Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Legea angajaților din penitenciare, întoarsă de CCR

Aspectele esenţiale referitoare la evaluarea activităţii angajaţilor Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor trebuie să fie reglementate prin lege organică, după ce CCR a stabilit că prevederile articolului 23 din Legea 293/2004 sunt neconstituţionale.

Share

Rl online 0 comentarii

Actualizat: 23.05.2018 - 10:40

"Curtea reţine că normele privind evaluarea activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare trebuie să respecte anumite cerinţe de stabilitate şi previzibilitate. (...) În consecinţă, pentru înlăturarea viciului de neconstituţionalitate, aspectele esenţiale referitoare la evaluarea activităţii funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, cum sunt, spre exemplu, criteriile de evaluare a activităţii şi conduitei acestora, comunicarea rezultatului evaluării şi posibilitatea de contestare a acestuia, trebuie să fie reglementate prin lege organică, iar regulile specifice procedurii de evaluare să fie explicate şi detaliate prin ordin al ministrului de resort", se arată în motivarea publicată pe site-ul Curții Constituționale a României.
În opinia judecătorilor constituţionali, delegarea atribuţiei de a stabili normele de evaluare unui membru al Guvernului, prin emiterea unor acte administrative, ce au caracter infralegal, determină o stare de incertitudine juridică, deoarece actele de acest tip se modifică, de regulă, destul de frecvent. "Astfel, normele respective trebuie să respecte anumite exigenţe de stabilitate, previzibilitate şi claritate, iar delegarea către un membru al Guvernului a atribuţiei de a le stabili, prin emiterea unor acte administrative cu caracter normativ, de rang infralegal, determină o stare de incertitudine juridică. Aşadar, dispoziţiile de lege criticate contravin şi normelor de tehnică legislativă", se menţionează în motivare.
CCR a stabilit, pe 8 martie, că sunt neconstituţionale prevederile articolului din Legea care reglementează evaluarea activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare.
Potrivit unui comunicat al CCR de la acea vreme, plenul Curţii Constituţionale a luat în dezbatere excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor articolul 23 din Legea 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din ANP, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 10 aprilie 2014, având următorul conţinut: "Evaluarea activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se face anual, pe baza criteriilor de evaluare elaborate de Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi aprobate prin ordin al ministrului Justiţiei". "În urma deliberărilor, Curtea Constituţională, cu unanimitate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile articolului 23 din Legea 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor sunt neconstituţionale", preciza sursa citată.
În motivarea soluţiei de admitere, Curtea a constatat că dispoziţiile articolul 23 din Legea 293/2004, prin trimiterea la acte administrative cu forţă juridică inferioară legii, care să reglementeze, în absenţa unor norme cu forţa juridică a legii organice, evaluarea activităţii profesionale a funcţionarilor publici cu statut special din ANP, încalcă prevederile cuprinse în articolul 73 alineatul (3) litera j) din Constituţie.
De asemenea, arată sursa citată, prevederile analizate contravin şi articolului 1 alineatul (4) din Constituţie, referitor la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, prin delegarea unei competenţe ce aparţine în exclusivitate legiuitorului către un membru al Guvernului, precum şi articolului 1 alineatul (5) din Constituţie, în componenta sa referitoare la previzibilitatea legii. 

Comentarii

loading...