17.7 C
Bucureศ™ti
sรขmbฤƒtฤƒ, 5 octombrie 2024
AcasฤƒLifestyleFoodSuper-cablul submarin de jumฤƒtate de miliard de euro care va lega Romรขnia...

Super-cablul submarin de jumฤƒtate de miliard de euro care va lega Romรขnia de Turcia

În urmฤƒ cu aproape 9 ani, experลฃi energeticieni din România ลŸi Turcia se aลŸezau întâia oarฤƒ la masฤƒ, pentru a discuta un proiect futurist de interconectare a reลฃelelor lor electrice. E vorba de o magistralฤƒ submarinฤƒ de transport al electricitฤƒลฃii. ldeea a plecat de la ministerele de resort ale celor douฤƒ ลฃฤƒri, care au mandatat ลŸi încurajat cele douฤƒ companii naลฃionale de transport a electricitฤƒลฃii sฤƒ conlucreze pentru a realiza studiile preliminare necesare fundamentฤƒrii unui astfel de proiect. A urmat semnarea pe 21 Aprilie 2004 a unui protocol de cooperare în domeniul energiei electrice, de cฤƒtre Ministerul Energiei ลŸi Resurselor Naturale din Turcia ลŸi Ministerul Economiei ลŸi Comertului din Romania. În iunie 2005 s-a semnat un memorandum de înลฃelegere între Transelectrica ลŸi TEIAS ( operatorul de transport al energiei electrice din Turcia). În 15 februarie 2006 s-a încheiat un „Joint Statement” între cele douฤƒ ministere de resort din România ลŸi Turcia, urmat, în noiembrie 2006, de un „Joint Position Paper” între Transelectrica ลŸi TEIAS. În ciuda paลŸilor mฤƒrunลฃi ลŸi a perioadelor de stagnare, specialiลŸtii fac paลŸi înainte pentru lansarea mega- proiectului „la apฤƒ”. Conducerea Transelectrica e secretoasฤƒ, nedorind sฤƒ dezvฤƒluie prea multe informaลฃii, pe motiv cฤƒ sunt date „confidenลฃiale” din caietele de sarcini ลŸi „pot sฤƒ afecteze procedurile” unei viitoare licitaลฃii.

Studiul de fezabilitate realizat de Transelectrica recomandฤƒ instalarea pe fundul Mฤƒrii Negre a unui cablu cu o putere instalatฤƒ de 800 MW ลŸi un voltaj de 500kV. Lungimea cablului va fi de aproximativ 400 kilometri. Studiile de sistem ale reลฃelelor electrice din Romania ลŸi Turcia au arฤƒtat cฤƒ nu existฤƒ problemฤƒ pentru a importa sau exporta peste 1000 MW din ลŸi în ambele ลฃฤƒri. Directorul adjunct al Transelectrica, Octavian Lohan: „Ne-am fฤƒcut întâi un studiu de analizฤƒ, dacฤƒ putem sฤƒ facem un schimb între sistemele noastre. Am fฤƒcut o simulare, sฤƒ vedem dacฤƒ sunt probleme când Turcia trimite 1000 de Megawaลฃi spre România, ori dacฤƒ putem sฤƒ-i împrฤƒลŸtiem spre consum propriu, sau sฤƒ-i dฤƒm mai departe spre alte zฤƒri ลŸi viceversa”.

Transelectrica estimeazฤƒ cฤƒ investiลฃia totalฤƒ pentru cablul de 800 MW se ridicฤƒ Ia 519 milioane euro, motorul principal pentru decizia de investiลฃie în linia comercialฤƒ constฤƒnd în diferenลฃele din preลฃul electricitฤƒลฃii dintre cele douฤƒ ลฃฤƒri. Profiturile proprietarului liniei comerciale vor fi generate din aceastฤƒ diferenลฃฤƒ, când energia electricฤƒ circulฤƒ de pe piaลฃa cu preลฃ redus spre piaลฃa cu preลฃ ridicat. Transelectrica recunoaลŸte cฤƒ din punct de vedere al succesului economic, operarea acestui cablu submarin implicฤƒ „un risc relativ ridicat”. Reprezentanลฃii companiei ne-au mai declarat cฤƒ deลฃinerea controlului asupra legฤƒturii submarine va fi împฤƒrลฃitฤƒ între cei doi operatori, Transelectrica-Romania ลŸi TEIAS-Turcia. Proiectul se va finanลฃa în concept de „project financing”, adicฤƒ investitorii care vor finanลฃa proiectul urmeazฤƒ ลŸฤƒ îลŸi recupereze banii pe o perioadฤƒ lungฤƒ de timp, 20-30 de ani, din câลŸtigurile rezultate din operarea cablului.

Octavian Lohan, directorul general adjunct al Transelectrica, subliniazฤƒ însฤƒ cฤƒ ademenirea investitorilor nu e chiar facilฤƒ: „Turcia nu vrea sฤƒ investeascฤƒ în operaลฃiunile de transport. Ei vor sฤƒ facฤƒ investiลฃii private. Noi vom scoate proiectul la licitaลฃie ลŸi vom desemna o firmฤƒ care sฤƒ se ocupe de afacerea asta. Însฤƒ când e vorba de firme apar complicaลฃiile. ลžtiลฃi cum s-a fฤƒcut ลŸi cu grupurile 3-4 de la Cernavodฤƒ. Au venit o grฤƒmadฤƒ de investitori, s-au înscris, se bฤƒteau între ei cฤƒ-i prea puลฃin, dupฤƒ care a venit recesiunea ลŸi nu ลŸtiau care sฤƒ fugฤƒ mai repede de investiลฃia asta, care nu mai era interesantฤƒ”.

Tehnologie high-tech de transport a electricitฤƒลฃii

Cablul submarin va avea la bazฤƒ o tehnologie diferitฤƒ de cea folositฤƒ pentru clasicele fire de înaltฤƒ tensiune, prin care circulฤƒ curent alternativ. În proiectul de transport al electricitฤƒลฃii pe sub apฤƒ se va utiliza tehnologia de „Înaltฤƒ Tensiune în Curent Continuu”. Avantajul transportului în curent continuu e cฤƒ are pierderi mult mai mici faลฃฤƒ de transportul electricitฤƒลฃii sub formฤƒ de curent alternativ, care „încinge firele”, ceea ce înseamฤƒ pierderi mari de curent sub formฤƒ de cฤƒldurฤƒ. Energeticianul Jean Constantinescu subliniazฤƒ un alt avantaj al curentului continuu: „Nu apare fenomenul de instabilitate a funcลฃionฤƒrii reลฃelei, care e foarte periculos ลŸi care de obicei duce la acele colapsuri de sistem, aลŸa zisele «blackout». O sฤƒ vฤƒ fac o analogie între un fir de înaltฤƒ tensiune prin care circulฤƒ curent electric alternativ ลŸi o ลฃeavฤƒ prin care curge apฤƒ, ca sฤƒ înลฃelegeลฃi ce înseamnฤƒ stabilitatea unui sistem. Dacฤƒ producลฃia de apฤƒ nu e destulฤƒ în raport cu consumul, dumneavoastrฤƒ acasฤƒ o sฤƒ vedeลฃi cum firicelul de apฤƒ de la robinet se face tot mai firav pânฤƒ când o sฤƒ facฤƒ pic, pic, pic. La energia electricฤƒ nu e aลŸa. Dacฤƒ consumul de curent depฤƒลŸeลŸte producลฃia, nu o sฤƒ aveลฃi pic, pic, pic, ci o sฤƒ cadฤƒ tot sistemul. Scade tensiunea în casฤƒ, o sฤƒ vedeลฃi din ce în ce mai prost, eventual apare ลŸi fenomenul de pâlpâire a becurilor, dar la un moment dat nu scade încet spre zero, ci cade tot sistemul. Asta se numeลŸte blackout sau colaps. Aceste colapsuri care apar atunci când cererea depฤƒลŸeลŸte producลฃia de electricitate, sunt ceea ce numim noi instabilitate. La curentul continuu acest fenomen de instabilitate nu existฤƒ. E ca la apฤƒ. Se ajunge pe reลฃeaua de transport respectivฤƒ pânฤƒ la ultima picฤƒturฤƒ fฤƒrฤƒ sฤƒ cadฤƒ sistemul”.

