Cฤlฤtorii cu trenurile romรขneศti reclamฤ รฎntรขrzieri nejustificate, plecฤri din gฤri, dupฤ ora stabilitฤ, opriri รฎn cรขmp, fฤrฤ ca Naศuโ sฤ dea explicaศii. Infrastructura feroviarฤ este, ศi dupฤ 150 de ani, cam aceeaศi cu cea fฤcutฤ de Carol I. Poate aศa se explicฤ de ce romรขnii รฎศi scot maศinile, รฎn chip de parasolare. Dar ce nu ศtiu navetiศtii e cฤ Memorandumul guvernului Ciucฤ, pentru achiziศia celor 12 locomotive pe bazฤ de hidrogen, seamฤnฤ cu โafacerea Strousberg,โ รฎn urma cฤreia รฎnsuศi Principele Carol era acuzat de maศinaศiuni.
Vฤzรขnd cฤ Nuscale vinde romรขnilor centrale nucleare desenate, mai mulศi investitori se รฎnghesuie la poarta guvernului Ciucฤ. Romรขnii par, รฎn ochii occidentalilor, mari vรขnฤtori de iluzii? Dar ce credeศi cฤ centralele sunt omologate? Nici vorbฤ.
Magicianul din Orchestra Titanic
Canicula topeศte ศine. Romรขnii ar รฎnศelege inconvenientul Naturii 2030. Deh, รฎncฤlzirea globalฤ! Dacฤ te uiศi doar pe ศtirile corecte politic, ศi se par cฤ cele 33 de grade din termometre sunt mult mai aspre decรขt cele 33 din piesa lui Caragiale.
Astฤzi, nu-i ca ieri. Ministrul transporturilor anunศฤ studii de fezabilitate, de prefezabilitate, tot felul de mฤsuri administrative obiศnuite, ridicate – de echipa de propagandฤ – la rang de exceptional.
Nu ศtim dacฤ fostul premier s-a simศit รฎn vreo perioadฤ scurtฤ ca o valizฤ uitatฤ รฎn garฤ. ศi cรขnd PSD-ul lui Dragnea l-a tras pe linie moartฤ, tot a gฤsit un post bine plฤtit la rang de โmare reprezentare.โ
Nedus la teatru, demnitarul romรขn pare a fi magicianul din piesa omologului sฤu, รฎntr-ale politichiei Hristo Boicev, fost candidat la preศedinศia Bulgariei: โOrchestra Titanic.โ Patru cerศetori au pus stฤpรขnire pe o garฤ, de unde vindeau iluzii drept bilete de tren. Totul era o ศmenuialฤ pรขnฤ a apฤrut magicianul care le-a rรขnduit viaศa de hoinar. Grindeanu e magicianul tragi-comediei de astฤzi. Cumpฤrฤ locomotive experimentale, de fapt el face rolul agentului de vรขnzฤri a companiei. Dar, sฤ intrฤm รฎn libretul melodramei.
รn alte timpuri, cฤdea guvernul
Guvernul lui Ciucฤ al nosโ a aprobat recent un Memorandum pentru achiziศia a 12 locomotive cu hidrogen, acestea fiind, chipurile, mai prietenoase cu natura. Pe oameni, poate sฤ-i batฤ Dumnezeul caniculei, cฤ pe ministru รฎl intereseazฤ achiziศia, bre! ศtie cฤ nici canicula nu-i ridicฤ la luptฤ pe pasagerii nervoศi, care nu se revoltฤ รฎmpotriva batjocurii numite CFR Cฤlฤtori, acolo unde s-a aciuit รฎn postul de comandฤ liberalul Traian Preoteasa, dupฤ algoritm.
Guvernanศa corporativฤ? Mai la iarnฤ, cรขnd nu-i cald ca vara.
โInfrastructura din Romรขnia se dezvoltฤ constant. Sฤptฤmรขna aceasta multe proiecte importante pentru modurile rutier, feroviar sau aerian au รฎnregistrat un avans semnificativ. Fiecare dintre acestea reprezintฤ un pas รฎn plus pentru evoluศia economicฤ ศi socialฤ a Romรขniei,โ scrie Grindeanu pe pagina sa de socializare.
