12.2 C
București
duminică, 19 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăStatul recunoaşte că plăteşte dublu pe autostrăzi

Statul recunoaşte că plăteşte dublu pe autostrăzi

Guvernul a stabilit că în România cel mai ieftin kilometru de autostradă nu poate trece de 3,9 milioane euro, iar cel mai scump de 6,1 milioane, fără TVA. Totuşi, constructorii au şanse să umfle preţurile în continuare, deoarece nu li se spune şi ce materiale să folosească, şi ce volum de lucrări trebuie efectuate.

Preţul de referinţă pentru un kilometru de autostradă în zona de munte nu ar trebui să depăşească 6,1 milioane de euro, fără TVA, potrivit standardelor de cost elaborate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI). Pentru zona de câmpie, oficialii ministerului recomandă un cost de maximum 3,86 milioane euro, iar pentru cea de deal stan­dardul de cost este de 5,05 milioane euro pe kilometru. Standardele au fost elaborate de specialiştii ministerului în colaborare cu cei ai IPTANA (fostul Institut de Proiectări Transporturi Auto, Navale şi Aeriene) şi va fi folosit atât de Guvern pentru a şti câţi bani să aloce proiectelor, cât şi de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, la licitaţiile viitoare organizate de aceasta, constructorilor nepermiţându-li-se se depăşească valorile.

Preţurile sunt pentru o autostradă construită în condiţii minimale, adică fără poduri, pasaje, viaducte, tuneluri, noduri rutiere, iluminat, panouri antiorbire, parcări, sisteme de monitorizare şi telefonie. De asemenea, costurile presupun că lucrările autostrăzii în cauză nu se vor lovi de probleme deosebite, adică nu vor fi necesare lucrări de consolidare ale terenului, hidrotehnice, lucrări pentru protecţia mediului etc. La stabilirea standardelor de cost s-au luat în considerare preţurile din ianuarie pentru materiale, utilaje şi transport, salariu mediu brut pe ramură comunicat de Institutul Naţional de Statistică la nivelul mediei anului 2009 pentru lucrările de manoperă, costuri asupra salariilor pe care le suportă angajatorul şi le include în preţ, pentru accidente de muncă şi pentru o distanţă de transport a materialelor de 25 de kilometri. Totodată, pentru cheltuielile indirecte şi profitul constructorului s-a luat în calcul un procent de 10%, respectiv 5%.

Autostrada Transilvania, aproape de 3 ori mai scumpă

Acesta este proiectul care sare cel mai mult peste  standardele de cost recomandate de Ministerul Transporturilor. Dacă preţurile convenite iniţial cu firma Bechtel, respectiv 2,1 miliarde euro pentru 410 kilometri de autostradă, ar fi fost respectate, depăşirea standardelor de cost nu ar fi fost atât de mare, mai ales dacă luăm în considerare că proiectul autostrăzii include numeroase poduri, pasaje. 5,1 milioane euro pe kilometru faţă de 5,05 milioane euro cât spune standardul că ar costa un kilometru din zona de deal ar fi fost chiar un preţ bun. În realitate, Bechtel a ajuns să încaseze pe anumite tronsoane 30 milioane de euro pe kilometru după ce s-a renunţat la valoarea „ţintă” iniţială de 2,1 miliarde euro şi s-a trecut la facturarea CNADNR pe baza volumului de lucrări şi a preţurilor unitare pe fiecare tip de lucrare. Până la acest moment firma americană a încasat aproape un miliard de euro pentru 40 de kilometri de autostradă făcuţi complet şi alţi 30 de kilometri (Suplacu de Barcău-Borş) definitivaţi pe jumătate, ceea ce înseamnă cu aproximaţie 18 milioane euro pe kilometru, adică de trei ori mai mult decât standardul Transporturilor.

