3.6 C
București
joi, 22 februarie 2024
AcasăEconomieEconomie internăANPC a câştigat în prima instanţă procesul intentat de Procredit Bank, referitor...

ANPC a câştigat în prima instanţă procesul intentat de Procredit Bank, referitor la sancţiunile aplicate în urma controlului – Drept la replică

Reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au anunţat, luni, că au câştigat în prima instanţă procesul intentat de Procredit Bank, în legătură cu sancţiunile aplicate în urma controlului în urma căruia unitatea bancară fusese amendată cu 50.000 de lei, conform unui comunicat de presă al instituţiei.

Reprezentanţii ANPC au transmis, luni, că Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a decis, pe 9 februarie 2024, în dosarul nr. 25507/299/2023, că menţine dispoziţiile procesului verbal de constatare a contravenţiei, pe care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) l-a emis către Procredit Bank SA şi care a fost contestat de operatorul economic, în instanţă.

DREPT LA REPLICĂ – UPDATE

ProCredit Bank respectă legislația privind calculul ratelor la credite și își reafirmă angajamentul față de clienți

Urmare a contestației formulate de ProCredit Bank, instanța a suspendat în data de 09.11.2023 efectele ordinului ANPC privind modul de calcul al ratelor la credite. Astfel, măsurile dispuse de ANPC nu produc efecte până la soluționarea definitivă a litigiilor declanșate de bancă împotriva procesului verbal de contravenție și a ordinului ANPC.

Referitor la soluția emisă de prima instanță, din data de 09.02.2024, privind anularea Procesului Verbal de contraventie, Banca urmează să formuleze apel. Subliniem faptul că ProCredit Bank respectă cu strictețe prevederile legale care stabilesc modalitatea de contractare și rambursare a unui credit bancar, conform OUG 50/2010 și OUG 52/2016.

Modalitățile de calcul ale dobânzii din toate contractele ProCredit Bank sunt cele permise de lege, fiind similare cu practicile bancare la nivel national și european.

Clienții ProCredit Bank pot alege varianta ratelor egale sau descrescătoare, cu analiza riguroasă a capacității de rambursare. Astfel, clienții care doresc să aibă aceleași cheltuieli lunare în legătură cu creditul, pot alege rate lunare fixe, formate din dobânda calculată la soldul creditului din luna respectivă și o parte din sold, cu diminuarea progresivă a acestuia. Rambursarea prin rate descrescătoare este potrivită clienților care își doresc să achite lunar mai mult din soldul creditului, suportând o rată mai mare în primii ani de contract. În plus, clienții ProCredit Bank pot opta oricând să ramburseze anticipat parțial sau total creditele, ceea ce reduce, evident, valoarea dobânzilor viitoare.

Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) au trimis în cursul anului trecut precizări privind interpretările apărute în spațiul public pe marginea declarațiilor oficialilor Autorității Naționale pentru Protecția

Consumatorilor (ANPC), cu privire la modalitatea de calcul și plată a ratelor la credite:

www.arb.ro/pozitia-asociatiei-romane-a-bancilor-privind-initiativa-anpc-de-sanctionare-a-bancilor-privind-modalitatea-de-rambursare-a-creditelor/

www.arb.ro/bancile-din-romania-respecta-legislatia-nationala-privind-modalitatea-de-calcul-a-ratelor/

Acestea susțin că băncile din România respectă legislația națională privind modalitatea de calcul a ratelor în conformitate cu OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori și/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile.

ProCredit Bank își reafirmă angajamentul ferm de a oferi transparență și încredere în relația cu clienții, respectând întotdeauna legislația și standardele etice ale industriei bancare.

ȘTIREA INIȚIALĂ

În urma acţiunii de control desfăşurată de ANPC, în luna aprilie 2023, la banca respectivă, comisarii au constatat nereguli, care au impus aplicarea unei amenzi contravenţionale în valoare de 50.000 lei.

“În urmă cu nu foarte mult timp, eram numiţi analfabeţi funcţional, culmea, de către oameni legaţi direct sau indirect de sistemul bancar. Ni se explica atunci cât de nepregătiţi sunt colegii mei şi eu personal, în raport cu creditele date consumatorilor

Iată că o primă instanţă îmbrăţişează punctul Autorităţii de vedere şi dă dreptate consumatorilor.

Povara financiară a unora este beneficiul altora, cei care au sponsorizat tirul afirmaţiilor împotriva noastră.

Există dreptate şi pentru căţei, chiar dacă dulăii nu vor!” – a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.

Echipa de control a solicitat trei contracte de credit pentru fiecare tip de produs acordat în perioada 2019-2022, care a înregistrat cel puţin o rambursare parţială în avans, şi trei contracte de credit cu rambursare totală în avans.

“După analizarea acestora, a fost identificată o practică comercială incorectă – respectiv, o acţiune înşelătoare, utilizând informaţii false sau inexacte şi un mod de prezentare înşelător, de natură a induce în eroare sau susceptibile să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, fie îl determină, fie este susceptibil a-l determina să ia o decizie de tranzacţionare pe care, altfel, nu ar fi luat-o, aşa cum este aceasta definită de legiuitor”, au transmis reprezentanţii ANPC.

Comisarii ANPC au propus, de asemenea, măsura de încetare a practicii comerciale incorecte de către operatorul economic financiar-bancar, prin care se impune emiterea unor noi grafice de rambursare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale pe întreaga perioada de creditare în raport cu dobânda aferentă creditului, astfel încât consumatatorii medii să poată beneficia de egalitatea dintre părţile contractului, dar şi pentru existenţa echilibrului contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metodă de calcul înşelător.

Ca urmare a contestării de către operatorului economic a actului administrativ aplicat de ANPC, fapt care a dus la suspendarea aplicării sancţiunilor pe care acesta le conţine, instanţa a respins plângerea contravenţională formulată, ca neîntemeiată şi a menţinut dispoziţiile procesului verbal emis.

Decizia poate fi atacată cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare.

Urmărește România Liberă pe  XFacebook și Google News!

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
În presă din 2004. Am trecut pe rând de la reporter TVR, la Realitatea TV, Aleph TV și B1 TV. În presa online am lucrat la Rol.ro, Realitatea.net, mediafax.ro. Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic. Sunt doctorandă în Științele Comunicării la SNSPA, iar tema mea de cercetare este despre criza alimentară.
Cele mai citite

Cine sunt cei cinci lideri PNL care au votat împotriva listelor comune cu PSD pentru Parlamentul European

Discuții aprinse, miercuri, la PNL, motivul fiind participarea la alegerile pentru Parlamentul European pe liste comune PNL-PSD. Dacă PSD a votat în unanimitate această...

Germania ar putea intra în recesiune

PIB-ul Germaniei va creşte cu doar 0,2% în acest an, a declarat ministrul german de finanţe, Robert Habeck, potrivit zf.ro. Noile prognoze sunt mult mai...

FSB acuză British Council de spionaj pentru Ucraina

Serviciile de securitate ruse (FSB) au acuzat miercuri British Council, agenţia britanică pentru educaţie şi cultură, de colectarea de informaţii militare de la refugiaţii...
Ultima oră
Pe aceeași temă