30 C
București
miercuri, 26 iunie 2024
AcasăInvestigații România LiberăTaxa de prima inmatriculare in Europa

Taxa de prima inmatriculare in Europa

Taxa de prima inmatriculare auto a adus la bugetul de stat, in primul trimestru al anului, venituri de aproximativ 91,21 milioane lei (27 milioane euro), potrivit datelor furnizate de Ministerul Economiei si Finantelor (MEF).

Potrivit MEF, in ianuarie taxa de prima inmatriculare a adus la buget 3,74 milioane lei, iar in februarie circa 30,68 milioane lei. Ministerul a estimat ca veniturile generate de aceasta taxa vor depasi 220 milioane euro, in 2007, ceea ce reprezinta incasari de aproape 20 milioane euro lunar.

Recent, insa, reprezentanti ai Comisiei Europene au transmis Romaniei o instiintare privind declansarea procedurii de infringement (incalcarea Tratatului Uniunii de catre Romania), dupa ce, la inceputul acestui an, Guvernul a fost informat in legatura cu faptul ca taxa incalca prevederile UE. Pana in acest moment, autoritatile romane nu au efectuat nici o modificare a taxei considerata discriminatorie de forul european.

Conform art 226-228 din Tratatul UE, atunci cand Comisia Europeana considera ca un stat membru a incalcat dreptul comunitar, ii trimite acestuia o scrisoare formala de notificare, cerandu-i sa furnizeze observatii in termen de doua luni. Daca tara respectiva nu inceteaza incalcarea dreptului comunitar, iar informatiile transmise nu sunt satisfacatoare pentru Comisie, aceasta emite un aviz motivat, ale carui prevederi trebuie indeplinite de statul membru in termen de doua luni. In caz contrar, Comisia Europeana aduce cazul in fata Curtii Europene de Justitie, a carei decizie este obligatorie. Daca statul membru nu respecta decizia CEJ, Comisia poate, dupa trimiterea unei noi notificari formale si a unui nou aviz motivat, sa aduca respectiva chestiune in fata CEJ pentru a doua oara, cerand impunerea unei sanctiuni financiare (amenzi), conform articolului 228 din Tratatul CE.

In Romania, taxa de prima inmatriculare, aplicata de la 1 ianuarie 2007, variaza, in functie de vechimea masinii, gradul de poluare si capacitatea cilindrica, intre 160 si peste 8.500 de euro.

Analistii din domeniu considera ca, in cazul in care se va dovedi ca taxa de prima inmatriculare nu a fost legala, statul ar putea fi obligat sa returneze banii incasati si sa modifice Codul Fiscal.

Pana in prezent, Comisia Europeana a mai folosit procedura de infringement referitoare la taxa auto impotriva Poloniei, Greciei, Olandei, Finlandei, Ungariei, Ciprului si Danemarcei.

Ungaria a fost condamnata de CEJ si obligata la restituirea sumelor platite ca taxe auto neconforme cu acquis-ul comunitar. Conform Ministerului Finantelor, Ungaria inregistreaza, in prezent, cea mai mare valoare a taxei de prima inmatriculare a autoturismelor, acesta incadrandu-se intre 940 si 18.100 euro, in functie de vechimea masinii.

Grecia impune o taxa care variaza intre 35 si 385% din valoarea reziduala, in functie de gradul de poluare al autoturismului.

Polonia se afla la polul opus, pentru prima inmatriculare a autoturismelor percepand o taxa care reprezinta 2% din valoarea reala (nu cea de achizitie) a autovehicului.

In Austria, taxa de prima inmatriculare este de 16% din pretul de pe factura al masinii, iar in Finlanda aceasta este de 28% din pretul masinii.

Germania si Spania percep o taxa fixa de 25,6 euro, respectiv 66,6 euro.

Franta aplica o taxa cuprinsa intre 20 si 36 euro pe un cal putere la care se adauga taxa pentru poluare bazata pe emisia de dioxid de carbon.

In Danemarca taxa de inmatriculare este de 105% din valoarea reziduala, iar in Belgia aceasta variaza intre 61 si 5.000 euro.

In Italia taxa de inmatriculare este de 3,5 centi/KW (pentru o masina de 125 cai putere, respectiv 92 KW, taxa este de 322 euro).

Cristina Darmina Iamandi
Cristina Darmina Iamandihttp://cristina-darmina-iamandi
Cristina Darmina Iamandi, redactor Rl online
Cele mai citite

Șefii apărării din Rusia și din SUA au stabilit primele dialoguri

Șefii apărării din SUA și Rusia, Lloyd Austin și Andrei Belousov, au vorbit ieri la telefon, într-un dialog neobișnuit între cele două mari puteri...

Viktor Orban „a recidivat”: În 2013, în România, a murit un om după un accident cu o mașină din coloana oficială

Accidentul a avut loc în timp ce coloana oficială a lui Viktor Orban gonea spre aeroportul din Stuttgart. Cum se întâmplă în astfel de...

Indiferent când e primul tur și când e al doilea tur al prezidențialelor, Ciucă tot a ieșit cu turul rupt

Ilustrație: Marian Avramescu Președintele Partidului Național Liberal (PNL), generalul Nicolae Ionel Ciucă, nu s-a săturat să piardă cu 0 – 2 în fața președintelui...
Ultima oră
Pe aceeași temă