Şoferii de tir din Ungaria, Polonia şi Slovacia au blocat ieri într-o acţiune coordonată camioanele ucrainene la câteva puncte de trecere a frontierei importante dintre ţările lor şi Ucraina, potrivit zf.ro.
Este punctul culminant al unei serii de proteste contra concurenţei pe care le-o fac în Uniunea Europeană companiile de transport din ţara vecină, care beneficiază de un statut comercial special de la UE pentru a supravieţui economic cât timp este atacată de Rusia.
Blocada a început să afecteze economic Ucraina, dar atrage atenţia asupra unei industrii care se simte în pericol şi nu doar în Europa de Est, ci în întreaga lume vestică. Este vorba de un deficit de şoferi de tir cu efect de frână asupra creşterii economice. Unele ţări caută să rezolve problema prin măsuri care din anumite puncte de vedere pot fi considerate disperate.
În Ungaria, spre exemplu, şoferii de tir din India au căpătat o reputaţie foarte bună. Pe de altă parte, reacţia Ucrainei la blocadă arată că există alternative, limitate, la transportul cu tirul: şi-a majorat livrările de mărfuri cu trenul. De asemenea, îşi trece tirurile peste frontiera cu Polonia tot cu trenul.
Şoferii polonezi, ale căror companii de transport domină sectorul de profil european, blochează punctele de trecere ale frontierei cu Ucraina din 6 noiembrie. Ei se plâng că afacerile le sunt ameninţate de firmele ucrainene, scrie Reuters. Protestatarii cer UE să reintroducă permisele comerciale pentru companiile ucrainene care operază în Uniune şi suspendarea permiselor de funcţionare ale firmelor de transport de marfă înfiinţate cu capital ucrainean în Polonia după începerea conflictului.
Publicul polonez este informat că aceste firme cumpără camioane vechi din UE, le repară ieftin în Ucraina, angajează şoferi ucraineni care cer salarii mai mici şi perturbă piaţa poloneză cu preţurile lor mici. Şoferii maghiari şi slovaci cer, în general, ceea ce cer şi colegii polonezi, adică retragerea acordului UE cu Ucraina care permite de la 1 iulie companiilor ucrainene să transporte marfă prin blocul comunitar fără viză.
Înainte de această dată, firmele ucrainene aveau voie să tranziteze prin statele UE numai în baza unui permis acordat de autorităţile europene. În Ungaria, o asociaţie a transportatorilor de marfă a informat prin intermediul agenţiei de presă de stat MTI că unul din efectele mişcării libere a transportatorilor de marfă din Ucraina este că numărul de tiruri ucrainene de pe drumurile maghiare a crescut cu 30%, în timp ce numărul de camioane locale a scăzut cu 4%.
Şeful asociaţei a avertizat că din cauza companiilor de transport ucrainene, mai multe sute de antreprenori maghiari riscă falimentul, potrivit Daily News Hungary. Sectorul de profil din Ungaria avea probleme cu mult înainte de „invazia“ şoferilor din ţara vecină. Zsolt Barna, CEO-ul grupului maghiar Waberer’s International, a apreciat anul trecut că deficitul de şoferi al sectorului de profil este atât de acut încât companiile pot angaja imediat 8.000 de persoane, în contextul în care Ungaria are 20.000 de şoferi de tir.
În Ungaria, spre exemplu, şoferii de tir din India au căpătat o reputaţie foarte bună. Pe de altă parte, reacţia Ucrainei la blocadă arată că există alternative, limitate, la transportul cu tirul: şi-a majorat livrările de mărfuri cu trenul. De asemenea, îşi trece tirurile peste frontiera cu Polonia tot cu trenul.
Şoferii polonezi, ale căror companii de transport domină sectorul de profil european, blochează punctele de trecere ale frontierei cu Ucraina din 6 noiembrie. Ei se plâng că afacerile le sunt ameninţate de firmele ucrainene, scrie Reuters. Protestatarii cer UE să reintroducă permisele comerciale pentru companiile ucrainene care operază în Uniune şi suspendarea permiselor de funcţionare ale firmelor de transport de marfă înfiinţate cu capital ucrainean în Polonia după începerea conflictului.
Publicul polonez este informat că aceste firme cumpără camioane vechi din UE, le repară ieftin în Ucraina, angajează şoferi ucraineni care cer salarii mai mici şi perturbă piaţa poloneză cu preţurile lor mici. Şoferii maghiari şi slovaci cer, în general, ceea ce cer şi colegii polonezi, adică retragerea acordului UE cu Ucraina care permite de la 1 iulie companiilor ucrainene să transporte marfă prin blocul comunitar fără viză.
Înainte de această dată, firmele ucrainene aveau voie să tranziteze prin statele UE numai în baza unui permis acordat de autorităţile europene. În Ungaria, o asociaţie a transportatorilor de marfă a informat prin intermediul agenţiei de presă de stat MTI că unul din efectele mişcării libere a transportatorilor de marfă din Ucraina este că numărul de tiruri ucrainene de pe drumurile maghiare a crescut cu 30%, în timp ce numărul de camioane locale a scăzut cu 4%.
Şeful asociaţei a avertizat că din cauza companiilor de transport ucrainene, mai multe sute de antreprenori maghiari riscă falimentul, potrivit Daily News Hungary. Sectorul de profil din Ungaria avea probleme cu mult înainte de „invazia“ şoferilor din ţara vecină. Zsolt Barna, CEO-ul grupului maghiar Waberer’s International, a apreciat anul trecut că deficitul de şoferi al sectorului de profil este atât de acut încât companiile pot angaja imediat 8.000 de persoane, în contextul în care Ungaria are 20.000 de şoferi de tir.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!