În ciuda avantajelor „curentului continuu”, toate reลฃelele de înaltฤƒ tensiune ale României ลŸi cu mici excepลฃii marea majoritate a reลฃelelor de la nivel mondial transportฤƒ electricitatea sub formฤƒ de curent alternativ. Specialistul ne explicฤƒ de ce: „Pare un paradox, din moment ce transportul electricitฤƒลฃii sub formฤƒ de curent continuu e mai ieftinฤƒ. Problema majorฤƒ este cฤƒ în curent continuu întreruperea circuitului se face foarte greu la tensiuni ลŸi la capacitฤƒลฃi mari. Ei, revoluลฃia care se naลŸte acum în lume e pentru cฤƒ s-au descoperit soluลฃii de întrerupere, ceea ce duce la o revigorare extraordinarฤƒ a acestei tehnologii foarte avantajoase. Un astfel de întrerupฤƒtor special pentru 400 de Kilovolลฃi ลŸi 800 de Megawaลฃi e o chestie foarte sofisticatฤƒ, mare cât o încฤƒpere”.

Cablul – „un sandviลŸ cu 14 straturi”, inclusiv unul de blindaj

Conform Transelectrica, constructia ลŸi instalarea cablului submarin va fi fฤƒcutฤƒ de firme specializate în domeniu, amplasarea pe fundul mฤƒrii urmând sฤƒ se facฤƒ de cฤƒtre roboลฃi specializaลฃi în sฤƒparea canalelor ลŸi pozarea cablului conform rutei stabilite.

Jean Constantinescu explicฤƒ cum se va proceda: „Cablul submarin se lanseazฤƒ din vapor ลŸi capetele firelor se înnฤƒdesc tot pe vapor. Cablul are foarte multe straturi, e un sandwich multistrat. Unele din ele reprezintฤƒ blindaj, altele izolaลฃie electricฤƒ, altele chiar asigurฤƒ o rฤƒcire, cฤƒ la puteri de 800 de Megawaลฃi, e inevitabilฤƒ încฤƒlzirea. Grosimea cablului depinde de tehnologia de rฤƒcire foarte mult, dar este de aลŸteptat sฤƒ aibฤƒ un diametru în jur de 20-30 cm, însฤƒ în funcลฃie de soluลฃia constructivฤƒ aleasฤƒ, dimensiunea e posibil sฤƒ fie alta. Blindaje mecanice se folosesc la exteriorul cablului pentru cฤƒ e riscul ca acest cablu sฤƒ fie lovit. Mai aruncฤƒ unii ancore sau pot avea loc alte tipuri de lovituri ลŸi el trebuie protejat”.

Specialistul explicฤƒ care va fi ruta urmatฤƒ de cordonul energetic: „Echipele care vor asigura montajul cablului submarin urmฤƒresc fundul mฤƒrii. Pe distanลฃa cฤƒtre Turcia, din ce ลŸtiu eu marea nu este foarte adâncฤƒ. Cred cฤƒ adâncimea maximฤƒ la cel mai adânc nivel la care poate coborî cablul, este de 400-500 de metri. Marea Neagrฤƒ are adâncimea maximฤƒ de aproximativ 2500 de metri, dar pe traseul spre Turcia merge mult pe la adâncime micฤƒ”.

