În urmฤ cu aproape 9 ani, experลฃi energeticieni din România ลi Turcia se aลezau întâia oarฤ la masฤ, pentru a discuta un proiect futurist de interconectare a reลฃelelor lor electrice. E vorba de o magistralฤ submarinฤ de transport al electricitฤลฃii. ldeea a plecat de la ministerele de resort ale celor douฤ ลฃฤri, care au mandatat ลi încurajat cele douฤ companii naลฃionale de transport a electricitฤลฃii sฤ conlucreze pentru a realiza studiile preliminare necesare fundamentฤrii unui astfel de proiect. A urmat semnarea pe 21 Aprilie 2004 a unui protocol de cooperare în domeniul energiei electrice, de cฤtre Ministerul Energiei ลi Resurselor Naturale din Turcia ลi Ministerul Economiei ลi Comertului din Romania. În iunie 2005 s-a semnat un memorandum de înลฃelegere între Transelectrica ลi TEIAS ( operatorul de transport al energiei electrice din Turcia). În 15 februarie 2006 s-a încheiat un „Joint Statement” între cele douฤ ministere de resort din România ลi Turcia, urmat, în noiembrie 2006, de un „Joint Position Paper” între Transelectrica ลi TEIAS. În ciuda paลilor mฤrunลฃi ลi a perioadelor de stagnare, specialiลtii fac paลi înainte pentru lansarea mega- proiectului „la apฤ”. Conducerea Transelectrica e secretoasฤ, nedorind sฤ dezvฤluie prea multe informaลฃii, pe motiv cฤ sunt date „confidenลฃiale” din caietele de sarcini ลi „pot sฤ afecteze procedurile” unei viitoare licitaลฃii.
Studiul de fezabilitate realizat de Transelectrica recomandฤ instalarea pe fundul Mฤrii Negre a unui cablu cu o putere instalatฤ de 800 MW ลi un voltaj de 500kV. Lungimea cablului va fi de aproximativ 400 kilometri. Studiile de sistem ale reลฃelelor electrice din Romania ลi Turcia au arฤtat cฤ nu existฤ problemฤ pentru a importa sau exporta peste 1000 MW din ลi în ambele ลฃฤri. Directorul adjunct al Transelectrica, Octavian Lohan: „Ne-am fฤcut întâi un studiu de analizฤ, dacฤ putem sฤ facem un schimb între sistemele noastre. Am fฤcut o simulare, sฤ vedem dacฤ sunt probleme când Turcia trimite 1000 de Megawaลฃi spre România, ori dacฤ putem sฤ-i împrฤลtiem spre consum propriu, sau sฤ-i dฤm mai departe spre alte zฤri ลi viceversa”.
Transelectrica estimeazฤ cฤ investiลฃia totalฤ pentru cablul de 800 MW se ridicฤ Ia 519 milioane euro, motorul principal pentru decizia de investiลฃie în linia comercialฤ constฤnd în diferenลฃele din preลฃul electricitฤลฃii dintre cele douฤ ลฃฤri. Profiturile proprietarului liniei comerciale vor fi generate din aceastฤ diferenลฃฤ, când energia electricฤ circulฤ de pe piaลฃa cu preลฃ redus spre piaลฃa cu preลฃ ridicat. Transelectrica recunoaลte cฤ din punct de vedere al succesului economic, operarea acestui cablu submarin implicฤ „un risc relativ ridicat”. Reprezentanลฃii companiei ne-au mai declarat cฤ deลฃinerea controlului asupra legฤturii submarine va fi împฤrลฃitฤ între cei doi operatori, Transelectrica-Romania ลi TEIAS-Turcia. Proiectul se va finanลฃa în concept de „project financing”, adicฤ investitorii care vor finanลฃa proiectul urmeazฤ ลฤ îลi recupereze banii pe o perioadฤ lungฤ de timp, 20-30 de ani, din câลtigurile rezultate din operarea cablului.
Octavian Lohan, directorul general adjunct al Transelectrica, subliniazฤ însฤ cฤ ademenirea investitorilor nu e chiar facilฤ: „Turcia nu vrea sฤ investeascฤ în operaลฃiunile de transport. Ei vor sฤ facฤ investiลฃii private. Noi vom scoate proiectul la licitaลฃie ลi vom desemna o firmฤ care sฤ se ocupe de afacerea asta. Însฤ când e vorba de firme apar complicaลฃiile. ลtiลฃi cum s-a fฤcut ลi cu grupurile 3-4 de la Cernavodฤ. Au venit o grฤmadฤ de investitori, s-au înscris, se bฤteau între ei cฤ-i prea puลฃin, dupฤ care a venit recesiunea ลi nu ลtiau care sฤ fugฤ mai repede de investiลฃia asta, care nu mai era interesantฤ”.
Tehnologie high-tech de transport a electricitฤลฃii
Cablul submarin va avea la bazฤ o tehnologie diferitฤ de cea folositฤ pentru clasicele fire de înaltฤ tensiune, prin care circulฤ curent alternativ. În proiectul de transport al electricitฤลฃii pe sub apฤ se va utiliza tehnologia de „Înaltฤ Tensiune în Curent Continuu”. Avantajul transportului în curent continuu e cฤ are pierderi mult mai mici faลฃฤ de transportul electricitฤลฃii sub formฤ de curent alternativ, care „încinge firele”, ceea ce înseamฤ pierderi mari de curent sub formฤ de cฤldurฤ. Energeticianul Jean Constantinescu subliniazฤ un alt avantaj al curentului continuu: „Nu apare fenomenul de instabilitate a funcลฃionฤrii reลฃelei, care e foarte periculos ลi care de obicei duce la acele colapsuri de sistem, aลa zisele «blackout». O sฤ vฤ fac o analogie între un fir de înaltฤ tensiune prin care circulฤ curent electric alternativ ลi o ลฃeavฤ prin care curge apฤ, ca sฤ înลฃelegeลฃi ce înseamnฤ stabilitatea unui sistem. Dacฤ producลฃia de apฤ nu e destulฤ în raport cu consumul, dumneavoastrฤ acasฤ o sฤ vedeลฃi cum firicelul de apฤ de la robinet se face tot mai firav pânฤ când o sฤ facฤ pic, pic, pic. La energia electricฤ nu e aลa. Dacฤ consumul de curent depฤลeลte producลฃia, nu o sฤ aveลฃi pic, pic, pic, ci o sฤ cadฤ tot sistemul. Scade tensiunea în casฤ, o sฤ vedeลฃi din ce în ce mai prost, eventual apare ลi fenomenul de pâlpâire a becurilor, dar la un moment dat nu scade încet spre zero, ci cade tot sistemul. Asta se numeลte blackout sau colaps. Aceste colapsuri care apar atunci când cererea depฤลeลte producลฃia de electricitate, sunt ceea ce numim noi instabilitate. La curentul continuu acest fenomen de instabilitate nu existฤ. E ca la apฤ. Se ajunge pe reลฃeaua de transport respectivฤ pânฤ la ultima picฤturฤ fฤrฤ sฤ cadฤ sistemul”.
În ciuda avantajelor „curentului continuu”, toate reลฃelele de înaltฤ tensiune ale României ลi cu mici excepลฃii marea majoritate a reลฃelelor de la nivel mondial transportฤ electricitatea sub formฤ de curent alternativ. Specialistul ne explicฤ de ce: „Pare un paradox, din moment ce transportul electricitฤลฃii sub formฤ de curent continuu e mai ieftinฤ. Problema majorฤ este cฤ în curent continuu întreruperea circuitului se face foarte greu la tensiuni ลi la capacitฤลฃi mari. Ei, revoluลฃia care se naลte acum în lume e pentru cฤ s-au descoperit soluลฃii de întrerupere, ceea ce duce la o revigorare extraordinarฤ a acestei tehnologii foarte avantajoase. Un astfel de întrerupฤtor special pentru 400 de Kilovolลฃi ลi 800 de Megawaลฃi e o chestie foarte sofisticatฤ, mare cât o încฤpere”.