Achiziศia locomotivelor pe bazฤ de hidrogen sunฤ ca รฎn afacerea Strousberg, cรขnd statul romรขn a fost nevoit sฤ rฤscumpere niศte obligaศiuni false, emise รฎn Germania, de cฤtre prietenul constructorului. Afacerea Strousberg a fost un Bechtel apriori. Constructorul n-a construit ce a facturat. L-a pus pe รฎnsuศi Otto von Bismarck, ศeful guvernului prusac, sฤ-l ameninศe pe tรขnฤrul Principe romรขn, cฤ-l lasฤ la voia otomanilor, dacฤ nu plฤteศte. Era anul 1871. De abia, dupฤ declararea Independenศei de stat, principatele unite au intrat, pe bani grei, รฎn posesia cฤilor ferate.
Astฤzi, nimeni nu-ศi mai aminteศte de Strousberg, cum nici peste sute de ani cฤ un guvern romรขnesc a reuศit performanศa de a plฤti niศte fluturi (himere) la preศ de rachete cosmice: 17 milioane de euro bucata. Cine e producฤtorul, beneficiarul ศmenului guvernamental?
Pฤi cum cine? Hegemonul. Nu i-a fost greu lui Sorin Grindeanu sฤ se facฤ agent de marketing al producฤtorilor de iluzii. Pฤi cum aศa? Ca-n Orchestra Titanic, l-a trimis la ศedinศa de guvern pe secretarul de stat Bogdan Mรฎndrescu, un pesedist ce se viseazฤ comisar european. ศtie ministrul trecut prin furcile caudine: nu e important trenul, ci magia legatฤ de cฤlฤtorie. Dar nu spune electoratului pesedist cฤ junele cu aspiraศii mari este fiul fostului ofiศer SIE, Adrian Mรฎndrescu.
Memorandum cu dedicaศie pentru Alstom
Dar sฤ desluศim iศele unui iceberg cฤruia nu i se va putea mฤsura adรขncimea. Coradia iLint este primul vehicul de pasageri cu pile de combustie pe bazฤ de hidrogen din lume. Consorศiul german Alstom, lider mondial รฎn mobilitate ecologicฤ ศi inteligentฤ, are un prototip, pe care l-a testat de Institutului de Cercetare Feroviarฤ din ลปmigrรณd, lรขngฤ Wrocลaw, รฎn Polonia.
Producฤtorul german are nevoie de bani pentru a trece la producศia de serie. A gฤsit fraierul care sฤ-i capitalizeze business-ul. รmpฤratul Alstom, fie primeศte bani รฎn avans de la guvernul Lefter Popescu de la Bucureศti, fie se duce cu Memorandumul semnat de Ciucฤ la Mฤria sa bancฤ ศi-i finanศeazฤ ideea. Banca ศtie cฤ poate suna oricรขnd pe noul Otto von Bismark, care sฤ intervinฤ. Pune mรขna pe telefon ศi ameninศฤ administraศia romรขnฤ.
citeศte ศi: Se va รฎnchide gulagul doctoratelor!
ศtiศi cum e treaba. Putea sฤ aibฤ Astra Vagoane Arad ศi pe mama ei de tehnologie (sฤ nu uitฤm, guvernul s-a angajat sฤ plฤteascฤ o himerฤ n.a.), doar cฤ Valer Blidar nu e noul Bismark, รฎn stare sฤ punฤ prim miniศtri.
Vorba unui mucalit: pot sฤ cumpere ฤศtia ศi locomotive cu propulsie nuclearฤ, cฤ restricศiile pe ศinele de cale feratฤ sunt tot la 30 de km/orฤ.
Dupฤ afacerea Nuscale, Alstom, Romรขnia va fi paradisul vรขnzฤtorilor de corฤbii de hรขrtie. Vom fi lideri mondiali ai achiziศiilor de himere!
Vocile lumii
Gian Luca Erbacci
Preศedinte Alstom
โSunt รฎncรขntat cฤ trenurile noastre Coradia, foarte apreciate รฎn atรขtea ศฤri europene, vor circula ศi รฎn Romรขnia. Acest contract (de 240 de milioane de Euro) completeazฤ portofoliul foarte divers de soluศii Alstom din aceastฤ ศarฤ,โ a declarat preศedintele Alstom Europa, Gian Luca Erbacci, publicaศiei Railtech.com
Contractul include o opศiune pentru รฎncฤ 20 de garnituri de tren plus รฎntreศinere, ceea ce รฎnseamnฤ cฤ valoarea totalฤ a acordului poate ajunge la 750 de milioane de euro, mai precizeazฤ sursa citatฤ, un pic diferit de prevederile memorandumului.