19.4 C
București
joi, 16 mai 2024
AcasăLifestyleFoodFiscul le-a vandut gara

Fiscul le-a vandut gara

Satenii din Docaneasa au ramas cu gura cascata cand au auzit ca gara din satul lor a fost vanduta. Dar, cum n-au incotro, s-au obisnuit cu noua “gara”, care inseamna doar o fereastra transformata in casa de bilete si patru caramizi din zid, pe care este scris mersul trenurilor, dar si cu ideea ca de acum vor astepta trenul in ploaie, ninsoare si viscol!

Noua gara, o fereastra si patru caramizi

Gara din Docaneasa a fost parasita de CFR in urma cu trei ani, de cand Fiscul a pus sechestru asupra ei. De atunci a inceput paragina: au disparut usile, geamurile, sipcile bancilor, jardinierele, felinarele si cam tot ce putea fi smuls. Tot de atunci, satenii isi cumpara biletele de tren de la “PF Bumbaru”, care a cumparat un canton de pe peron si a incheiat contract cu CFR-ul pentru vanzarea biletelor. Acolo este noua gara din Docaneasa, redusa la o simpla fereastra, pe care oamenii dau banii si iau biletele. “Mersul Trenurilor” este “afisat” langa fereastra. De fapt, orarul celor patru trenuri personale care opresc la Docaneasa, doua perechi de curse pe relatia Galati-Barlad, este scris cu creta pe patru caramizi din zid. Asta-i toata gara! Cea noua!

A disparut si seful statiei!

Nu mai exista sala de asteptare, dar nici macar un sopron sub care sa te adapostesti daca ploua sau ninge. Acum clientii CFR-ului stau pe bagaje sau pe bordura peronului. Inca mai merge, e vreme buna. Dar la iarna vor astepta trenul in viscol! Femeia care vinde biletele de tren imi spune ca si noua “gara” este lasata in bezna, din cauza ca Regionala CFR Galati nu si-a platit datoriile la Electrica: “Trebuia sa veniti seara, sa vedeti cum vand bilete la lumanare”. Unul dintre trenurile spre Galati trece pe la Docaneasa la doua si jumatate noaptea. “Cine se incumeta la ora aia prin bezna. Dar cand e problema de sanatate…”, imi spune un batran. La Docaneasa se intampla acum si alt lucru interesant. A disparut si seful de statie sau impiegatul, omul care dadea semnalul de plecare a trenului. Acum totul se “rezolva” ziua din priviri, iar noaptea prin semnale cu lanterna, intre “nasul” personalului si mecanicul de locomotiva.

Peronul Garii “Docaneasa”, Poiana lui Iocan

Satenilor nu le vine sa creada ca gara lor nu va mai fi gara. Tot asteptau, de la un an la altul, sa trimita CFR-ul pe cineva sa o repare. “Dar ce o sa fie”, ma intreaba o batrana. Cand aude ca va fi locuinta cuiva isi face cruce si tace. Un barbat care astepta trenul de doua jumatate spre Galati imi spune parerea sa in numai doua cuvinte: “Nu inteleg!”. Maria Ciobotaru, o batrana de 80 de ani, are chiar o idee interesanta care seamana izbitor cu ceea ce ar insemna o concesionare: “Sa fi pus pe cineva sa stea acolo intr-o camera, ca sa aiba grija de ea”. O femeie spune ca nu intelege cum s-a ajuns sa fie vandute pana si garile, ceea ce in acceptia ei ar fi o forma suprema a haosului: “De ce a ajuns haosul asta nenorocit? Cine le vinde, cine le cumpara? Ne-o distrus di tot. N-ai o banca unde sa stai jos. Vine iarna acu si n-ai unde sa stai. Ai o urgenta, vii cu o baba bolnava si n-ai unde sa stai, ca acolo-i curent si nu ai unde sa stai. Nu spun ca astia care au venit acuma la putere nu-s oameni cu capu pe umeri, Doamne fereste, nu ma pun eu cu josimea mea la inaltimea dumnealor, dar nu-mi dau seama de unde vine haosul asta. Poate prin dumneavoastra sa duce si cuvantul nostru acolo sus. Va rog tare, tare mult”, spune Vasilica Berechet, din Beresti. Femeia s-a nascut la Docaneasa si pentru a-si vizita sora face foarte des naveta intre cele doua localitati despartite doar de un tunel si de cativa kilometri. Doar cativa pustani, de 15-16 ani, sunt bucurosi pentru ca s-a vandut gara. Intreb de ce. “Am auzit ca face discoteca”, imi spune unul dintre ei, Vasilica Marzac, elev in clasa
a 8-a.

Singura legatura cu lumea

Docaneasa este undeva la “marginea lumii”, intre dealurile dintre judetele Galati si Vaslui. Un loc uitat de lume si de autoritati. Drumurile sunt atat de proaste, incat trebuie sa mergi cu 20-30 kilometri pe ora. Cei cativa sateni pe care i-am intalnit pe peron imi spun ca trenul este singura legatura cu lumea pe care si-o permit. In cele doua sate, Docaneasa Sat si Docaneasa Gara, care fac parte din comuna Vinderei, judetul Vaslui, traiesc vreo 800 de familii. Fiecare cu problemele ei, cu copii de dus la scoala, cu batrani care merg la spital, drumuri dupa medicamente, cumparaturi si toate celelalte. “Ca sa ajung pana la Barlad, trebuie sa merg cu un microbuz pana la Beresti sau pana la Balabanesti. De acolo iau ocazie sau alt microbuz si pana la Barlad m-a costat 100.000. Asa cu trenul dau 19.000 dus, 19.000 intors. Trebuie sa mergem cu trenul, n-avem ce face”, imi spune o tanara.

Gari de vanzare la preturi accesibile

Oricine isi doreste si are si ceva bani poate deveni proprietarul unui conac, construit din caramida rosie, la inceputul secolului trecut, cumparandu-si una din garile scoase la licitatie de ANAF prin DGFPCFS Galati. Gara din Baleni, cladire din caramida rosie, cu etaj, situata la marginea unui izlaz din localitatea Viile, poate fi cumparata acum cu 28.350 lei, dupa ce la prima licitatie pretul era de 30.600 lei. Gara din Roscani, tot din caramida rosie, situata in Sos. Galati-Barlad, va putea fi cumparata cu 65.000 de lei, iar Gara Balintesti, cu tot cu castelul de apa, va costa numai 77.400 lei.
Toate sunt cladiri solide si cel putin o parte dintre ele pot fi transformate in “conace” de vacanta in stil englezesc. Urmeaza ca Directia Finantelor Publice Galati sa anunte cea de a doua licitatie si conditiile de participare.
Preturile de incepere a primei licitatii in cazurile garilor ramase de vanzare au fost urmatoare: cladire Halta Satucani (Buzau) – 48.000 lei, cladire calatori si magazie materiale cu rampa Odobesti (Vrancea) – 581.000 lei, cladire calatori Panciu (Vrancea) – 560.000 lei, cladire statia CF Caiuti (Bacau) – 240.000 lei, cladire Gara Veche si WC public Gaiseanca (Braila) – 56.231 lei, cladire calatori situata in Halta Borzesti (Bacau) – 46.500 lei, cladire Statia CF Vames (Galati) – 65.200 lei, cladire Statia CF Foltesti (Galati) – 147.400 lei, statia CF Valea Uzului (Bacau) – 310.000 lei, cladire Statia CF Frumusita (Galati) – 61.600 lei. La a doua licitatie, preturile pot fi mai mici cu 25%.

Cele mai citite

Arena Națională va găzdui startul noului sezon din Campionatul Național de Drift

Prima etapă a noului sezon din Campionatul Național de Drift va avea loc în acest weekend, la Arena Națională din Capitală, competiția care sărbătorește...

Analiză Storia – Cum a evoluat numărul tranzacțiilor imobiliare în aprilie și care sunt prețurile apartamentelor în principalele orașe din țară

În luna aprilie a acestui an, prețurile apartamentelor de vânzare au înregistrat o creștere de 14% comparativ cu luna aprilie a anului trecut. Astfel,...

Asistat de Xi Jinping, Putin se pregătește de un război lung cu Occidentul

Prezența unui civil în fruntea ministerului apărării din Federația Rusă și recenta modificare a legii învățământului din China, prin care elevii din gimnaziu vor...
Ultima oră
Pe aceeași temă