Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Noi reglementări pe piaţa farma

La propunerea Ministerului Sănătății, Guvernul a aprobat Ordonanța de modificare și completare a Legii farmaciei nr. 266/2008, care are ca principal scop asigurarea accesului pacienților la tratament medicamentos și la servicii farmaceutice de calitate.

Elena Marinescu 0 comentarii

Actualizat: 27.08.2018 - 17:39

Actul normativ prevede o serie de măsuri pentru protecția pacientului, precum sancțiuni care se aplică  unităților farmaceutice în cazul eliberării de medicamente fără preț de producător aprobat de Ministerul Sănătății, sau, în cazul practicării unor prețuri cu amănuntul mai mari decât cele aprobate de Ministerul Sănătății, conform prevederilor legale. De asemenea, sunt prevăzute sancțiuni pentru farmaciile care nu dețin autorizație de funcționare, în conformitate cu prevederile legale pentru vânzarea şi eliberarea online a medicamentelor care se eliberează fără prescripţie medicală. În cadrul procesului de descentralizare, inspecția de autorizare a unităților farmaceutice, care până în prezent este realizată de Ministerul Sănătății, va trece în sarcina Direcțiilor de Sănătate Publică.

În acelasi timp, în vederea asigurării unei supravegheri eficiente și riguroase a activităților desfășurate în unitățile farmaceutice, actul normativ mai prevede ca inspecția de supraveghere a activității unităților farmaceutice va fi exercitată de către personalul împuternicit din cadrul Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale, instituție cu insfrastructură și capacitate de a exercita această activitate. În termen de 60 de zile de la data publicării prezentului act normativ în Monitorul Oficial al României, Ministerul Sănătății va elabora normele de aplicare a Ordonanței de Guvern.

 

Afaceri record în 2018

 

În tentativa de a-şi găsi singuri soluţii pentru problemele de sănătate, românii apelează tot mai frecvent la farmacii, iar această tendinţă se vede în datele financiare. Astfel, se estimează că piaţa farmaceutică din România va înregistra afaceri record în 2018, de aproape 50 de miliarde de lei, apetitul consumatorilor pentru pastile şi tratamente fiind stimulat de campaniile publicitare din mass-media şi de situaţia de criză din sistemul sanitar.

Potrivit unei analize realizate de Keysfin, care a luat în calcul datele financiare ale companiilor producătoare şi distribuitoare de medicamente, afacerile acestora au evoluat susţinut în ultimii ani, de la 37,92 miliarde de lei în 2012, la 47,87 miliarde lei în 2017, estimările pentru 2018 mergând spre 50 de miliarde de lei. Experţii susţin că creşterea preţurilor la medicamente, pe fondul valului de inflaţie din acest an, va influenţa în sens ascendent cifra de afaceri din acest sector. Totodată, trendul ascendent al afacerilor a fost însoţit şi de o evoluţie semnificativă a profitabilităţii. Dacă în 2012, firmele din industria farma raportau un profit total de 1,65 miliarde de lei, în 2017 s-a ajuns la 2,38 miliarde lei, iar în 2018, specialiştii estimează un nivel cu 54% mai mare faţă de anul de referinţă 2012, de 2,53 miliarde lei.

O farmacie la 2.500 de români
  
Potrivit datelor statistice, în România erau înregistraţi oficial, în 2016, 158 de producători de medicamente şi preparate farmaceutice şi peste 6.700 de comercianţi cu ridicată şi amănuntul. Conform analizei, marii jucători din piaţă şi-au consolidat în ultimii ani afacerile, astfel că topul principalilor jucători nu a suferit modificări semnificative. Sectorul producţiei este condus de Terapia, cu afaceri de 567,98 milioane de lei (2016), companie urmată de firma ieşeană Antibiotice (334,99 milioane lei) şi Sandoz, cu 320,38 milioane lei. Clasamentul producătorilor este completat, în ordinea cifrei de afaceri, de Labormed Pharma, Gedeon Richter România, Fiterman Pharma, Infomed Fluids şi Biotehnos SA.

În segmenul comerţului cu amănuntul, topul investitorilor este condus de Sensiblu SRL, cu afaceri de 1,67 miliarde lei, companie urmată de DONA, cu 902,69 milioane lei în 2016 şi Help Net Farma cu 549,90 milioane de lei. Topul comercianţilor, după cifra de afaceri, este completat de Catena Hygeia şi Ropharma. În ceea ce priveşte comerţul en gros, lider este Mediplus Exim cu o cifră de afaceri de 4 miliarde lei, urmat de Farmexpert DCI (2,9 miliarde lei). Statistica KeysFin arată că, din punct de vedere geografic, cele mai multe firme din sectorul farma activează în Bucureşti (1.237), urmat de Cluj (322), Argeş (285), Bihor (279), Iaşi (279) şi Dolj (278 firme).
 
În total, în România erau înregistrate 6.905 companii în producţia şi distribuţia de medicamente, cu peste 65.000 de angajaţi. Experţii estimează că în acest an companiile din comerţul farmaceutic îşi vor tempera extinderea teritorială, acoperirea geografică la nivel regional şi local atingând un nivel considerat optim. "În prezent asistăm la o consolidare a pieţei. Din 2012 şi până în prezent, jucătorii din farma au investit masiv în principal în extinderea reţelelor de distribuţie, iar analizele noastre arată că am atins un moment de apogeu. 2018 se anunţă a fi anul consolidărilor. Vom asista, cel mai probabil, la fuziuni şi achiziţii şi mai puţin la deschideri de unităţi noi", apreciază analiştii. 

Trendul crescător se regăseşte şi la nivel global, piaţa globală a produselor farmaceutice fiind estimată să crească cu aproximativ 5% în acest an şi să depăşească 800 de miliarde de dolari. În Europa, Germania este liderul incontestabil în privinţa producţiei de medicamente. În clasament urmează companiile din Marea Britanie, Elveţia, Franţa, Suedia şi Danemarca.

 
Potrivit experţilor, viitorul pieţei farmaceutice este strâns legat de dezvoltarea companiilor de biotehnologie, care dezvoltă noi tratamente, în special pe segmentul imuno-oncologic. 

"Creşterea cifrei de afaceri din industria farma, care a ajuns la 26% în intervalul 2012-2017, vine în principal pe fondul extinderii susţinute a lanţurilor de farmacii şi a campaniilor de promovare agresive. Urmând modelul implementat cu succes în alte ţări, piaţa farma a devenit principalul consumator de bugete de promovare, iar efectele s-au văzut rapid, în creşterea afacerilor şi a numărului de clienţi"(analiză KeysFin).

Comentarii

loading...

Ziarul PDF

AD