14.3 C
București
marți, 30 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIncognitoProiectele Rail2Sea și Via Carpathia, susținute de Inițiativa celor Trei Mări. O...

Proiectele Rail2Sea și Via Carpathia, susținute de Inițiativa celor Trei Mări. O autostradă și o cale ferată, inclusiv cu rol militar, vor lega Marea Baltică de Marea Neagră

Președintele Iohannis va participa, la Vilnius, la Summit-ul Inițiativei celor Trei Mări, unde va insista asupra proiectelor Rail2Sea și Via Carpathia, menite să realizeze o autostradă și o cale ferată, cu importanță economică și militară, între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee.

Cea de-a noua ediție a Summit-ului Inițiativei celor Trei Mări (I3M) se va desfășura în ziua de 11 aprilie 2024 la Vilnius, capitala Lituaniei, o țară de la Marea Baltică. În septembrie 2023, precedenta ediție a Summitului I3M fusese găzduită de România. Acum, la Vilnius, președintele Iohannis va sublinia că întărirea rezilienței regiunii Europei Centrale și de Est “este o necesitate vitală în contextul geopolitic actual”. Președintele României va evidenția, în special, “valoarea adăugată a proiectelor Rail2Sea și Via Carpathia, a căror implementare va îmbunătăți mobilitatea militară și reziliența în domeniul infrastructurii din regiune”, anunță un comunicat transmis de Președinția României. În cazul României, mai mulți oficiali NATO au avertizat că infrastructura de transport este slabă, ceea ce ar îngreuna o deplasare rapidă a forțelor aliate, dacă ea se va impune.

Via Carpathia este un proiect care a fost iniţiat, în anul 2006, de Polonia şi Lituania. Ulterior au aderat România și alte patru țări. Proiectul s-ar finaliza prin construirea unei șosele de mare viteză între orașul Klaipėda (Lituania) de la Marea Baltică și orașul Salonic (Grecia) de la Marea Egee, trecând prin România. Separat, proiectul Rail2Sea se referă la o cale ferată între Marea Baltică și Marea Neagră, mai exact între orașele Gdansk și Constanța.

În reuniunea din 11 aprilie 2024 de la Vilnius, liderii statelor participante vor analiza “modul în care Inițiativa trebuie să se dezvolte și să se adapteze, în contextul regional complex, inclusiv în relaționarea cu partenerii din vecinătate, dar și la nivel global, precum și în ceea ce privește impulsionarea investițiilor și implementarea proiectelor strategice de interconectare, în cele trei domenii de bază ale Inițiativei – transport, energie, digital”, precizează Președinția României.

Șeful statului român va insista pentru eficientizarea Inițiativei și obținerea de rezultate concrete, în special în ceea ce privește îmbunătățirea conectivității strategice regionale pe axa Nord-Sud. Președintele Iohannis va evidenția relevanța în creștere a I3M și potențialul său valoros, inclusiv în contextul în care tot mai multe state din regiune și la nivel global își manifestă interesul pentru implicarea în această platformă. De exemplu, există perspectiva stimulării conectivității cu Ucraina și Republica Moldova, ambele fiind state participante asociate ale Inițiativei, ca urmare a deciziilor luate, anul trecut, la Summit-ul de la București.

României urmărește consolidarea Inițiativei și a instrumentelor de care aceasta dispune, inclusiv Fondul de Investiții și Fondul de Inovare, în corelație cu Agenda Strategică a Uniunii Europene, precum și în scopul consolidării parteneriatului transatlantic. Amintim că, acum o săptămână, președintele Consiliului European și șefii de guvern al Ungariei, Belgiei și Croației au venit la București, unde au discutat Agenda Strategică împreună cu președintele României.

În septembrie 2023, la precedenta ediție a Summit-ului Inițiativei celor Trei Mări, la București, președintele Iohannis sublinia importanța ambelor căi de comunicație, Rail2Sea și Via Carpathia, subliniind că ambele trasee urmează să aibă conexiuni cu viitoarea infrastructură feroviară și rutieră a României.

“Via Carpathia, proiect strategic regional de infrastructură, o nouă legătură de autostradă între nordul și sudul Europei, care leagă portul lituanian Klaipeda de la Marea Baltică, de portul grecesc Salonic, integrând astfel sistemele de transport ale statelor Inițiativei”

Klaus Iohannis,

Președintele României

La mijlocul anului 2023, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, semna alături de ministrul din Polonia, Andrzej Adamczyk, o declaraţie comună privind susţinerea Coridoarelor Europene de transport Rail2Sea şi Via Carpathia. Declarația României și Poloniei urma a fi semnată și de Bulgaria, Ungaria și Slovacia.

“Intenţia noastră este de a maximiza oportunităţile care se deschid prin aceste proiecte astfel încât să fie întărită importanţa statelor din centrul, nord – estul şi sud – estul Europei. Urmează ca declaraţia să fie semnată şi de alte state europene tranzitate de aceste coridoare”

Sorin Grindeanu,

Ministrul Transporturilor

În actualul “context volatil” de la frontiera de est a UE, aceste conexiuni rutiere şi feroviare sunt vitale pentru economia europeană, preciza ministrul Grindeanu.

Urmărește România Liberă pe  XFacebook și Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă