Privind-o, am senzaลฃia cฤ e un om care a vrut sฤ iasฤ din timpul sฤu. Cu ultimele-i puteri, dar ลi cu o voinลฃฤ de nezdruncinat, ลi-a pus în gând sฤ ne facฤ o vizitฤ. Aลa am ocazia sฤ o cunosc pe Margareta Wechsler Dinu. La prima vedere, cel mai bulversant aspect al acestei femei este vârsta, 107 ani. Dar nu este nici pe departe aลa.
Mฤ uit la tablourile pe care le-a realizat. ลi îmi dau seama cฤ sunt acolo oameni ลi locuri care nu mai existฤ azi. Dar pe care Medi le-a vฤzut cu ochii pictorului. Uite, de pildฤ, „Portret de femeie din Balcic”, din 1939, apoi o imagine ลi mai veche, din Grecia, „Acrotiri”, din 1937. Dar putem sฤ coborâm ลi mai mult pe scara istoriei, pânฤ în 1933, de când dateazฤ „Portretul domniลoarei Adelstein”. Sunt apoi o serie de peisaje de pe tot cuprinsul României, din anii `60, `70, `80. Stau puลฃin de vorbฤ cu autoarea tablourilor ลi o întreb cum cฤlฤtorea prin ลฃarฤ, pentru cฤ aud despre cele mai neaลteptate locuri, Mangalia, Viลeul de Sus, Jurilovca, Medgidia, Sinaia, Cozieni, Brezoi, Priboaia, Vฤratic, Vatra Moldoviลฃei, Siret, Piatra Neamลฃ, Iaลi, Fฤlticeni, Izvorul Mureลului, Sibiu, Deva, Abrud, Câmpeni, Valea Vinului, Telega, Târgoviลte, Constanลฃa, Hârลova, Mฤcin, Rucฤr, Tulcea. Poate cฤ vi se pare lungฤ aceastฤ listฤ. ลi încฤ nu e completฤ, pentru cฤ a fost în mult mai multe locuri. Am vrut sฤ dau numele acestor localitฤลฃi, ca mฤcar citind sฤ simลฃiลฃi anvergura efortului interlocutoarei mele. Din ce înลฃeleg, cum îmi povesteลte, pleca la drum cu rucsacul în spinare, mergea pe jos distanลฃe mari, ba mai apela ลi la câte o maลinฤ, dacฤ se oprea cineva s-o ia. O ascult ลi simt senzaลฃia aceea de libertate, a cฤlฤtorului, care are deasupra cerul ลi sub picioare asfaltul, pietriลul sau noroiul. Ultimele sale tablouri dateazฤ de la mijlocul anilor `80. Dupฤ aceea, uitarea s-a aลternut peste acest artist. Parcฤ îลi terminase, totuลi înainte de vreme, destinul. ลi, chiar dacฤ a continuat sฤ trฤiascฤ, nu mai exista absolut deloc pentru timpurile actuale.
O altfel de arheologie
Am ocazia sฤ vฤ prezint un alt personaj, pe Luiza Barcan, critic de artฤ. Ea este cea care, alฤturi de Alexandru Nancu, demareazฤ în anul 2002 un amplu proiect al Fundaลฃiei HAR. Este o altfel de arheologie, dacฤ putem spune aลa. Pentru cฤ nu se scot la lumina zilei, din strฤfundurile pฤmântului, monede sau vase din lut ori statuete. Sunt dezgropate din vฤgฤuni ลi mai întunecoase, de data asta ale uitฤrii, suflete, oameni. Este vorba despre artiลti plastici formaลฃi în perioada interbelicฤ. Pe care, aลa cum îmi spune Luiza, i-a gฤsit în cele mai neaลteptate locuri. Neaลteptate, aล completa eu, în sensul de marginale. „Cu toลฃii uitaลฃi ลi ignoraลฃi, atât în vremea comunismului, cât ลi dupฤ 1990”, zice noua mea cunoลtinลฃฤ. Nenumฤratele drumuri prin ลฃarฤ dau roade, pentru cฤ sunt redescoperiลฃi nu mai puลฃin de 40 de pictori, de la Eva Cerbu ลi Traian Brฤdean, Lili Pancu, Sabina Negulescu, Nuni Dona, Coca Metianu, pânฤ la Aurel Cojan ลi Sultana Maitec. Numai câteva exemple. Existฤ douฤ elemente comune la aceลti oameni. Cu toลฃii sunt nฤscuลฃi înainte de 1930. Un fapt ลi mai important este cฤ s-au format ca artiลti la ลcoala unor nemuritori ai artei româneลti, precum Camil Ressu, Jean Steriadi, Nicolae Tonitza, Nicolae Dฤrฤscu, Alexandru Ciucurencu. Dar, ลฃine sฤ precizeze Luiza Barcan, cea mai mare surprizฤ o are în 2003, când aflฤ despre Margareta Weschler Dinu. Preลฃioasa informaลฃie vine chiar de la eleva ei, artistul plastic Maria Constantin. „A fost o întâlnire providenลฃialฤ pentru mine. Un moment de graลฃie. Suntem martorii unui miracol. Medi este un adevฤrat tezaur uman viu”, o vฤd pe Luiza Barcan cu cât de multฤ însufleลฃire vorbeลte. Aflu în discuลฃia de acum, în ceea ce o priveลte pe Maria Constantin, cฤ adesea, în anii `80, o însoลฃea pe Medi în cฤlฤtoriile sale prin ลฃarฤ, în cฤutarea acelor peisaje care sฤ fie transpuse pe pânzฤ.
