10.2 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSocialFebra cumpărăturilor de Crăciun, boost semnificativ pentru piața bunurilor de larg consum

Febra cumpărăturilor de Crăciun, boost semnificativ pentru piața bunurilor de larg consum

Sezonul de shopping de Crăciun va impulsiona semnificativ rezultatele din întreg comerțul românesc, de la sectorul alimentar la bunurile de folosință îndelungată.

După avansul de 8% din 2018, piața bunurilor de larg consum (FMCG), ce include bunurile de larg consum cel mai des achiziționate (mâncare, băuturile răcoritoare și produsele de îngrijire etc.), va crește în acest an cu peste 12%, estimează analiștii, pe baza datelor preliminare obținute din piață.

Potrivit analizei, sectorul alimentar se află și în acest an în prim-plan, cu o creștere, pe ansamblu, a cifrei de afaceri de peste 13%, impulsionată pe de o parte de creșterea cererii, urmare a majorării veniturilor populației, iar pe de alta de avansul semnificativ al
prețurilor.

,,În perioada Crăciunului și a Anului Nou, produsele alimentare și băuturile înregistrează vârful de vânzări, peste nivelul din perioada
Paștelui. Principalii jucători din piață mizează pe un plus de 5-10% din cifra de afaceri în acest sezon’’, spun analiștii. În 2018, business-ul din sectorul alimentar a depășit granița de 100 de miliarde de lei, în creștere cu aproape 6 miliarde de lei față de
rezultatul din 2017.

Potrivit datelor Frames, dinamica pieței este influențată, în acest an, mai mult ca în anii trecuți, de efectele inflației.

Datele de la Institutul Național de Statistică arată că prețurile de consum în luna noiembrie 2019 (ultima pentru care există date complete), comparativ cu luna noiembrie 2018 au crescut cu 3,8%, rata anuală calculată de INS pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC) fiind de 3,7%. Față de decembrie 2018, creșteri importante au fost înregistrate de prețul cartofilor, cu 20,6%, fructe și conserve din fructe, cu 15,9%, tutun și țigări, cu 7,65%, carne și preparate din carne, cu 5,8%. Combustibilii s-au scumpit cu 5,6%.

,,Toate aceste creșteri de prețuri s-au reliefat în avansul cifrei de afaceri a majorității companiilor implicate în retailul alimentar.
Marile lanțuri de hipermarketuri s-au aflat în prim-plan, datele preliminare indicând un avans mediu al cifrei de afaceri, la nivelul
sectorului, de peste 13% față de 2018’’, afirmă analiștii de la Frames.

Pe fondul creșterii veniturilor și, mai ales a obiceiurilor de consum bine ancorate în trecutul plin de privațiuni, românii au ajuns să cheltuie pe mâncare cel mai mult din Uniunea Europeană, aproape 28% din totalul cheltuielilor de consum. În clasamentul Eurostat, România este urmată de Lituania (20,9%) şi Estonia (19,6%), în timp ce media europeană este de 12,1%.

Un raport al Nielsen Growth Reporter, care compară dinamica globală a pieței (creșterea în valoare și unități) în sectorul bunurilor de larg consum în toata Europa (Fast Moving Consumer Goods, FMCG), plasa, de altfel, țara noastră printre pietele cu creșterea cea mai mare din cele 28 de țări europene (10.4% după primele 6 luni).

CÂT ȘI PE CE CHELTUIE ROMÂNII

Potrivit celor mai recente date de la Institutul Național de Statistică, românii au avut, în medie, în acest an, venituri totale de 4764 lei pe gospodărie şi 1838 lei pe persoană, iar cheltuielile, estimate la 4049 lei lunar pe gospodărie (1562 lei pe persoană), au reprezentat 85,0%.

În octombrie, ultima lună pentru care există date statistice, câştigul salarial mediu nominal net a fost 3116 lei, în creştere faţă de luna precedentă cu 34 lei (+1,1%).

Datele statistice arată că aproape 60% dintre venituri au mers către consum, 32% către impozite, taxe și nevoi legate de gospodărie și numai 0,8% pentru investiții (cumpărarea sau construcţia de locuinţe, cumpărarea de terenuri şi echipament necesar producţiei gospodăriei, cumpărarea de acţiuni etc.

,,Românii au cheltuit, în 2019, peste 30% din venituri pe produse alimentare și băuturi nealcoolice, 14% pe cheltuileile dedicate
locuinței (apă, electricitate, gaze etc.) peste 8 procente pe alcool și țigări, 8% pe îmbrăcăminte și încălțăminte, 7,5% pe transport, 6% pe mobilier și amenajarea locuinței, puțin peste 5% pentru sănătate, aproape 5% pe servicii de comunicații (tv, internet, telefonie),. 3% pe produse culturale și numai 2% pe hoteluri, restaurante și baruri’’, arată analiza.

Analiștii de la Frames susțin că, din perspectiva comportamentului de cumpărare, familiile din România au mers la fel de des la cumpărături în comparaţie cu anul precedent, însă suma medie plătită a crescut cu peste 8%, influențată în principal de creșterea prețurilor, dar și de extinderea obiceiurilor de consum pe fondul unor oferte de produse și servicii de larg consum tot mai variate.

,,S-au înregistrat creșteri atât în ceea ce privește volumul produselor cât și a valorii acestora. Avansul prețurilor a schimbat doar în mică măsură obiceiurile de consum, apetitul pentru cumpărături fiind stimulat într-un mod semnificativ de segmentul promoțiilor, de sezonalitate (Paște, Crăciun, Black Friday etc) și de sistemele de plată în rate, mai ales în cazul produselor de folosință îndelungată din zona gospodăriilor (frigidere, mașini de spălat, televizoare etc.)’’, arată analiza Frames.

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă