16.1 C
București
marți, 7 mai 2024
AcasăSpecialBarocul cinematografic - Ioan Lazar

Barocul cinematografic – Ioan Lazar

Recent a aparut la Editura Felix Film o monografie dedicata Barocului cinematografic, autor Ioan Lazar, o contributie valoroasa la teoria romaneasca de film, zona ce a lasat drum liber mai degraba memoriilor autoflatante decat discutiilor elevate.
Ioan Lazar abordeaza un domeniu cu putine sinteze. Barocul, asa cum il vede autorul, nu este chintesenta atributelor peiorative – prolix, euforizant, decoratic -, ci un instrument tehnic si stilistic, care caracterizeaza aproape programatic cateva varfuri ale artei cinematografice. Acestea sunt Orson Welles, Frederico Fellini, Rainer Maria Fassbinder. Incursiunile istorice ale autorului (Burckhardt, Wolfflin, Hughes, Focillou, d'Ors) stabilesc puncte comune, relatii si tendinte spectaculoase pentru edificarea unei cinestilistici a barocului detectabile in curentele-forta ale istoriei filmului – expresionism, impresionism, suprarealism, realism poetic, neorealism. De la cineastul ca om baroc la stilurile imaginarului filmic, de la gramaticile barocului – exemplificate de “Lola Montes”, “Contesa desculta”, “Reconstituirea”, dar si in operele unui Bergman, Forman, Truffaut, Almodovar – la configurarea geografica a barocului se deseneaza o inedita istorie a filmului.
Un capitol aparte este rezervat barocului romanesc sustinut de o pledoarie teoretica de sorginte literara. Si aici sunt comentate cu inspiratie, coerenta si argumente opere ca “Moara cu noroc”, “Valurile Dunarii”, “Nunta de piatra” si “Duhul aurului”, “O lacrima de fata”, “Stop cadru la masa”, Moara lui Califar”, “Morometii”, “De ce trag clopotele, Mitica?”.
Arcul baroc al filmului romanesc innobileaza creatia unor autori, conferindu-le o aura meritata pentru cautarile stilistice ale unor cineasti a caror originalitate a fost deseori franata de furcile caudine ale cenzurii comuniste.
Selectia operelor comentate nu confirma doar siguranta unor ierarhizari sigure, dar si o certa fermitate intr-o epoca pandita de confuzia modelelor intr-un climat din ce in ce mai agravat de proliferarea kitschului.
Prin amploarea demersului sau teoretic, autorul invita la noi aventuri pe taramul teoretic, provocator fara indoiala, in ciuda apetentelor contemporane pentru spectaculosul cinematografic gratuit.

Cele mai citite

Rusia atacă cibernetic Germania și Cehia. Ce măsuri s-au luat

Germania a anunţat luni că şi-a rechemat în ţară "pentru consultări" ambasadorul din Rusia, după ce vineri a acuzat un grup de hakeri ruşi...

SUA nu are reprezentant la învestitura lui Putin de la Moscova

Statele Unite(SUA) au anunţat luni că nu vor participa la ceremonia de învestire a preşedintelui rus Vladimir Putin, care va începe oficial, marţi, al...

România are cea mai mare creștere pentru speranța de viață în UE, dar tot la coada clasamentului este

Spania este ţara din Uniunea Europeană cu cea mai mare speranţă de viaţă, de 84 de ani, şi se află peste media comunitară de...
Ultima oră
Pe aceeași temă