11.1 C
București
duminică, 5 mai 2024
AcasăSpecialAfacerea "Radare private": jumatate din amenzile contestate, anulate in justitie

Afacerea “Radare private”: jumatate din amenzile contestate, anulate in justitie

In Vrancea, soferii care au contestat in justitie amenzile primite ca urmare a inregistrarilor radarelor fixe au castigat 54,84% din procese, in urma vizionarii  de catre magistrati a imaginilor "capturate" de camerele video de pe sosele. In plus, expertii spun ca moda radarelor fixe poate da nastere la abuzuri, deoarece tot mai multe radare se pun in plin camp.

Din cele 392 de amenzi aplicate in 2008 ca urmare a inregistrarilor radarelor fixe din judetul Vrancea – si contestate de contravenienti la tribunal –, 215, adica 54,84%, au fost anulate de catre magistrati, potrivit Judecatoriei Focsani. Cele cinci radare din Vrancea sunt amplasate de-a lungul E 85, in localitatile Golesti, Dumbraveni, Calimanesti, Haret si Pufesti. De la inceputul acestui an pana in prezent, alte 556 de procese-verbale de amenda au fost contestate in justitie; 33 dintre procese deja au fost castigate.
"Romania libera" continua campania impotriva radarelor instalate ilegal. Nu contestam necesitatea prezentei radarelor legale pe traseele cu risc crescut de accidente, insa sustinem ca banii din amenzi sa ajunga la stat, spre a fi folositi pentru cresterea sigurantei circulatiei, si nu in conturile unor firme sau in bugetele unor primarii obscure care nu fac nimic pentru ca in Romania sa se circule mai bine.

 

Nu numai avocatii, ci si expertii Institutului pentru Politici Publice (IPP) considera ca afacerea radarelor fixe este "penala", in conditiile in care primarii implicati pot fi acuzati ca deturneaza circa 60% din veniturile rezultate din amenzi catre firme private. "In aceasta afacere sunt necesare dosare penale", apreciaza Adrian Moraru, director adjunct al IPP. Expertul crede ca Politia Rutiera a fost privatizata: "Am privatizat politia chiar inainte s-o descentralizam. Nu vad de ce, in cadrul acestei afaceri, niste intreprinzatori privati, civili, nu ar putea sa-si puna radare pe masinile personale si, cu acceptul politiei, sa iasa in drum si sa taie amenzi", arata Adrian Moraru. Expertul mai spune ca moda radarelor fixe poate da nastere la abuzuri, deoarece tot mai multe radare se pun in plin camp. Nu numai reprezentantii societatii civile, ci si politicienii pledeaza pentru cresterea sigurantei circulatiei, insa prin metode legale.

 

Deputatul PSD Vasile Soporan, membru al Comisiei pentru administratie publica, regreta faptul ca aplicarea regulilor de circulatie a devenit o afacere pentru unii. "Circulatia trebuie monitorizata, iar siguranta ei, intarita. Ultimul obiectiv se poate realiza atat prin imbunatatirea infrastructurii, cat si prin impunerea unor reguli. Pentru ca la noi infrastructura s-a dezvoltat intr-un ritm nesatisfacator, ne ramane intarirea regulilor. Faptul ca aceasta actiune a devenit o afacere pentru unii, si nu un instrument al statului, este trist. Nu numai ca se incalca legea, ci se incalca si morala, pentru ca se iau de la comunitatile locale resursele de care acestea au nevoie", ne-a declarat Soporan.

La randul sau, deputatul PNL George Scutaru, membru in Comisia pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala, crede ca afacerea radarelor fixe ar putea fi extinsa, tinand cont de constrangerile bugetare actuale, insa atrage atentia ca demersul firmelor care au acces la un asemenea program trebuie sa fie unul legal. "Vitezomani vor exista mereu in Romania", iar radarele sunt bune pe timp de criza, conchide Scutaru.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă