Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Măcelul școlilor și grădinițelor. Sute de unități, închise

Aproximativ 400 de unități de învățământ preuniversitar au fost închise în acest an și în cel precedent. Au fost închise școli și grădinițe în care s-au investit sume importante de bani, iar acum elevii nu au asigurat nici transportul până la școală.

Laurențiu Mușoiu 0 comentarii

18.03.2019 - 09:54

Conform datelor Ministerului Educației Naționale (MEN), obținute de „România liberă”, aproape 400 de unități de învățământ preuniversitar au fost închise în acest an școlar și în cel precedent. Acest lucru înseamnă drumuri mai lungi de străbătut pentru mii de elevi și sute de profesori. “Cumulat, în ultimii doi ani școlari (2016-2017 & 2017-2018) și în anul școlar în curs, reorganizarea rețelei școlare a vizat activitatea a aproximativ 390 de unități de învățământ (rețeaua fiind compusă din peste 17.000 de unități de învățământ)”, menționează MEN, într-un răspuns oficial adresat “României libere”.

Decizia de închidere a școlilor sau grădinițelor este luată de consiliile locale, cu aprobarea inspectoratelor școlare județene sau, după caz, de Inspectoratul Școlar al Municipiului București, instituții subordonate Ministerului Educației. “Reţeaua şcolară a unităţilor de învăţământ de stat şi particular preuniversitar se organizează de autorităţile administraţiei publice locale, prin hotărâre a consiliului local, cu avizul conform al inspectoratelor şcolare, conform prevederilor art. 61, alin. (2), din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 22, alin. (1) din Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat (...), aprobată prin Ordinul de ministru nr. 5472/2017, cu modificările și completările ulterioare. Conform art. 23, alin. (1) din aceeași metodologie, organizarea rețelei școlare se realizează anual, în procesul de organizare a rețelei școlare unitățile de învățământ putându-și păstra statutul și structura sau putând fi reorganizate, în urma aplicării unor operațiuni specifice, respectiv fuziunea sau divizarea acestora”, ne-a mai menționat MEN.

Pe lângă kilometrii în plus pe care copiii și cadrele didactice sunt nevoiți să îi străbată, închiderea anumitor unități școlare înseamnă și o risipire a banului public. Sunt școli și grădinițe care au fost reabilitate și dotate cu mobilier și instalații noi, achiziționate din fonduri europene și/sau bani de la bugetul local, care apoi au fost închise (comasate cu alte unități dintr-o localitate cât de cât apropiată). Aceste unități intră în “conservare”. În realitate, elevii nu se mai bucură de condițiile bune ale școlii/grădiniței, iar unitatea se degradează.

 

O problemă de interes național

Sindicaliștii din învățământ atrag atenția că închiderea unităților de învățământ ar trebui să fie o problemă care să preocupe toți cetățenii. “Este foarte grav. Este o problemă națională, care ar trebui să preocupe pe toată lumea. Este o politică adoptată, din nefericire, de toate guvernările. Este afectată, evident, negativ calitatea procesului de predare. Aceste decizii de închidere a școlilor și grădinițelor se iau doar din rațiuni economice”, a declarat, pentru “România liberă”, președintele Federației Sindicatelor din Educație (FSE) “Spiru Haret”, Marius Nistor.

Acesta critică Guvernul pentru politica adoptată în privința rețelei de unități școlare. “Din nefericire, se iau aceste decizii de închidere a școlilor, liceelor și grădinițelor, doar pentru că Ministerul Educației a fixat un anumit buget ce nu trebuie depășit. Se urmărește reducerea numărului de cadre didactice și de finanțare per elev. Este o problemă care ține de guvernare. Legea Educației 1/2011 avea și lucruri bune. Unul dintre acestea era limitarea numărului de elevi într-o clasă. Din păcate, s-a intervenit cu ordonanțe și s-au permis excepții de la acestă regulă. Iar, după cum bine știm, în România, excepția devine regulă”, ne-a mai spus Nistor.

 

Un milion de copii neșcolarizați

Liderul sindical mai atrage atenția că închiderea unităților școlare duce și la sporirea abandonului școlar. “Este foarte grav. Vorbim de un milion de copii care nu mai sunt școlarizați. Sunt copii care trebuie să meargă mult până la o altă școală. Dar, în același timp, sunt și clase foarte aglomerate, aceasta din cauza părinților care insistă să-și înscrie copilul la o anumită școală. Este o problemă care poate fi rezolvată doar guvernamental”, ne-a mai spus Marius Nistor.

Există localități în care școlile au fost închise, dar nu există autobuze pentru elevi. Copiii sunt nevoiți să meargă cu companiile de transport private pentru a ajunge la școala sau grădinița din altă localitate. “Copiii sunt stresați, pentru că trebuie să se trezească mult mai de dimineață, ca să nu piardă autocarul. Este un stres în plus și pentru cadrele didactice. Sunt localități în care primăriile nu asigură transportul elevilor”, ne-a declarat un învățător cu peste 30 de ani de activitate la catedră.

Comentarii

loading...