17.7 C
București
marți, 30 aprilie 2024
AcasăSpecialAnaliză independentă: Profesorii trebuie plătiți în funcție de performanțe

Analiză independentă: Profesorii trebuie plătiți în funcție de performanțe

Un studiu al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică privind evaluarea și examinarea în domeniul educației, confirmă starea precară a învățământului românesc și face o serie de recomandări.

„Ca în multe alte domenii ale sale, investițiile insuficiente au împiedicat sistemul de învățare românesc să țină pasul cu evoluțiile internaționale. Legea Educației din 2011 a stabilit o țintă de 6% din PIB pentru cheltuielile publice cu educația, însă aceasta nu a fost niciodată atinsă. Cel mai mare nivel al cheltuielilor publice a fost de puțin peste 4% din PIB înainte de criza financiară din 2008, iar în 2013 acestea au ajuns la 2,3%”, se arată în raport.

Mai slabi decât slovenii și polonezii

Standardele ar trebui formulate mai clar și însoțite de exemple de lucrări de-ale școlarilor, astfel încât profesorii să poată aprecia nivelul de învățare a elevilor, este o recomandare a specialiștilor. “Ca o primă prioritate, România ar trebui să îmbunătățească calitatea și imparțialitatea evaluării naționale pentru clasa a VIII-a. Pe viitor, România ar trebui să revizuiască parcursurile școlare… luând în considerare inclusiv posibilitatea suspendării evaluării naționale pentru clasa a VIII-a”, arată documentul.

În ceea ce privește calitatea învățământului…, “proporția redusă a elevilor români foarte performanți față de alte state din UE sugerează că actualele abordări din domeniul predării și învățării s-ar putea să nu fie potrivite pentru promovarea abilităților superioare mai complexe. La matematică, principalul domeniu evaluat prin testarea PISA 2012, s-a constatat că elevii români au întâmpinat mai multe dificultăți la întrebările care le cereau să interpreteze, să aplice și să evalueze rezultatele matematice și să rezolve probleme folosind raționamentul probabilistic. Mai puțin de o treime dintre românii care au luat parte la testarea PISA 2012 au obținut rezultate peste Nivelul 2 la aceste întrebări, comparativ cu peste jumătate dintre cei din Slovacia și 70% din elevii din Polonia”.

Obligatoriu concurs pentru profesori

Studiul OCDE recomandă ca România să ia în calcul eliminarea actualei prime salariale aferente gradației de merit, dar și recunoașterea și recompensarea cadrelor didactice în alte moduri, în special prin dezvoltarea unui parcurs profesional pentru acestea în care rolurile și responsabilitățile în plus să atragă o retribuție mai consistentă. “Implementarea unui proces de evaluare ar reprezenta o modalitate mai imparțială și mai echitabilă de a stimula cadrele didactice să dobândească competențe în mai multe domenii asociate unei practici pedagogice eficiente. E nevoie de elaborarea unor standarde didactice naționale care să definească actul pedagogic de calitate și să ghideze criteriile și procesele de evaluare, precum și alte aspecte de politică didactică, cum ar fi formarea inițială și dezvoltarea profesională a profesorilor.

Organizarea unor concursuri anuale reglementate în baza unor criterii transparente și a unor testări standardizate reprezintă un pas important spre asigurarea unui proces de recrutare corect în rândul directorilor de școli”. 

 

Cele mai citite

Ajutor de la UE pentru restructurare companiei aeriene TAROM

Comisia Europeană a dat undă verde planului României de a acorda un ajutor de stat pentru restructurare, în valoare de 95,3 milioane EUR, către...

Atac armat în Londra. Sunt mai multe persoane rănite

Un bărbat în vârstă de 36 de ani a fost arestat la Hainault, în estul Londrei, după ce a atacat trecători cu o sabie...

Ministerul Finanțelor publică ghidul schemei de 2,25 miliarde lei pentru investiții majore în industriile cu tradiţie în România

Ministerul Finanțelor anunță că de la 29.07.2024 se dă startul primei sesiuni de înscriere a proiectelor în cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin...
Ultima oră
Pe aceeași temă