Octavian Lohan, directorul general adjunct al Transelectrica, ne-a declarat cฤƒ ruta cablului nu o poate lua de-a dreptul spre Turcia deoarece „ar trebui sฤƒ traverseze una din gropile cu adâncime mare de pe fundul Mฤƒrii Negre, motiv pentru care trebuie sฤƒ ocolim groapa aceea, trecând cu cablul prin dreptul teritoriului Bulgariei”.

DeลŸi oficialii Transelectrica nu au vrut sฤƒ divulge punctul de pornire ลŸi cel terminus al cablului submarin, cel mai probabil capฤƒtul românesc va fi la Constanลฃa, de-a declarat Jean Constantinescu: „Pleacฤƒ din afara Constanลฃei, de lângฤƒ staลฃia de transformare existentฤƒ la Palas Constanลฃa. E o staลฃie modernizatฤƒ recent de Transelectrica ลŸi sunt sigur cฤƒ în aceeaลŸi incintฤƒ se va face ลŸi staลฃia cablului submarin, ca sฤƒ diminueze cheltuiala de racord”.

Nu am reuลŸit sฤƒ aflฤƒm exact unde va ieลŸi celฤƒlalt capฤƒt al cablului, ci doar cฤƒ „localitatea este în partea de nord-vest a Turciei”.

„Scurtฤƒturฤƒ” pentru evacuarea energiei eoliene din Dobrogea

Directorul Octavian Lohan explicฤƒ utilitatea pentru turci a acestei magistrale submarine de import-export a curentului electric: „Turcia trecea ลŸi trece ลŸi astฤƒzi printr-o perioadฤƒ de lipsฤƒ de energie, deoarece ritmul de dezvoltare este foarte mare la Turcia ลŸi dezvoltarea sectorului energetic nu ลฃine pasul. Au dus-o destul de mult timp în ritmul acesta”.

Totodatฤƒ Lohan puncteazฤƒ avantajul major pentru România: „Evident cฤƒ pentru noi este foarte bun pentru export. Eu când mi-am fฤƒcut socoteala pentru aceastฤƒ investiลฃie, am luat în calcul cum cablul submarin mฤƒ scapฤƒ cel puลฃin pe prima perioadฤƒ de efortul de a face magistrale de transfer, ca sฤƒ scap de excedentul de energie eolianฤƒ din Dobrogea. Vฤƒ daลฃi seama ce înseamnฤƒ în loc sฤƒ car Megawaลฃii pe linii de înaltฤƒ tensiune din Dobrogea pânฤƒ în BraลŸov ลŸi în continuare pânฤƒ în Suceava ลŸi în nordul ลฃฤƒrii, sฤƒ o iau pe scurtฤƒturฤƒ spre Turcia. Trebuie sฤƒ fim pragmatici. ลži turcii erau interesaลฃi sฤƒ investeascฤƒ în grupurile 3-4 de la Cernavodฤƒ, pentru cฤƒ probabil se gândeau: «Îmi iau partea mea de energie de acolo ลŸi mi-o car acasฤƒ, fฤƒrฤƒ sฤƒ fie nevoie sฤƒ întฤƒresc reลฃeaua cu Bulgaria, ci o iau pe scurtฤƒturฤƒ»”.

Proiectul româno-turc nu doar cฤƒ permite decongestionarea reลฃelei suprasaturate din Dobrogea, ci „acest cablu de 800 de Megawaลฃi poate sฤƒ mai creascฤƒ producลฃia de electricitate din surse eoliene cu 500 de Megawaลฃi”, ne-a declarat Jean Constantinescu.