„Dacฤ nu mฤ lฤsaลฃi sฤ merg, sฤ dispฤreลฃi din faลฃa mea”
ลi iatฤ-mฤ acum, la început de primฤvarฤ, în anul 2016, în momentul când eu însumi am ocazia s-o cunosc pe Medi Dinu, în Centrul Cultural „Casa Artelor” din Sectorul 3, unde se desfฤลoarฤ o expoziลฃie care cuprinde tablouri ลi desene realizate de personajul nostru în diverse perioade ale vieลฃii sale artistice. Apฤruse la un moment dat zvonul cฤ Margareta nu va participa la vernisaj, din cauza unui nefericit accident, în urma cฤruia avea o durere mare la piciorul drept. Se împiedicase în pragul unei uลi. La vârsta asta, din câte mi se spune, Medi e încฤ foarte activฤ. Merge peste tot. E ลi normal, mฤ gândesc, amintindu-mi de ceea ce ลtiu deja, cฤlฤtoriile ei de-o viaลฃฤ. Atunci când s-a pus problema dacฤ sฤ vinฤ sau nu la vernisaj, având în vedere circumstanลฃele, Medi, îmi spun apropiaลฃii ei, a reacลฃionat vehement. Adicฤ ceva de genul, „dacฤ nu mฤ lฤsaลฃi sฤ merg, sฤ dispฤreลฃi din faลฃa mea”. ลi uite aลa, în scaunul cu rotile, adusฤ cu maลina, pictoriลฃa nฤscutฤ în 1909 intrฤ pe uลa principalฤ a sฤlii în care tablourile ei sunt expuse. Pare uลor afundatฤ în gânduri, dar în momentul în care mฤ apropii ลi-i pun câteva întrebฤri, îลi concentreazฤ atenลฃia asupra mea ลi dialogul se leagฤ fฤrฤ nici cea mai micฤ dificultate. Aลa îmi spune cฤ a vฤzut lumina zilei în judeลฃul Vâlcea, în oraลul Brezoi, ลi cฤ acasฤ pฤrinลฃii o alintau Medi. Citeลte ziare ลi reviste, cฤrลฃi. Cititul a fost o altฤ mare pasiune a sa. Aflu de la nepoata ei, Katy Zaharieva, venitฤ tocmai din Bulgaria pentru acest eveniment, cฤ mฤtuลa este genul de om care ลtie sฤ spunฤ, rฤspicat, “da” sau „nu”. Katy evocฤ anii cât a stat în casa bunicii, “cei mai frumoลi” din viaลฃa ei. „Atunci m-am format ca om”, adaugฤ ea. Unii spun cฤ longevitatea depinde de cum ai ลtiut sฤ te fereลti de boli, alลฃii cautฤ explicaลฃii în legฤturฤ cu hrana sau cu felul în care gestionezi problemele pe care le ai, adicฤ sฤ nu te laลi prizonierul stresului. Medi are însฤ o cu totul altฤ explicaลฃie. „Eu nu am urât pe nimeni. Pentru mine, secretul fericirii înseamnฤ sฤ te uiลฃi cu atenลฃie la ce a creat Dumnezeu, la naturฤ, la oameni”.
Belle Arte, Matematicฤ, Filozofie
A fost odatฤ ca niciodatฤ o fetiลฃฤ din Brezoi care, la trei ani, stฤtea pe malul Lotrului ลi prindea peลtii cu privirea, apoi îi aลeza cu grijฤ pe hârtia ei, cu ajutorul creionului. Margareta spune cฤ de la trei ani a început sฤ deseneze, iar mai târziu primeลte îndemnul de la profesorul Costin Petrescu de a-ลi urma talentul. Dar vedeลฃi cฤ viaลฃa este cu mult mai complicatฤ. ลi pasiunea, în cazul acestei femei, îลi cautฤ drumuri total diferite, pendulând între Artele Frumoase, Arhitecturฤ, Matematicฤ ลi Filozofie. Toate acestea i-au dat ocazia sฤ cunoascฤ oameni despre care noi, azi, citim doar în cฤrลฃi. Ea a fost acolo, în faลฃa lui Jean Steriadi ลi Francisc Rainer, la ลcoala de Belle Arte din Bucureลti, absolvitฤ în 1932. ลi nu în orice condiลฃii, pentru cฤ Jean Steriadi o numeลte pe Margareta cea mai talentatฤ elevฤ a clasei lui. Dar nu numai arta inundฤ sufletul tinerei, pentru cฤ arhitectura, la rându-i, este un alt magnet spre care tinde, astfel cฤ urmeazฤ cursurile Facultฤลฃii de Matematicฤ, unde profesor îl are pe matematicianul Ion Barbilian sau Ion Barbu, poate aลa vฤ sunฤ mai cunoscut, ca poet. Neliniลtea existenลฃialฤ o trimite, în acelaลi timp, spre Facultatea de Filozofie, de data asta în faลฃa expunerilor susลฃinute de Dimitrie Gusti ลi Nae Ionescu.
Pictor clasic, poet avangardist
Nu mai e demult o noutate cฤ doi oameni cu viziuni diferite pot fi atraลi iremediabil unul spre celฤlalt. La fel se întâmplฤ ลi cu Medi, îndrฤgostitฤ de un poet avangardist, Stephan Roll, pe numele sฤu adevฤrat Gheorghe Dinu. Soลฃia lui a fost întotdeauna, cum o caracterizeazฤ criticul de artฤ Luiza Barcan, un spirit clasic. E drept, „cu tendinลฃe moderne accentuate. Unii spun cฤ, mฤritatฤ cu un poet avangardist, ar fi trebuit ca ea însฤลi sฤ fie avangardistฤ. Dar nu a fost deloc aลa”. Rฤmân în zona criticului de artฤ, pentru cฤ aลtept o caracterizare mai amplฤ asupra operei pe care o lasฤ în urma sa Margareta Dinu. Este vorba despre mii de lucrฤri. “O remarcabilฤ desenatoare. Are un simลฃ al detaliului foarte puternic. A pictat în ulei, în prima parte a vieลฃii, apoi în acuarelฤ. Foarte mult a pictat în Delta Dunฤrii ลi la malul Mฤrii”. E ลi aici o poveste. Marea fiind prezentฤ în tablourile sale încฤ din anii petrecuลฃi în Balcic. O lume pe care Medi a iubit-o foarte mult. Deloc întâmplฤtor, dupฤ Al Doilea Rฤzboi Mondial, când Balciciul nu mai e al nostru, Margareta vrea sฤ fie cât mai aproape de zona aceea ลi respirฤ mult timp aerul Mangaliei.
Arta nu are moarte. Nici artiลtii
Viaลฃa poate sฤ ofere multe surprize oamenilor, asta e clar, numai dacฤ vezi destinul Margaretei Dinu. Prima ei expoziลฃie de picturฤ are loc în 1932. Urmeazฤ alte evenimente de acest fel, pânฤ în 1954. Dupฤ aceea, tฤcere. Nu vrea sฤ intre în amฤnunte legate de perioada respectivฤ. Era suficient statutul de om simplu, plecat la pas prin România. Pentru ca mult timp dupฤ debutul din 1932 sฤ fie redescoperitฤ ลi, în 2003, deci dupฤ 71 de ani, sฤ urmeze, am putea spune, un al doilea debut, în faลฃa unei noi generaลฃii care îi apreciazฤ talentul. De atunci, tablourile sale fost expuse în diverse locuri din Bucureลti, Constanลฃa, Râmnicu Vâlcea, dar ลi în oraลul ei natal, Brezoi, al cฤrui cetฤลฃean de onoare devine în 2013. Alฤturi de ea, ลi ceilalลฃi oameni ai culorilor interbelice, aduลi în atenลฃia secolului XXI de Fundaลฃia HAR, formând generaลฃia „seniorilor picturii româneลti contemporane”, stau faลฃฤ în faลฃฤ cu actualitatea, de peste zece ani încoace, în expoziลฃii din Capitalฤ ลi din ลฃarฤ. Dovedind nu numai cฤ arta nu are moarte. Dar nici artiลtii!