Oamenii de ştiinţă au făcut o listă cu câteva tipuri de cadouri pe care ar trebui să le dăruiţi anul acesta şi câteva care trebuie ocolite.
Un studiu publicat în „Journal of Experimental Social Psychology“ arată că cei care fac daruri supraestimează impactul unui cadou-surpriză. De fapt, cercetătorii au constatat că oamenii apreciază mai mult să primească lucruri pe care le‑au cerut expres decât daruri nesolicitate.
Vouchere și cash
Deşi par o alegere impersonală şi leneşă, cardurile-cadou sunt unele dintre preferatele primitorilor de cadouri, spun cercetătorii. Unele studii au descoperit chiar că oamenii sunt foarte fericiţi să primească bani în dar.
Mai multe studii publicate în „Journal of Experimental Social Psychology“ au demonstrat că oamenii preferă să primească daruri care le reflectă preocupările şi pasiunile.
Tot oamenii de ştiinţă spun că ar trebui să alegem cadouri care durează. Un studiu publicat anul trecut a reliefat faptul că oamenii preferă lucruri pe care le pot folosi luni sau chiar ani de zile, nu ceva care transmite un mesaj doar în momentul în care deschide pachetul.
Savanţii ne mai sfătuiesc să nu aruncăm banii pe lucruri extrem de scumpe, pentru că persoanele care primesc darurile apreciază obiectul, nu preţul. Dintr-un alt studiu reiese că nu există nici o legătură între costul cadoului şi satisfacţia celui care-l primeşte.
Cercetătorii nu recomandă donaţiile caritabile în numele unui prieten sau al unui membru al familiei pe post de cadou.
Deşi faptul că banii cheltuiţi vor sprijini o cauză umanitară sună frumos şi ar putea părea un cadou perfect de Crăciun, un studiu publicat în periodicul „Organizational Behavior and Human Decisions“ susţine că această teorie nu prea stă în picioare.
Oamenii de ştiinţă spun că unii prieteni apropiaţi sau membri ai familiei ar putea aprecia un astfel de cadou de responsabilitate socială, alte cunoştinţe s-ar putea simţi desconsiderate de un astfel de gest, posibil pentru că alegerea este concentrată „pe sensul simbolic al darului, nu pe destinatar“.
Fără ambalaje pretențioase
Iar ultimul sfat adunat de la cercetătorii britanici este să nu ambalaţi excesiv un cadou care ştiţi că nu va face mare impresie sau chiar va dezamăgi.
Aceştia spun că, atunci când oamenii primesc un cadou care le place, ambalajul atractiv amplifică experienţa. Dar când darul nu se ridică la nivelul aşteptărilor, ambalarea excesivă înrăutăţeşte percepţia destinatarului asupra cadoului, pentru că-i măreşte aşteptările.