9.5 C
București
vineri, 26 aprilie 2024
AcasăSportAutostrada Transilvania - afacere cu cantec

Autostrada Transilvania – afacere cu cantec

Un contract la fel de controversat ca acela semnat cu EADS este cel parafat cu Bechtel, concern american. Atribuit tot fara licitatie de Cabinetul Nastase, contractul, in valoare de 2,5 miliarde euro, reglementeaza construirea autostrazii Brasov-Bors. Lucrarile au inceput in vara anului 2004 si au fost programate a se finaliza in 2012. Potrivit proiectului, autostrada va traversa Carpatii, facand legatura intre Brasov si Oradea, si va avea patru benzi si o lungime de 415 kilometri.
Daca fostul premier Adrian Nastase afirma la scurt timp dupa semnarea contractului ca “este un proiect esential si urgent pentru Romania”, comisarul european pentru extindere Verheugen avertiza, in primavara lui 2004, ca proiectul nu va avea sustinerea Bruxellesului la nici o institutie financiara internationala. Pe atunci in opozitie, liderii PNL si PD au promis ca, in situatia in care vor ajunge la putere, vor ataca anumite clauze contractuale ce dezavantajau statul roman. Ceea ce s-a si intamplat.
Reexaminarea contractului cu Bechtel din punct de vedere juridic si financiar a fost anuntata de premierul Tariceanu la mijlocul lunii ianuarie 2005. Primul ministru isi exprima atunci temerea ca “acest mod de atribuire directa nu respecta legislatia europeana in vigoare privind derularea contractelor”. Contractul a fost criticat si de presedintele Traian Basescu. In urma intalnirii avute cu Printul Charles de Wales, un cunoscut oponent al proiectului, seful statului a invocat daunele pe care construirea autostrazii le-ar putea aduce unor situri istorice din Transilvania. Temandu-se de sumele care ar fi trebuit platite in cazul rezilierii contractului cu Bechtel, autoritatile romane au decis ca macar pretul sa fie unul corect. “Trebuie verificat intreg contractul privind constructia autostrazii, deoarece si in Romania lucrarile de acest gen trebuie realizate la preturi corecte, nu de trei-patru ori mai mari decat suma pe care a platit-o Croatia pentru o autostrada care se construieste in conditii mult mai dificile de relief”, declara ministrul Vasile Blaga, la mijlocul lunii februarie. O presiune suplimentara asupra autoritatilor de la Bucuresti a fost exercitata si de Fondul Monetar International, care solicita reducerea cheltuielilor, mai ales in conditiile in care statul roman a stabilit ca prioritate in domeniul infrastructurii de transport coridorul IV paneuropean si nu autostrada Brasov-Bors.
Data fiind insa sustinerea deosebita de care s-a bucurat si se bucura proiectul din partea tuturor partidelor politice, dupa mai multe luni de negocieri, autoritatile romane si reprezentantii concernului Bechtel au ajuns, pe 22 decembrie, la un nou acord. Valoarea renegociata a contractului este mai mica cu 126 de milioane de euro, stabilindu-se totodata noi conditii, mai avantajoase pentru partea romana, in ceea ce priveste avansul din valoarea lucrarilor efectuate in fiecare an.

Cele mai citite

Fântânile arteziene din Sectorul 4, pregătite pentru zilele călduroase de vară

Sectorul 4 al Capitalei este o comoară ascunsă pentru cei care își doresc să exploreze frumusețea orașului. Printre numeroasele sale atracții, cum ar fi...
Ultima oră
Pe aceeași temă