În fiecare zi, cinci oameni îşi pierd viaţa în urma accidentelor produse pe şoselele din România. Astfel, țara noastră se află pe primul loc în acest clasament negativ, urmată fiind de Croația (79) și Polonia (74). La polul opus, regăsim țări precum Marea Britanie (28), Elveția (27) și Suedia (25). Chiar dacă ocupă primul loc la acest capitol, România a înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește conduita responsabilă a șoferilor, în special prin campanii de responsabilizare socială și prin înăsprirea pedepselor privind conducerea sub influența băuturilor alcoolice. Aceste măsuri au avut ca rezultate scăderea numărului de accidente rutiere cu 18%, în 2017 față de 2010, media Uniunii Europene fiind de 20%. În acest context, Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră PsihoTrafiQ a organizat campania „Alcoolul la volan este un… accident!“, menită să-i informeze şi să-i conştientizeze pe şoferi asupra riscurilor la care se expun, atât ei, cât şi ceilalţi participanţi la trafic, atunci când se urcă la volan în stare de ebrietate. În cadrul campaniei, au fost împărţite peste 5.000 de pliante, brelocuri şi odorizante, care conţin informaţii despre efectele alcoolului asupra comportamentului la volan, modalităţile de prevenire şi sancţiunile prevăzute de Codul Rutier.
Gravitatea simptomelor, în funcţie de gradul alcoolemiei
Potrivit specialiştilor, reacţiile la volan ale şoferilor încetinesc simţitor direct proporţional cu creşterea alcoolemiei. Astfel, la o alcoolemie de 0,3 la mie, şoferului i se înceţoşează imaginea şi nu mai estimează corect distanţele, la o alcoolemie de 0,5 la mie, i se micşorează viteza de reacţie şi nu mai estimează corect viteza cu care conduce. La o alcoolemie de sub 0,8 la mie, imaginea scade din claritate cu 10-20%, iar sub 1,1 la mie, acuitatea vizuală se reduce cu 20-30 de procente, timpii de reacţie cresc semnificativ, are tulburări de echilibru, nu poate vorbi coerent şi capacitatea de a conducere este serios afectată. „Consumul de alcool încetinește funcțiile sistemului nervos central, iar ca o consecință, șoferul nu va putea efectua sarcinile de rutină pentru a conduce în limite de siguranță. Astfel, consumul de alcool are un efect dramatic asupra abilităților șoferului de a prelucra informații sau asupra abilităților sale cognitive, iar coordonarea ochi-mână sunt încetinite considerabil. Din nefericire, șoferii mai tineri sunt mai predispuși să se urce la volan după ce au consumat băuturi alcoolice, în special deoarece ei cred că nu li se pot întâmpla nimic rău. Totodată, ca o consecință benefică a mai multor campanii de responsabilizare socială pe care Asociația PsihoTrafiQ le-a demarat în mai multe orașe din România, constatăm cu bucurie că numărul accidentelor rutiere mortale a scăzut, față de anul 2010, cu 18%“, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației.
Psiholog: Șoferii români, mai responsabili în trafic
„Microsomnul, neatenția și, în special, conducerea în stare de ebrietate, sunt printre cele mai frecvente cauze ale producerii accidentelor mortale. Alcoolul afectează reacțiile, încetinește reflexele, diminuează coordonarea motrică și, în general, ne face să subestimăm pericolele. Este îmbucurător că legiuitorii au considerat conducerea sub influența băuturilor alcoolice o faptă deosebit de gravă și au înăsprit pedepsele. Noi, ca reprezentanți ai societății civile, dorim să venim în întâmpinarea autorităților și să demarăm campanii de informare și de responsabilizare a șoferilor cu privire la riscurile la care aceștia se expun dacă urcă la volan în stare de ebrietate. Totodată, ne bucurăm să constatăm că numărul accidentelor grave au scăzut considerabil în ultimul deceniu, ceea ce denotă că șoferii sunt mai responsabili în trafic, astfel de campanii fiind de bun augur pentru toată lumea“, declară psihologul Maria Ștefania Milea, organizatorul campaniei de responsabilizare socială din Iași. Asociaţia „PsihoTrafiQ“ a derulat, în ultimii ani, campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, în vederea reducerii acestor comportamente disfuncţionale, care tind să contamineze comportamental din ce în ce mai mulţi şoferi români. Printre acestea, campaniile naţionale „(Micro)Somnul la volan – un pericol real!“ şi „Alcoolul la volan este un accident“, desfăşurate în Constanţa, Bistriţa, Bucureşti şi judeţul Prahova, campanii de responsabilizare socială care sunt prezente pe website-ul Comisiei Europene (Carta Europeană a Siguranței Rutiere), fiind nominalizate la Excellence in Road Safety Awards 2016.
Siguranța rutieră plasează România pe ultimul loc în UE, în condiţiile în care 2.000 de români îşi pierd viaţa în peste 30.000 de accidente produse anual în trafic.