Directorul adjunct al Transelectrica atrage însฤƒ atenลฃia ลŸi asupra reversului monedei: „Un astfel de cablu e în ambele sensuri, iar dacฤƒ se pune problema ca ei sฤƒ livreze electricitate spre noi, atunci trebuie ca noi sฤƒ mai dezvoltฤƒm reลฃeaua, cฤƒ noi deja avem o reลฃea extrem de solicitatฤƒ. În plus, când începe sฤƒ-ลฃi batฤƒ vântul, moment în care din cauza ofertei mari, energia are preลฃ mic la vânzare, dacฤƒ vin ลŸi turcii cu o ofertฤƒ de vânzare pe piaลฃa româneascฤƒ, vor bulversa energia ieftinฤƒ produsฤƒ de centralele eoliene”.

Însฤƒ cel mai important aspect legat de comerลฃul interstatal cu electricitate, ลฃine de viziunea strategicฤƒ pe termen lung a statului turc: „În prezent Turcia are planuri sฤƒ-ลŸi facฤƒ o centralฤƒ nuclearฤƒ, vrea sฤƒ-ลŸi facฤƒ vreo 6000 de Megawaลฃi în centralele hidro, pentru cฤƒ are un potenลฃial hidro neamenajat. În plus Turcia va fi parte a proiectului Nabucco. E o ลฃeavฤƒ prin care vor veni gaze. ลŸi e clar cฤƒ va vrea sฤƒ construiascฤƒ pe Nabucco centrale moderne pe gaz, care vor reprezenta o sursฤƒ de electricitate ieftinฤƒ. Deci statul turc se gândeลŸte la un ritm de dezvoltare majorฤƒ a energeticii în ลฃara lui. DeลŸi are deficit de energie, în prezent Turcia este ลŸi exportator prin ลฃฤƒrile din jurul sฤƒu, livrând de exemplu cฤƒtre Siria. Deci pe viitor trebuie sฤƒ ne aลŸteptฤƒm la un comerลฃ bidirecลฃional de electricitate”.

Se pregฤƒteลŸte „demolarea” graniลฃelor energetice între state

Exact cum în UE existฤƒ o reลฃea de autostrฤƒzi care strฤƒbat continentul ลŸi libera circulaลฃie a persoanelor, astfel încât un automobil sฤƒ poatฤƒ ajunge nestingherit în orice ลฃarฤƒ doreลŸte (n.r excludem România, desigur), în prezent se pun bazele unei reลฃele de magistrale de transport al electricitฤƒลฃii, care sฤƒ interconecteze statele Europei, de la est la vest ลŸi de la nord la sud, numite „electric highways”.

Jean Constantinescu considerฤƒ cฤƒ acest proiect submarin se naลŸte la momentul oportun: „Asistฤƒm acum la o posibilฤƒ revoluลฃie ลŸi noi venim cu cablul ฤƒsta exact în ajunul naลŸterii acestei revoluลฃii. E momentul în care toatฤƒ Europa se gândeลŸte sฤƒ transporte pe continent energia eolianฤƒ din Marea Nordului, cu astfel de soluลฃii, prin cabluri submerse de curent continuu. Problema cea mai mare a energiei regenerabile este cฤƒ produce în regim discontinuu, adicฤƒ doar când bate vântul, când e soare, sau când se acumuleazฤƒ apa în lacurile de acumulare. Din aceastฤƒ cauzฤƒ producลฃia de energie nu se moduleazฤƒ cu consumul. Într-o ลฃarฤƒ micฤƒ ca România, vântul poate sฤƒ batฤƒ în anumite momente ale zilei când cerea din partea consumatorilor sฤƒ fie micฤƒ, sau invers, atunci când e un vârf de cerere, e riscul sฤƒ nu batฤƒ vântul. E o lipsฤƒ de predectibilitate. În momentul în care consumul este distribuit pe o suprafaลฃฤƒ enormฤƒ, de dimensiunile unui continent, atunci modularea asta este foarte simplฤƒ. Dacฤƒ se deschid graniลฃele pentru electricitate, aproape oricând se va gฤƒsi un consumator, datฤƒ fiind suprafaลฃa atât de mare, pentru un producฤƒtor de energie eolianฤƒ din Marea Nordului sau din Dobrogea. Asta datoritฤƒ diferenลฃei de fus orar care se manifestฤƒ pe suprafeลฃe foarte întinse. La unul este noapte, la altul este încฤƒ zi, la unul se aprinde becul, la altul se stinge. Deci producลฃia ลŸi consumul se armonizeazฤƒ mai uลŸor”.

Octavian Lohan, directorul adjunct al Transelectrica, descrie deja trendul care cuprinde ลฃฤƒrile din vestul Europei: „Germania ar vrea sฤƒ ajungฤƒ ca aproape întreaga energie pe care o consumฤƒ sฤƒ fie energide din surse regenerabile, sฤƒ fie energie curatฤƒ. Realizarea unei astfel de autostrฤƒzi energetice va permite nemลฃilor sฤƒ-ลŸi aducฤƒ acasฤƒ din diverse colลฃuri ale Europei «electricitatea verde»”.

Jean Constantinescu considerฤƒ cฤƒ liderii din România, dacฤƒ dau dovadฤƒ de înลฃelepciune, pot beneficia enorm de valul de simpatie din partea UE pentru energiile regenerabile: „Comisia Europeanฤƒ a simลฃit cฤƒ aceastฤƒ reลฃea continentalฤƒ de «electric highways» este soluลฃia pentru revigorarea aproape fฤƒrฤƒ precedent a producลฃiei din surse regenerabile, Comisia Europeanฤƒ a lansat deja foarte multe proiecte finanลฃate de Bruxelles. Ei deja finanลฃeazฤƒ prin Germania ลŸi ลฃฤƒrile din jurul ei fenomenal de multe reลฃele de genul ฤƒsta. Pe viitor se gândesc la programe de zeci de miliarde de euro pentru aลŸa ceva. Dacฤƒ noi pentru cablul submarin România-Turcia nu apelฤƒm la fonduri europene nerambursabile suntem chiar proลŸti. E pฤƒcat sฤƒ nu profitฤƒm de ce face Comisia acum, ca sฤƒ susลฃinฤƒ proiecte de genul ฤƒsta. Noi trebuie sฤƒ legฤƒm acest proiect de cablu submarin de evacuarea energiei regenerabile din Dobrogea ลŸi nu neapฤƒrat de comerลฃul cu electricitate dintre Turcia ลŸi România ลŸi atunci o sฤƒ vedeลฃi cฤƒ vom gฤƒsi o ureche sensibilฤƒ la Bruxelles, care ne va sprijini financiar”.

Transelectrica a invocat „confidenลฃialitatea informaลฃiilor”, atunci când am cerut niลŸte date estimative de demarare ลŸi de finalizare a construcลฃiei cablului submarin România-Turcia, însฤƒ ne-au transmis cฤƒ încฤƒ se lucreazฤƒ la obtinerea acordului de acceptare a construirii cablului si a accesului Ia retelele de transport din Turcia din partea companiei TEIAS ลŸi la convenirea între pฤƒrลฃi a modelului de dezvoltare ลŸi reglementare a „afacerii de transport al energiei electrice”. De-abia dupฤƒ aceea se vor cฤƒuta investitorii pentru proiect.

Expertul în domeniul energetic Jean Constantinescu crede însฤƒ cฤƒ tergiversฤƒrile proiectului sunt pur politice: „Eu am început prima datฤƒ negocierile cu turcii pentru cablul ฤƒsta, în urmฤƒ cu 10 ani de zile. Au stagnat vreo 7-8 ani ลŸi acum au reluat problema din nou. Dacฤƒ decizia politicฤƒ este luatฤƒ, proiectul acesta poate fi realizat efectiv într-un an ลŸi jumฤƒtate, dacฤƒ constructorii se grฤƒbesc. Deci, ca termen optimist, prin 2015 am putea avea cablul submarin funcลฃional”.

Cele mai citite
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