zona de all inclusive. Acesta este un produs foarte căutat, dar din păcate, din cauza taxelor și impozitelor sunt puțini hotelieri care îl pot oferi. Turismul înseamnă imagine și comunicare, iar noi nu avem un canal de comunicare cu ministerul de resort. Din totalul încasărilor hotelierilor peste 35% sunt impozite și taxe locale și centrale“, a spus Mohamad Murad, președintele federației Patronatelor din Turismul Românesc. Reprezentanții asociațiilor din turism cer autorităților centrale, ministerului de resort o implicare reală, cu fonduri suficiente de la bugetul de stat pentru promovarea imaginii României pe plan extern și numai pe acele canale care au ca target posibilul consumator de turism în România.
Strategie pentru turiștii străini
Numărul de turiști străini se menține în continuare scăzut, dar experții caută soluții. „Pentru 2015, piețele-țintă pentru Litoralul românesc vor fi Polonia, Israel, Republica Moldova, dar și țările din vestul Europei. Avem în plan și o strategie de atragere a unor turiști din Turcia. Litoralul românesc este un produs turistic care poate concura cu Grecia și Turcia“, a mai spus Corina Martin, vice-președinte ANAT.
Circa 1,5 milioane de turiști au vizitat litoralul românesc, anul acesta