Restul autostrăzilor, şi ele peste standarde

Cât priveşte tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia, lung de 20 de kilometri, şi acesta este peste standardul Transporturilor, chiar dacă e departe să atingă performanţa americanilor. Tronsonul are şase poduri şi viaducte. În funcţie de complexitate şi lungime, un pod sau pasaj poate costa între 1,5 milioane euro (pasajul pe centura Ploieşti Vest, din zona Brad) şi 20 de milioane – un pod hobanat lung de peste un kilometru. Dacă socotim la 60 milioane de euro valoarea celor şase poduri, tot rămân 118 de milioane de euro pentru restul autostrăzii (valoarea totală proiect 178 milioane euro fără TVA), adică 5,9 milioane euro pe kilometru, în condiţiile în care standardele recomandă 3,8 milioane euro. Exproprierile pică în sarcina statului, deci suma plătită firmei COLAS nu include şi terenurile necesare. Pentru cei 31 de kilometri ai autostrăzii Medgidia-Constanţa, firmele Astaldi şi Max Boegl vor primi 211 milioane euro, fără TVA. Tronsonul cuprinde un nod rutier, 2 pasaje, un viaduct de 230 metri şi alte două poduri, unul de 50 de metri, celălalt de 300 de metri.

Luând în calcul o lungime a lucrărilor de artă de un kilometru şi un preţ pe kilometru la acestea de 20 milioane de euro, rezultă că acele două firme vor încasa 6,12 milioane euro pe kilometru de asfalt. Lucrările mai cuprind însă centrul de întreţinere a autostrăzii, o parcare, bazine de sedimentare, împrejmuiri cu sârmă, parţial panouri antifonice, sistem de comunicaţii. Lăsând deoparte tronsonul Bucureşti-Moara Vlăsiei, care respectă standardele autostrăzii urbane, fiind proiectat la trei benzi pe sens, pentru porţiunea lungă de 42 de kilometri dintre Moara Vlăsiei şi Ploieşti statul va plăti 210 milioane euro, din care 42 milioane de euro reprezintă o majorare ulterioră a valorii contractului sub motivul înlocuirii pământului din fundaţia autostrăzii cu balast. Tronsonul are 11 poduri şi 17 pasaje. Fără a socoti aceste lucrări de artă şi ameliorarea fundaţiei autostrăzii, preţul mediu este de 4,28 milioane de euro pe kilometru. Pentru cei 32 de kilometri de autostradă dintre Arad şi Timişoara, care cuprind 24 de poduri şi pasaje, un nod rutier şi un spaţiu de servicii, spaniolii de la FCC vor încasa 161 milioane euro, adică 5,03 milioane euro pe kilometru.

Inutilitatea standardelor de cost

Să vrei să faci economie şi, de aceea, să impui constructorilor un preţ maximal pe kilometru de autostradă, fără a le putea spune exact ce cantităţi de materiale sunt necesare, este o „trăznaie”, crede un specialist în consultanţă. „Spre exemplu, atunci când a avut proiectul teh­nic pentru un tronson între Bucureşti şi Drajna COLAS a cerut 2,5-2,8 milioane euro pe kilometru, iar pe Cernavodă-Medgidia, aceeaşi firmă a cerut recent 5,4 milioane euro pe kilometru. Nivelurile publicate ale standardelor de cost pot include la aceşti bani şi lucrările de artă”, spune consultantul. Potrivit lui, un kilometru de autostradă la patru benzi construit integral pe un pod viaduct poate costa între 19 şi 28 milioane de euro. „Nu cred în aceste standarde, poate doar ca CNADNR să îşi fundamenteze cheltuielile bugetate. În rest, sunt atât de mulţi factori, inclusiv strategiile firmelor la licitaţii încât, pentru contructori, standardele sunt inutile”, spune un alt consultant.  

6,1 mil.€ este preţul maximal pentru un km de autostradă la munte.

5,05 mil. € ar trebui să coste un  kilometru la deal.

3,9 mil. € în cazul în care se construieşte la câmpie.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă