9.8 C
București
sâmbătă, 16 octombrie 2021

Cupa Mondială: Impact de scurtă durată asupra industriei de bere din Rusia

Rusia ocupă locul 14 în lume în funcţie de consumul de alcool per capita, potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Însă în timp ce votca joacă un rol important în viaţa ruşilor, în cazul berii Rusia ocupă abia locul 32 la nivel mondial, potrivit unui studiu realizat în 2016 de producătorul japonez de bere Kirin.

Motivele pentru care în prezent ruşii beau mai puţină bere decât la începutul anilor 2000 au legătură cu restricţiile impuse vânzării şi publicităţii, majorării taxelor şi crizelor care a afectat puterea de cumpărare. Punctul de cotitură a fost în 2011 când, din punct de vedere legal, berea a fost clasificată ca băutură alcoolică astfel că i s-au impuse numeroase restricţii: interzicerea vânzării în timpul nopţii, la chioşcurile de stradă sau în volume mari.

Numai în perioada de după 2013 piaţa berii din Rusia s-a contractat cu peste 24% şi ar urma să piardă alte 11% până în 2022, potrivit estimărilor firmei de cercetare de piaţă Euromonitor.

„Între 2007 şi 2017, taxele pe bere au crescut de aproape 10 ori. La aceasta se adaugă situaţia macroeconomică nefavorabilă care a influenţat evoluţia pieţei”, constată Pavel Yerankevich, director de dezvoltare la Baltika, cea mai mare marcă de bere din Rusia, parte din grupul danez Carlsberg. Potrivit lui Yerankevich, Rusia riscă să mergă prea departe cu măsurile destinate să împiedice consumul în exces de alcool, care face totuşi ravagii în Rusia. „Trebuie să găsim un compromis, pe de o parte să punem în practică măsuri rezonabile pentru a reduce abuzul de alcool, iar pe de altă parte să nu creăm obstacole artificiale pentru dezvoltarea companiilor”, a spus Yerankevich.

Când vine vorba de Cupa Mondială, găzduită în acest an de Rusia, Yerankevich crede că aceasta va fi doar un motor de creştere provizoriu al vânzărilor de bere. „În acest caz, cererea crescută va afecta doar această perioadă şi nu va schimba dinamica anuală generală”, a adăugat Yerankevich.

Yury Antonov, directorul fabricii de bere Ochakovo din suburbiile Moscovei, susţine şi el că vânzările către baruri şi consumatori au crescut înaintea Cupei Mondiale, însă pe termen lung prognozele sale sunt pesimiste. „Nu credem că piaţa se va stabiliza prea curând. Credem că va continua să scadă”, a precizat Antonov.

Deocamdată doar berea Budweiser, aparţinând grupului AB Inbev, sponsorul oficial al Cupei Mondiale, este singura bere autorizată în stadioane şi zonele dedicate fanilor, în timp ce vânzările de alcool sunt interzise pe o rază de doi kilometri în jurul stadioanelor. Un purtător de cuvânt de la Budweiser nu a dezvăluit cifrele de vânzări, dar a descris Cupa Mondială ca o „oportunitate formidabilă” pentru imaginea mărcii.

Singurele segmente de nişă ale pieţei berii care înregistrează performanţe mai bune sunt berea fără alcool şi berea artizanală.

În 2017, vânzările de bere fără alcool au înregistrat o creştere solidă graţie unor campanii agresive de marketing din partea principalilor actori de pe piaţă, subliniază Euromonitor în raportul său. Potrivit firmei de cercetare de piaţă, marii jucători mizează pe berea fără alcool pentru că acest produs le permite să evite restricţiile în materie de publicitate vizând băuturile alcoolice dar şi pentru a răspunde la interesul crescut al consumatorilor ruşi pentru produse mai sănătoase.

Un alt tip de bere care înregistrează performanţe mai bune decât media este berea artizanală graţie barurilor şi magazinelor de specialitate care apar peste tot în marile oraşe din Rusia. Pentru moment, berea artizanală este produsă în berării mici şi medii, însă analiştii de la Euromonitor se aşteaptă ca şi marii producători să se concentreze mai mult pe berea artizanală pentru a compensa o parte din pierderile înregistrate în categoria berilor de tip lager.

Ultima oră
Pe aceeași temă