Cablul – „un sandviล cu 14 straturi”, inclusiv unul de blindaj
Conform Transelectrica, constructia ลi instalarea cablului submarin va fi fฤcutฤ de firme specializate în domeniu, amplasarea pe fundul mฤrii urmând sฤ se facฤ de cฤtre roboลฃi specializaลฃi în sฤparea canalelor ลi pozarea cablului conform rutei stabilite.
Jean Constantinescu explicฤ cum se va proceda: „Cablul submarin se lanseazฤ din vapor ลi capetele firelor se înnฤdesc tot pe vapor. Cablul are foarte multe straturi, e un sandwich multistrat. Unele din ele reprezintฤ blindaj, altele izolaลฃie electricฤ, altele chiar asigurฤ o rฤcire, cฤ la puteri de 800 de Megawaลฃi, e inevitabilฤ încฤlzirea. Grosimea cablului depinde de tehnologia de rฤcire foarte mult, dar este de aลteptat sฤ aibฤ un diametru în jur de 20-30 cm, însฤ în funcลฃie de soluลฃia constructivฤ aleasฤ, dimensiunea e posibil sฤ fie alta. Blindaje mecanice se folosesc la exteriorul cablului pentru cฤ e riscul ca acest cablu sฤ fie lovit. Mai aruncฤ unii ancore sau pot avea loc alte tipuri de lovituri ลi el trebuie protejat”.
Specialistul explicฤ care va fi ruta urmatฤ de cordonul energetic: „Echipele care vor asigura montajul cablului submarin urmฤresc fundul mฤrii. Pe distanลฃa cฤtre Turcia, din ce ลtiu eu marea nu este foarte adâncฤ. Cred cฤ adâncimea maximฤ la cel mai adânc nivel la care poate coborî cablul, este de 400-500 de metri. Marea Neagrฤ are adâncimea maximฤ de aproximativ 2500 de metri, dar pe traseul spre Turcia merge mult pe la adâncime micฤ”.
Octavian Lohan, directorul general adjunct al Transelectrica, ne-a declarat cฤ ruta cablului nu o poate lua de-a dreptul spre Turcia deoarece „ar trebui sฤ traverseze una din gropile cu adâncime mare de pe fundul Mฤrii Negre, motiv pentru care trebuie sฤ ocolim groapa aceea, trecând cu cablul prin dreptul teritoriului Bulgariei”.
Deลi oficialii Transelectrica nu au vrut sฤ divulge punctul de pornire ลi cel terminus al cablului submarin, cel mai probabil capฤtul românesc va fi la Constanลฃa, de-a declarat Jean Constantinescu: „Pleacฤ din afara Constanลฃei, de lângฤ staลฃia de transformare existentฤ la Palas Constanลฃa. E o staลฃie modernizatฤ recent de Transelectrica ลi sunt sigur cฤ în aceeaลi incintฤ se va face ลi staลฃia cablului submarin, ca sฤ diminueze cheltuiala de racord”.
Nu am reuลit sฤ aflฤm exact unde va ieลi celฤlalt capฤt al cablului, ci doar cฤ „localitatea este în partea de nord-vest a Turciei”.
„Scurtฤturฤ” pentru evacuarea energiei eoliene din Dobrogea
Directorul Octavian Lohan explicฤ utilitatea pentru turci a acestei magistrale submarine de import-export a curentului electric: „Turcia trecea ลi trece ลi astฤzi printr-o perioadฤ de lipsฤ de energie, deoarece ritmul de dezvoltare este foarte mare la Turcia ลi dezvoltarea sectorului energetic nu ลฃine pasul. Au dus-o destul de mult timp în ritmul acesta”.
Totodatฤ Lohan puncteazฤ avantajul major pentru România: „Evident cฤ pentru noi este foarte bun pentru export. Eu când mi-am fฤcut socoteala pentru aceastฤ investiลฃie, am luat în calcul cum cablul submarin mฤ scapฤ cel puลฃin pe prima perioadฤ de efortul de a face magistrale de transfer, ca sฤ scap de excedentul de energie eolianฤ din Dobrogea. Vฤ daลฃi seama ce înseamnฤ în loc sฤ car Megawaลฃii pe linii de înaltฤ tensiune din Dobrogea pânฤ în Braลov ลi în continuare pânฤ în Suceava ลi în nordul ลฃฤrii, sฤ o iau pe scurtฤturฤ spre Turcia. Trebuie sฤ fim pragmatici. ลi turcii erau interesaลฃi sฤ investeascฤ în grupurile 3-4 de la Cernavodฤ, pentru cฤ probabil se gândeau: «Îmi iau partea mea de energie de acolo ลi mi-o car acasฤ, fฤrฤ sฤ fie nevoie sฤ întฤresc reลฃeaua cu Bulgaria, ci o iau pe scurtฤturฤ»”.
Proiectul româno-turc nu doar cฤ permite decongestionarea reลฃelei suprasaturate din Dobrogea, ci „acest cablu de 800 de Megawaลฃi poate sฤ mai creascฤ producลฃia de electricitate din surse eoliene cu 500 de Megawaลฃi”, ne-a declarat Jean Constantinescu.
Directorul adjunct al Transelectrica atrage însฤ atenลฃia ลi asupra reversului monedei: „Un astfel de cablu e în ambele sensuri, iar dacฤ se pune problema ca ei sฤ livreze electricitate spre noi, atunci trebuie ca noi sฤ mai dezvoltฤm reลฃeaua, cฤ noi deja avem o reลฃea extrem de solicitatฤ. În plus, când începe sฤ-ลฃi batฤ vântul, moment în care din cauza ofertei mari, energia are preลฃ mic la vânzare, dacฤ vin ลi turcii cu o ofertฤ de vânzare pe piaลฃa româneascฤ, vor bulversa energia ieftinฤ produsฤ de centralele eoliene”.
Însฤ cel mai important aspect legat de comerลฃul interstatal cu electricitate, ลฃine de viziunea strategicฤ pe termen lung a statului turc: „În prezent Turcia are planuri sฤ-ลi facฤ o centralฤ nuclearฤ, vrea sฤ-ลi facฤ vreo 6000 de Megawaลฃi în centralele hidro, pentru cฤ are un potenลฃial hidro neamenajat. În plus Turcia va fi parte a proiectului Nabucco. E o ลฃeavฤ prin care vor veni gaze. ลi e clar cฤ va vrea sฤ construiascฤ pe Nabucco centrale moderne pe gaz, care vor reprezenta o sursฤ de electricitate ieftinฤ. Deci statul turc se gândeลte la un ritm de dezvoltare majorฤ a energeticii în ลฃara lui. Deลi are deficit de energie, în prezent Turcia este ลi exportator prin ลฃฤrile din jurul sฤu, livrând de exemplu cฤtre Siria. Deci pe viitor trebuie sฤ ne aลteptฤm la un comerลฃ bidirecลฃional de electricitate”.
Se pregฤteลte „demolarea” graniลฃelor energetice între state
Exact cum în UE existฤ o reลฃea de autostrฤzi care strฤbat continentul ลi libera circulaลฃie a persoanelor, astfel încât un automobil sฤ poatฤ ajunge nestingherit în orice ลฃarฤ doreลte (n.r excludem România, desigur), în prezent se pun bazele unei reลฃele de magistrale de transport al electricitฤลฃii, care sฤ interconecteze statele Europei, de la est la vest ลi de la nord la sud, numite „electric highways”.
Jean Constantinescu considerฤ cฤ acest proiect submarin se naลte la momentul oportun: „Asistฤm acum la o posibilฤ revoluลฃie ลi noi venim cu cablul ฤsta exact în ajunul naลterii acestei revoluลฃii. E momentul în care toatฤ Europa se gândeลte sฤ transporte pe continent energia eolianฤ din Marea Nordului, cu astfel de soluลฃii, prin cabluri submerse de curent continuu. Problema cea mai mare a energiei regenerabile este cฤ produce în regim discontinuu, adicฤ doar când bate vântul, când e soare, sau când se acumuleazฤ apa în lacurile de acumulare. Din aceastฤ cauzฤ producลฃia de energie nu se moduleazฤ cu consumul. Într-o ลฃarฤ micฤ ca România, vântul poate sฤ batฤ în anumite momente ale zilei când cerea din partea consumatorilor sฤ fie micฤ, sau invers, atunci când e un vârf de cerere, e riscul sฤ nu batฤ vântul. E o lipsฤ de predectibilitate. În momentul în care consumul este distribuit pe o suprafaลฃฤ enormฤ, de dimensiunile unui continent, atunci modularea asta este foarte simplฤ. Dacฤ se deschid graniลฃele pentru electricitate, aproape oricând se va gฤsi un consumator, datฤ fiind suprafaลฃa atât de mare, pentru un producฤtor de energie eolianฤ din Marea Nordului sau din Dobrogea. Asta datoritฤ diferenลฃei de fus orar care se manifestฤ pe suprafeลฃe foarte întinse. La unul este noapte, la altul este încฤ zi, la unul se aprinde becul, la altul se stinge. Deci producลฃia ลi consumul se armonizeazฤ mai uลor”.
Octavian Lohan, directorul adjunct al Transelectrica, descrie deja trendul care cuprinde ลฃฤrile din vestul Europei: „Germania ar vrea sฤ ajungฤ ca aproape întreaga energie pe care o consumฤ sฤ fie energide din surse regenerabile, sฤ fie energie curatฤ. Realizarea unei astfel de autostrฤzi energetice va permite nemลฃilor sฤ-ลi aducฤ acasฤ din diverse colลฃuri ale Europei «electricitatea verde»”.
Jean Constantinescu considerฤ cฤ liderii din România, dacฤ dau dovadฤ de înลฃelepciune, pot beneficia enorm de valul de simpatie din partea UE pentru energiile regenerabile: „Comisia Europeanฤ a simลฃit cฤ aceastฤ reลฃea continentalฤ de «electric highways» este soluลฃia pentru revigorarea aproape fฤrฤ precedent a producลฃiei din surse regenerabile, Comisia Europeanฤ a lansat deja foarte multe proiecte finanลฃate de Bruxelles. Ei deja finanลฃeazฤ prin Germania ลi ลฃฤrile din jurul ei fenomenal de multe reลฃele de genul ฤsta. Pe viitor se gândesc la programe de zeci de miliarde de euro pentru aลa ceva. Dacฤ noi pentru cablul submarin România-Turcia nu apelฤm la fonduri europene nerambursabile suntem chiar proลti. E pฤcat sฤ nu profitฤm de ce face Comisia acum, ca sฤ susลฃinฤ proiecte de genul ฤsta. Noi trebuie sฤ legฤm acest proiect de cablu submarin de evacuarea energiei regenerabile din Dobrogea ลi nu neapฤrat de comerลฃul cu electricitate dintre Turcia ลi România ลi atunci o sฤ vedeลฃi cฤ vom gฤsi o ureche sensibilฤ la Bruxelles, care ne va sprijini financiar”.
Transelectrica a invocat „confidenลฃialitatea informaลฃiilor”, atunci când am cerut niลte date estimative de demarare ลi de finalizare a construcลฃiei cablului submarin România-Turcia, însฤ ne-au transmis cฤ încฤ se lucreazฤ la obtinerea acordului de acceptare a construirii cablului si a accesului Ia retelele de transport din Turcia din partea companiei TEIAS ลi la convenirea între pฤrลฃi a modelului de dezvoltare ลi reglementare a „afacerii de transport al energiei electrice”. De-abia dupฤ aceea se vor cฤuta investitorii pentru proiect.
Expertul în domeniul energetic Jean Constantinescu crede însฤ cฤ tergiversฤrile proiectului sunt pur politice: „Eu am început prima datฤ negocierile cu turcii pentru cablul ฤsta, în urmฤ cu 10 ani de zile. Au stagnat vreo 7-8 ani ลi acum au reluat problema din nou. Dacฤ decizia politicฤ este luatฤ, proiectul acesta poate fi realizat efectiv într-un an ลi jumฤtate, dacฤ constructorii se grฤbesc. Deci, ca termen optimist, prin 2015 am putea avea cablul submarin funcลฃional”.